Jump to content

Handlet Kikkert på xxl


202 outback

Recommended Posts

Da var 40 års feiringen over.

Resultatet ble en jæ... ryddejobb :? , men også noen gavekort på xxl :P .

Jeg har manglet en god håndkikkert, etter at ungene dro med steiner kikkerten min på skoletur, uten og retunere den tilbake.

Jeg har hatt en Zeiss conqvest i tankene, og det var også et godt tilbud på 8x30 BT modellen i høst katalogen.

Etter og ha prøvd litt forskjellige ble valget en 8x40 BT conqvest som selfølgelig ikke var på tilbud, men jeg fikk den til 6000 kr som er langt under listepris.

Var ute og prøvde den i felt samt i skumring i går, og jeg synes den virker bra og opptikken er sylskarp.

Er det noen kammerbrukere som har erfaring med disse conqvest kikkertene opp mot andre modeller :?:

Link to comment
Share on other sites

eg har ein sånn kikkert men i 8*30, er iallefall stor fornøyd me min. eg har ikkje testet den på skumring noe særlig, berre litt i grålysningen på andejakt og då har eg blitt innponert iallefall. betalte vel 4500 for min, verdt kvar krone syns eg :)

dette var min erfaring iallefall, men eg kan desverre ikkje samenligne den med andre kikkerter, siden eg har berre hatt billig kikkerter før :)

Link to comment
Share on other sites

Har ikkje conquest kikkert sjølv, men det er samme linsene som er brukt på zeiss classic modellen. Sjølve kikkerten er ellers satt sammen i Ungarn. Conquest kikkertsikte derimot er fullt og heilt amerikansk og har ingenting med zeiss kikkerter å gjere i det heile tatt. Så poenget mitt er at eg har stor trua på conquest kikkertane ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at noen modeller heter qoncuest 8x40BT* og andre bare 8x40T*, er det noen som vet om de er like :?: .

Kikkerten virker veldig skarp, men jeg ser foreks kikkertspesialisten anbefaler opticron sin toppmodell som beste kikkert i dette prissjiktet, synd xxl ikke hadde begge merker, det hadde vært gøy med en sammenlikning.

Link to comment
Share on other sites

B-en står for brilleokular, dvs den har en ring som skrus/dras ut, når man ikke bruker briller, og lar de være inne når man vil ha brillene på.

 

 

Bedeutung der Abkürzungen

 

FL Ferngläser und Spektive mit fluoridhaltigen (FL-) Gläsern für kontrastreichere, schärfere Bilder mit deutlich reduzierten Farbsäumen

GA Frühere Bezeichnung bei Dialyt Ferngläser für "Gummiarmierung"

T* ZEISS T* Mehrschichtvergütung für extrem hohe Transmission und niedrige Reflexanfälligkeit

MC ZEISS Mehrschichtvergütung (Multi Coating)

P / P* Phasenkorrekturbelag auf den Dachkantprismen, der für eine höhere Auflösung von feinsten Detailstrukturen sorgt. Alle ZEISS Ferngläser mit Dachkantprismen besitzen diesen Belag

B Frühere Bezeichnung für brillenträgertaugliche Ferngläser

Heute sind alle ZEISS Ferngläser und Spektiv-Okulare für Brillenträger geeignet, so dass die Bezeichnung "B" entfallen ist

S Fernglas mit mechanischer Bildstabilisierung

M Zielfernrohr-Modelle mit ZEISS Montageschiene.

iC Zielfernrohr mit Illumination Control

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...