Jump to content

Tråden for Parson Russell terrier


Revejegern

Recommended Posts

Prøvde å søke og lete så godt jeg kan her inne, men fant ingen egen tråd til PRT. Så da starter jeg en i god tro om at det ikke eksisterer en ennå. Forhåpentligvis vil antallet jegere med PRT øke etter hvert. Men det skal jo være noen her inne allerede?

 

Tenkte jeg skulle presentere gjengen min, men venter litt og ser om det er flere her inne som vil henge seg på først. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 141
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har jaktet med Parson endel år nå (Hatt med mange av Revejegern sine hunder). Har de siste to årene begynt å få til noen bra hunder og linjer. Skutt grevling for tre Parson, og rev for en. Mye jaktlyst i rasen, og med litt fornuftig avl (mye bra i Sverige) tror jeg dette er en hihundrase fullt på høyde med andre raser.

 

Har selv en tispevalp etter ei norsk tispe som fungerer meget godt på jakt og en hannhund fra Sverige som er Championert på hi og fungerer meget bra i hi.

 

Ser absolutt nytten i at hihundjaktet øker i popularitet igjen, da Jeger og Fisk fokuserer mye på revjakt for tiden. Grevling er også et dyr som har eksplodert i antall de siste 15-20 årene i midtnorge.

Link to comment
Share on other sites

Her er min PARSON ifra RADAGAST KENNEL i sverige http://parsonrussell.se/

 

camao.png

 

Næmmen, det var da ett nydelig antrekk! :lol:

 

Hvem er hun etter? Har ett kull her etter Radagast Took (Radagast Morthund x Radagast Bri) og tispa di ser ut som kullsøstra hans. Catlikefox har ei tispe fra det kullet. Maki heter hun, og jeg må jo vise frem bilde av frøkna.. ;)

blogg8aug_9.jpg

 

Selv beholdt jeg en hannvalp, Max.

max.ht3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kan jo vise frem resten av gjengen min også da. :)

 

Bandit (eget oppdrett) - 36 cm i høyden og 39 cm i brystomkrets.

banditogreven2.jpg

 

 

Leo (import fra USA) 36 cm i høyde og 40 cm rundt brystkassa, (far til Bandit og Clara).

leo.ht3.jpg

 

Clara, 33 cm høy (10 mnd), har ikke målt brystkassen hennes ennå.

clara21juni4.jpg

 

 

Fremtidshåpene mine:

 

Bella

bellami270709_3.jpg

 

Tikken

valpene16juli09%20024.JPG

 

og så enda ett bilde av Max :oops:

max.ht2.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Får vel legge inn litt på skrytesiden jeg også da. Selv om jeg er litt lei av debatten om hvilken terrier som er best til hva...

 

Vi har faktisk 3 stk Parson Russell Terriere.

Link til våres hjemmeside der intr. kan lese mere om oss: http://privat.bluezone.no/haga-sevland/

Og link til hjemmesiden for Parson Russell terrier i Norge: http://parsonrussell.no/

 

Pia er eldst av dem og er født 12.02.2005 har mål: 32 cm mankehøyde og veier ca. 6,5 kg

 

Hun er Norsk utstillings champion, premiert på hi i Sverige med hi karatertest, 2 godkjente grytanlagsprov sprenger i kunst hi og hi apport prøve. Hun har 2 stk 2. premier som sprenger på hi prøver i Norge

 

Vi bruker Pia mest til jakt på mink her hos oss og hun og dem andre hundene våres har vel en ca 80+ mink på samvittigheten siden 2006. Rev, Hjort og Rådyr synest hun også er kult.

 

Legger ved et bilde av Pia:

IMG_9932.JPG

 

 

Pippi er etter det første kullet til Pia og er født: 16.02.2007 har mål: 33 cm mankehøyde og veier ca. 6,6 kg

 

Hun har 2 cert på utstilling i Norge, Hun er også Svensk Hi jakt champion Revsprenger (den eneste Norske Parson som er det :D ) , har godkjent hi apport prøve og har godkjent viltspor anlagsprøve i Sverige. Hun har også 2 stk 1.premie på hi prøver som sprenger i Norge.

