Jump to content

Fra 6,5x55 til 9,3x66 Sako lar det seg gjøre?


bobbcat123

Recommended Posts

Har ei T3 som jeg tenkte å oppgradere litt etter hva pengpungen min tilsier, dvs som folk flest minst mulig penger men mest mulig vare:-).

 

Etter å ha fundert litt syns jeg 9,3x66 sako virker "spennende" samt at den bruker samme støtbunn som 6,5'en, lar det seg oppgradere uten de store omveltningene? ny pipe og magasin er vel det jeg trenger? Noen som kan svare meg på om dette overhode går?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Den har (som det står i første innlegg) standar støtbunn.

 

Jeg er ikke noe særlig konservativ når det gjelder patroner i diverse odde kaliber, men 9.3x66 er ikke en patron jeg noen sinne kommer til å skaffe meg. Hadde heller gått for en x62, eller x64 (sistnevnte har større støtbunn)

 

x66 er ladet til ett høyere trykk enn x62. For å oppnå samme hastighet som fabrikkammo så har du lite å gå på før du overstiger max trykk. Med mindre du kan skaffe N 550S krutt.

Link to comment
Share on other sites

9,3 x 66 er et Sako/Lapua-prosjekt fra omkring årtusenskiftet.

http://www.chuckhawks.com/9-3x66_Sako.htm" target="_blank" target="_blank

Tror nevnte fabrikker kan levere hylser.

Ser du litt nedover i denne tabellen, så står kaliberet der:

http://www.sako.fi/cartrid_reload.php" target="_blank" target="_blank

 

9,3 x 66 er en litt forlenget 9,3 x 62, kan man si. Og den har en litt høyere trykkstandard.

Hvis du skal bygge et våpen i kaliberet bør det kunne tåle den høyere trykkstandarden.

 

Dersom man tager en 9,3 x 62, lader den til max forsvarlig trykknivå med en tung (lang) kule satt til en lengere COL en standard for 9,3 x 62 vil du komme nokså nær ytelsen til en 9,3 x 66, ser jeg for meg. Så nær at forskjellen antagelig ikke merkes i noen ende av våpenet.

Salgspromoteringen (litt optimistisk?) fra SAKO dengang var at denne patronen skulle kunne gi ytelser nær opp til en .375 H&H, i en kortere hylse, med tilsvarende kulevekter.

Det samme kan vel sies om den litt tykkere 9,3 x 64 Brenneke'n.

 

@ bunndiameteren på 6,5 x 55, så er denne hårfint større enn .30-06 og 8 x 57 familiene, uten at det betyr så mye i praksis. Men du kan oppdage det i forhold til hylseholderen i ladepressen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har plass i våpengarderoben så kan du få en brukt husquarna i 9,3x62 av ymse modell for mindre enn det et pipeskift vil koste deg. Da kan du kose deg med å pimpe opp 9,3en mens du skyter og koser deg med med 6,5en. 9,3x66 er lite brukt og gir fryktelig lite ekstra ytelse i forhold til x62. Det kan være det ikke er lett å duplikere x66 ballistikk ved hjemmelading. Fabrikkammo i x66 har jeg ikke sett noe sted enda. Hylsa er så lang at jeg ikke tror det er mulig å forme om andre hylser hvis det blir vanskelig å finne x66 hylser.

9,3x62 er en fantastisk patron og vil gi deg all den rekyl og bruksglede du kan ønske deg selv om den ikke er så spesiell lengre. Grunnen til at den er et godt valg er at du kan skyte i stedet for å surre rundt og lete etter hylser eller ammunisjon :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...