 

Vi bruker Pippi også nesten utelukket på mink her hos oss, men i fjor vinter så sendte vi henne til Sverige til en venninne av oss som fikk felt for henne både rev, grevling og rådyr for henne. så hun er brukendes til det meste og hun driver også litt med los etter rådyr og hjort. (hun liker også godt å jage katter osv :roll: )

Hun er en ekstremt bevegelig hund både i hi og utenfor hiet.

 

Legger ved 2 bilde av Pippi:

Pippi%20o%20rev%20i%20doubble_lordag%2021feb2009.jpg

2 stk sprengte rev fra samme hi i Sverige..

 

DSCN5060.JPG

Pippi og Pia som krangler om æren..

 

Punky er født:02.06.2007 har mål: 32 cm mankehøyde og veier ca. 5,9 kg

 

Hun har 2 cert i Norge på utstilling, premiert på hi i Sverige med hi karatertest, 2 godkjente grytanlagsprov som sprenger i kunst hi og hi apport prøve. Hun har også 2 stk 2.premier på hi prøver i Norge som sprenger.

 

Hun blir også brukt på mink i lag med resten av gjengen og er en lita krutt tønne.

 

IMG_2644.JPG

Punky med sin første mink funnet og felt uten hjelp av andre hunder.

 

punky.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Får vel legge inn litt på skrytesiden jeg også da. Selv om jeg er litt lei av debatten om hvilken terrier som er best til hva... Pippi er etter det første kullet til Pia og er født: 16.02.2007

 

Hun har 2 cert på utstilling i Norge, Hun er også Svensk Hi jakt champion Revsprenger (den eneste Norske Parson som er det :D ) , har godkjent hi apport prøve og har godkjent viltspor anlagsprøve i Sverige. Hun har også 2 stk 1.premie på hi prøver i Norge.

 

 

Denne tråden er jo ikke laget for å debattere om hvilken terrierrase som er best på hva, men å vise frem PRT som eies av medlemmene her på kammeret.no og skryte av de små. ;)

 

Igjen, store gratulasjoner med første norskfødte Svenske Hi Jakt Champion Revesprenger! :D

Link to comment
Share on other sites

Jo hun er forsiktig,og jeg skal påstå jeg ikke har vært mye i hi med henne, men litt har vi vært men ingen rev/grevling hjemme da.

 

Men har jaget grevling på pakket og da kom terrieren fram i henne. har det på film.

 

har vært med på rådyr jakt og elgjakt men er veldig avhengi av meg så det blir ikke de største søka.

 

Men katter er hun hissen på. da er hun sinna som enn lemmen, helt klikk.

 

men vi er støtt og stadig i hi men ikke blitt uttelling ennå.

Link to comment
Share on other sites

Kullbroren (Took) fungerer ihvertfall veldig bra. Min valp ser ut til å ha bra psyke, men virker også veldig avhengig. Får se etter jul, om det er noe jaktlyst som begynner å våkne.

 

Du får ta henne med ut i skogen, sette deg ned å la henne utforske skogen på egen hånd, vil etterhvert bli så trygg at hun vil ta litt lengre turer bort fra deg. Sitter du da i ro på samme sted vil det bli lettere for henne å finne deg, og hun vil bli tryggere på å gå lengre i fra uten å være redd for å "miste" far. :)

Link to comment
Share on other sites

En hihund er ikke avlet for å ha noe stort søk, så det er helt normalt, slik det skal være :wink:

 

Parsons har vist seg å være (og er) kortdrivende, og de brukes på både hjort, rådyr, elg og villsvin. Det beste hadde jo vært om de ble brukt som rene hihunder, men med så lite interesse for hijakt er det fint at rasen kan overleve som jakthund på annet vilt enn det som lever under jorda. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja de kan fungere som kortdrivere ja, men de er i utgangspunktet hihunder og skal ikke ha noe særlig stort søk.

Kjøper man en parson, fox eller border terrier fordi man skal jakte klovvilt, så har man valgt feil rase spør du meg.

At de kan fungere som det, kan være en fordel for en som jakter på det meste, men en stor ulempe for en ren hijeger.

Link to comment
Share on other sites

Hiver meg litt på i denne debatten jeg også.

 

Det jeg ser ser på som en fordel med kortdrivende hunder som Parson er at dem driver ca 15 min så skal dem komme tilbake igjen, selv om det er litt forskjell fra hund til hund.

 

At det er en ulempe at hunden driver annet vilt enn rev er jo en ulempe for en ren hijeger, der har Foxterrier helt rett.

 

Men for en kombijeger som jakter det meste er det en fordel at dem er kortdrivende på annet vilt f.eks Rådyr og Hjort.

Da kan dem brukes på dette også, og det har jeg tenkt å gjøre med mine ihvertfall på rådyr.

Og noen av våres valpekjøpere som kun hadde tenkt å bruke hunden på revejakt(hi), har begynt å bruke dem på hjortejakt da dem faktisk fungere veldig godt som kortdrivere og man får hunden med seg hjem igjen.

 

På mink jakt ser jeg også fordelen med at dem har et selvstendig søk da men slipper å lete frem minken selv for hunden.

men som kortdrivende hund så har dem ikke så veldig stort søk at man fremdeles har kontakt med hunden på mink jakt.

 

Så for meg er dette en rase jeg er veldig godt fornøyd med TIL MITT BRUK.

Men det er kanskje ikke den rette rasen for alle folk, det er vel derfor man har forskjellige raser :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja de kan fungere som kortdrivere ja, men de er i utgangspunktet hihunder og skal ikke ha noe særlig stort søk.

Kjøper man en parson, fox eller border terrier fordi man skal jakte klovvilt, så har man valgt feil rase spør du meg.

At de kan fungere som det, kan være en fordel for en som jakter på det meste, men en stor ulempe for en ren hijeger.

 

men historisk sett så har jo terrierene(i hvertfall de hvite)sprunget og jaga med packen?

da må det jo være noe drevegenskaper i dem?

det ble jo bl.a blanda inn beagle for å bedre målet og evnen til å henge på foxhoundene.

Link to comment
Share on other sites

har du prøvd å slippe to eller flere på rådyr?

 

 

Hvis du tenkte på meg om jeg har prøvdt med 2 hunder samtidig på rådyr, så er ikke det noe jeg har tenkt å gjøre da jeg synest det er mer en nok med 1 om gangen :D Når du slipper 2 eller flere så blir det en gjeng og dem vil drive mye hardere og lenger og det synest jeg ikke noe om da jeg vil ha dem kortdrivende for det er perfekt for meg og slik jeg vil ha mine hunder..

 

Den perfekte hunden for meg er en Terrier som har et søk på 100meter kanskje litt lenger og så retunerer til eier for så å søke ut igjen. dette fungerer veldig bra på minkjakt synest jeg.

Og slik ser jeg for meg for bruk på Rådyr også ca 100meter søk og at den driver ca 15 min etter at den har tatt ut rådyr/hjort for så å returnere til eier.

 

Det er den perfekte Terrier for mitt bruk..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

men historisk sett så har jo terrierene(i hvertfall de hvite)sprunget og jaga med packen?

Det er forskjell på å kunne henge på en annen hund som jager og ha ett selvstendig søk samt driv egenskaper.

Om du slipper en terrier i lag med en drivende hund, så er det stor sjans for at den henger på den andre hunden og dermed jager mye lengre, en om den er alene.

Dachs her på forumet fikk jo smertelig erfare det i ifjor, da fox terrieren hans jagde med dachsen og ble borte i flere i dager.

 

Min terrier kan jage like lenge som dachsen min, om jeg slipper de i lag, men den jager sjelden eller aldrig lenger en 5 min om jeg går med henne alene.

Og man slipper ikke ett "pack" når man er på hijakt.

 

En tenkt situasjon.

 

En uværs dag, så bestemmer du deg for å gå på hijakt, for sjansen for at reven ligger inne er da mye større.

Når du kommer frem til hiet, så slipper du terrieren for å sjekke om det er rev inne.

Den finner ikke noe, men finner i stedet f.eks ett relativt ferskt hjortespor som går langs hiet og følger etter dette.

Da er det lite moro som hijeger å stå igjen på hiet mens hunden er langt av lei og kanskje roter seg bort i kuling og regn... :?

 

 

Som oppdretter, så synes jeg at man skal gjøre sitt ypperste for å bevare rasen som den er og ikke avle den slik som markedet vil ha den.

 

Ninja edit: Nå diskuterer jeg hihunder gennerelt, ikke rase :wink:

Link to comment
Share on other sites

Som oppdretter, så synes jeg at man skal gjøre sitt ypperste for å bevare rasen som den er og ikke avle den slik som markedet vil ha den.

 

 

Man kan dessverre ikke bestemme hva kjøpere vil bruke hunden sin til. :wink:

Jeg bruker egne hunder på hijakt. Om kjøperen bestemmer seg for å prøve hunden sin på rådyr og ikke bare på hi ødelegger det ikke rasen i helhet. Av de valpene jeg har solgt har kun en kjøper brukt sin hund i avl, og hun trente mor på kunsthi først med meget meget gode resultater. :)

 

Jeg kan ikke kreve noe av kjøperene når valpen er solgt. Jeg prøver selvfølgelig å finne kjøpere som vil jakte på rev/grevling, men de vokser ikke akkurat på trær. Sier de at de jakter og kunne tenkt seg å prøve hijakt selger jeg gjerne valp til de. Hovedsaken er at så lenge valpen får et rikt og trygt familieliv er jeg fornøyd, de valpene jeg selv beholder til videre avl får prøve seg i higanger og etter hvert på hijakt hvis de egner seg til det - og så langt har alle jeg har prøvd vist meg at de har det i seg. Gjør mitt ytterste for å bevare Parson Russell terrieren slik den skal være både eksteriørt og mentalt. I hovedsak avler jeg for å beholde valp(er) selv, men det kommer som regel flere enn det jeg har mulighet til å beholde.

Link to comment
Share on other sites

Man kan dessverre ikke bestemme hva kjøpere vil bruke hunden sin til. :wink:

Det har jeg heller ikke skrevet, men det kan jo forsåvidt gjøre.

Det er jo du som selger/oppdretter som bestemmer hvem som kan få kjøpe.

 

Det var denne setningen jeg reagerte på.

Det beste hadde jo vært om de ble brukt som rene hihunder, men med så lite interesse for hijakt er det fint at rasen kan overleve som jakthund på annet vilt enn det som lever under jorda

Om det er så få valpekjøpere som vil ha de som hihunder så er jo det synd, men det er ingen unnskylding for å begynne å avle på terriere som har større søk og lavere losterskel, noe som er bedre egnet for vil over bakken.

Link to comment
Share on other sites

Om det er så få valpekjøpere som vil ha de som hihunder så er jo det synd, men det er ingen unnskylding for å begynne å avle på terriere som har større søk og lavere losterskel, noe som er bedre egnet for vil over bakken.

 

Så vidt jeg vet er det ingen som avler på Parson som har større søk og lavere losterskel? Hvor tar du det i fra?

Link to comment
Share on other sites

Jeg quotet det i forrige innlegg, men kan quote det igjen.

 

En hihund er ikke avlet for å ha noe stort søk, så det er helt normalt, slik det skal være :wink:

 

Parsons har vist seg å være (og er) kortdrivende, og de brukes på både hjort, rådyr, elg og villsvin. Det beste hadde jo vært om de ble brukt som rene hihunder, men med så lite interesse for hijakt er det fint at rasen kan overleve som jakthund på annet vilt enn det som lever under jorda. :wink:

 

Dette kan jo lett tolkes for at du heller vil avle på kortdrivere, en rene hihunder siden kjøperene ikke vil ha det.

Gode kortdrivere har større søk, lavere losterskel, størrelsen har ingen betydning osv....plutselig er de ikke brukende som hihunder lengre om avlen går for langt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Bare for å gjøre det helt klart her.

Jeg har ikke noe i mot at folk bruker terrierene sine som kortdrivere eller hva det måtte være, men om man begynner å avle på de egenskapene pga at "markedet" ikke vil ha rene hihunder, da er man som oppdretter fort ute på tynn is.

Bare se på tjt, de aller fleste er alt for store til hijakt, men de fleste kjøper de for å bruke de som kortdrivere så da gjør det ikke noe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg quotet det i forrige innlegg, men kan quote det igjen.

 

En hihund er ikke avlet for å ha noe stort søk, så det er helt normalt, slik det skal være :wink:

 

Parsons har vist seg å være (og er) kortdrivende, og de brukes på både hjort, rådyr, elg og villsvin. Det beste hadde jo vært om de ble brukt som rene hihunder, men med så lite interesse for hijakt er det fint at rasen kan overleve som jakthund på annet vilt enn det som lever under jorda. :wink:

 

Dette kan jo lett tolkes for at du heller vil avle på kortdrivere, en rene hihunder siden kjøperene ikke vil ha det.

Gode kortdrivere har større søk, lavere losterskel, størrelsen har ingen betydning osv....plutselig er de ikke brukende som hihunder lengre om avlen går for langt :wink:

 

Nei, nå delte jeg fakta om rasen, og sier selv at jeg bruker mine på hijakt. Så hvordan det kan tolkes som om at jeg vil avle på parsons som er mer drevhunder enn hihunder skjønner jeg ikke? :) Men, de er kortdrivende på vilt over bakken uansett om jeg kun bruker de på hi eller ikke. Det skal være en selvstendig rase, og rasen i seg selv tar ikke skade av at valpekjøpere bruker sin Parson på annet vilt enn rev/grevling. Den er den delen av populasjonen som brukes i AVL en må vite har interessen for hi-vilt og vise at de har de rette instinktene i forhold til hijakt. ;)

 

Polar: Ja, jeg jakter med hundene mine, og det er kun rev og grevling jeg bruker de på. Men gravingen lar jeg guttene ta seg av.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg har også skaffet meg en parson. Noen tanker/ kommentarer til praten i tråden:

Da jeg bestemte meg for rase var det viktig at den kunne brukes i nærområdet, på lett tilgjengelig jakt. Og rev og grevling er det jo rikelig av, og hijakt er spennende. Og da hadde jeg selvfølgelig blitt skuffa om det var avlet på drivende egenskaper (da er det andre raser som funker bedre)

Da jeg jakter alt (jaktidiot) ser jeg det som en bonus om hunden også fungerer på hare, rådyr, mink, villsvin og blodspor. Men mener ikke att det på noen måte skal avles for og fremheve disse egenskapene.

Problemet med att hunden evt. bryter av hijakten for og jakte en annen art, er et aktivt valg man må ta før man evt. preger hunden på andre arter.

 

Har så vidt begynt å prøve med litt blodsportrening på min, og gleder meg til hunden blir gammel nokk til og begynne å gå i hi :D Har tenkt å få jakt på rev og grevling til og sitte før jeg evt. Prøver annet vilt.

 

Skal se om det også blir noen bilder her etter hvert .

Link to comment
Share on other sites

Terrier som i utgangspunktet er avlet for bruk i hi, mener også jeg, helt klart og selvfølgelig skal avles i størrelse og jaktlyst til fortsatt å brukes i hi.

 

At den i tillegg kan brukes til spor, jakthund på andre viltarter etc for en ta med seg på lasset med de individene som gjør dette, men å avle målrettet på å bruke terrier som en annen type jakthund er tull. Til det finnes det rådyrhunder elghunder, harahunder etc.

 

Så det.

 

Når det er sagt så kan kanskje denne tråden brukes til å vise fram våre hunder(Parsons) som de er og ikke lage dette til en tråd med krangling om ditt og datt :wink:

 

Her mitt lille bidrag

amie2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Interessant dette med forligger kontra sprenger.

På Parson-Spesialen i Sverige som var forrige helg ble bl.a. dette med jaktegenskaper tatt opp i forbindelse med RAS-diskusjonen. RAS er kort forklart en opplisting av spesielle punkter som man skal ta særlig hensyn til i avlsarbeidet i den aktuelle rasen. RAS er noe som den svenske kennelklubben har pålagt alle raser å ha og dokumentet blir gjennomgått av raseklubbene årlig samt revidert hvert 5 år.

 

Denne gangen ble det bl.a. diskutert hvordan man skulle betrakte rasen som jakthund. En parson kan jo etter manges erfaring brukes til litt av hvert; som revesprenger, forligger, kortdriver og til ettersøk,for å nevne noe. MEN, avlsmessig er det kun egenskapene som REVESPRENGER som bør vektlegges. Har man en parson som fungerer meget godt som FORLIGGER er man trolig inne på feil spor. Mens revesprengerens varemerke er bevegelighet, så er forliggeren den som går inn og BLIR DER. To vidt forskjellige arbeidssett som krever forskjellige nedarvede egenskaper.

 

Tradisjonelt er den litt tyngre og "tregere" dachsen brukt som forliggere, mens terrierne blir betraktet som sprengere. Når det gjelder denne rasen så har jeg inntrykk av at man i England betrakter parson som en ren revesprenger. Forliggerarbeid på grevling er nærmest bannlyst blant de fleste parsonoppdretterne. Den irske dommeren på Parsonspecialen dette året ble spurt om akkurat dette og han så helt uforstående ut da noen spurte om han visst om mange parson som ble brukt på grevling... Nei, parson var en revesprenger!

 

I den svenske parsonklubben har de en rekke "Årsbeste-konkurranser" innen forskjellige bruksområder, bl.a. kan man samle poeng fra kunsthiprøver. Jeg vet ikke om det er dette som er årsaken til at mange nå først premierer sine hunder på sprenger-prøver og deretter "omskolerer" de hunden og stiller på forliggerprøver. Det er jo ikke så vanskelig å foreta denne "omskoleringen" så lenge det gjøres i kunsthi og vips; så har man flere poeng på "Årsbeste-lista" :wink: For meg så virker det veldig feil i forhold til rasens egentlige bruksområde og jeg ville sett på det som NEGATIVT i forhold til avlsarbeidet at en hund hadde gode anlegg for å fungere som forligger. Ja, en parson går gjerne ned i et grevlinghi, men de bør vel fortsatt vise den samme bevegeligheten som de bør ha som revesprenger og da bør man kanskje vurdere en annen rase framfor å forsøke å avle fram parson som egner seg bedre som forliggere...

 

Sånn ser iallefall jeg det :)

Link to comment
Share on other sites

Vet du hva Revefoten? Dette hadde vært mye mer interessant hvis vi begynte med noe slikt i Norge også. Her i landet reiser jo alle over til Sverige for å få premiert hundene sine eller diskutere rasen på møter til de svenske klubbene.... Jeg personlig mener det hadde vært supert om det ble satt mer krav til jaktbiten på Parsons her i landet. Pr dags dato er de eneste kravene satt av NTK, og det er ingen krav i forhold til jaktpremiering/jaktresultater på Parson Russell terrieren. Skal man bevare rasen slik John Russell ville ha den ville det nok vært enklere hvis en satte krav til den jaktlige biten.

 

Nå har det seg slik at mine hunder arbeider som sprengere på rev, men kommer de over en grevling ligger de lenger og viser forliggertakter. Settes de på rev igjen jobber de som sprengere. Her i Trøndag har vi mye grevling og ikke så mye rev, vi velger å jakte på det vi finner i hiene, men vi foretrekker rev. Men igjen, hva valpekjøpere velger å bruke hunden sin til (spesielt de som ikke vil avle på sin hund) påvirker ikke rasen avlsmessig.

Link to comment
Share on other sites

revefoten:istedenfor å sitte her å synse om forliggere og sprengere kan du jo sørge for å få innført krav om jaktpremiering for å få utstillingschampionatet.

fram til det skjer, er de eneste virkelige avlskriteriene fine vinkler og flotte overlinjer.

Link to comment
Share on other sites

Interessant innlegg Revefoten, hva legger du i "egenskapene som revsprenger", kan du utdype det litt mere?

 

Bare så det er sagt; jeg kan ikke påberope meg mye førstehånds erfaring med hijakt. Har bare vært med på grevlingjakt noen ganger. Hva jeg mener er at en revesprenger skal være en bevegelig og rask hund som er villig til å forlate reven kjapt for så å finne en ny higang dersom reven sitter i en blindgang f.eks. Det har jo lite for seg å bli liggende foran reven og blokkere den... I og med at reven er smidig og spenstig er det vel også en fordel med smidige og høybente hunder iallefall i steinhi, som kan bli ganske krevende. En forligger skal "parkere" en grevling, gjerne i en blindgang og holde den der med parering av utfall til det blir gjort nedslag. Dette blir jo et helt annet arbeidsett som krever andre arveegenskaper.

 

Jeg mener det er viktig å bestemme seg for hva man ønsker skal være 1. prioritet innen rasen og tradisjonelt er parson russell regnet som en revesprenger. Da ville jeg være forsiktig med å vektlegge gode forliggeregenskaper i avelen. Det er ikke så enkelt som å si at hunden er hipremiert og/eller jakter i hi. Spørsmålet er hva er den premiert på og hvilke art jakter den.

 

Det finnes raser som er bedre egnet for visse typer jakt enn andre. Noen er også bevisst avlet som allroundere. En parson skal i følge standarden være en revesprenger og da er det dette vi bør avle mot.

 

-Mener jeg...

Link to comment
Share on other sites

revefoten:istedenfor å sitte her å synse om forliggere og sprengere kan du jo sørge for å få innført krav om jaktpremiering for å få utstillingschampionatet.

fram til det skjer, er de eneste virkelige avlskriteriene fine vinkler og flotte overlinjer.

 

Jeg vet ikke om det er dette din søster sikter til over her også? Det med jaktpremiering for å få et utstillingschampionat? Det har vært diskutert i flere omganger siden rasen ble godkjent i 1990. Hver gang har det strandet på at det finnes svært få kunsthi her i landet. Det er ikke rettferdig for en som bor i Tromsø f.eks. som må til Molde eller Østlandet for å trene. Våre hiprøver krever stort sett mer en et par treninger og da rekker det ikke å trene et par ganger i forbindelse med ferie eller utstillinger...

 

Alternativet er å innføre en enkel karaktertest på hi, men hvor mye forteller egentlig dette? Verdien kan diskuteres iallefall...

 

For min del synes jeg ikke det virker realistisk å innføre krav om hipremiering pr. idag. Ikke at det hadde gjort noe for meg, jeg ønsker uansett å himerittere mine hunder. Fem av de seks utstillingschampionene jeg har nå for tiden er i tillegg hipremiert. Like mange er forresten viltsporpremiert også (3 har gått til championat), men det er bare en bonus som følger med denne rasen. Ikke noe avlsmål :)

 

Forøvrig håper jeg at jeg også har lov til å mene noe om forliggere og sprengere!

 

fram til det skjer, er de eneste virkelige avlskriteriene fine vinkler og flotte overlinjer

Kan du utdype dette?

Link to comment
Share on other sites

Terrier som i utgangspunktet er avlet for bruk i hi, mener også jeg, helt klart og selvfølgelig skal avles i størrelse og jaktlyst til fortsatt å brukes i hi.

 

At den i tillegg kan brukes til spor, jakthund på andre viltarter etc for en ta med seg på lasset med de individene som gjør dette, men å avle målrettet på å bruke terrier som en annen type jakthund er tull. Til det finnes det rådyrhunder elghunder, harahunder etc.

 

Så det.

 

Når det er sagt så kan kanskje denne tråden brukes til å vise fram våre hunder(Parsons) som de er og ikke lage dette til en tråd med krangling om ditt og datt :wink:

 

Her mitt lille bidrag

amie2.jpg

 

Har lurtittet litt på tispa dere beholdt fra det kullet, ser ut til at hun er veldig bra satt sammen. Bruker dere moren hennes noe på jakt?

Link to comment
Share on other sites

Interessant innlegg Revefoten, hva legger du i "egenskapene som revsprenger", kan du utdype det litt mere?

 

Bare så det er sagt; jeg kan ikke påberope meg mye førstehånds erfaring med hijakt. Har bare vært med på grevlingjakt noen ganger. Hva jeg mener er at en revesprenger skal være en bevegelig og rask hund som er villig til å forlate reven kjapt for så å finne en ny higang dersom reven sitter i en blindgang f.eks. Det har jo lite for seg å bli liggende foran reven og blokkere den... I og med at reven er smidig og spenstig er det vel også en fordel med smidige og høybente hunder iallefall i steinhi, som kan bli ganske krevende. En forligger skal "parkere" en grevling, gjerne i en blindgang og holde den der med parering av utfall til det blir gjort nedslag. Dette blir jo et helt annet arbeidsett som krever andre arveegenskaper.

 

Jeg mener det er viktig å bestemme seg for hva man ønsker skal være 1. prioritet innen rasen og tradisjonelt er parson russell regnet som en revesprenger. Da ville jeg være forsiktig med å vektlegge gode forliggeregenskaper i avelen. Det er ikke så enkelt som å si at hunden er hipremiert og/eller jakter i hi. Spørsmålet er hva er den premiert på og hvilke art jakter den.

 

Det finnes raser som er bedre egnet for visse typer jakt enn andre. Noen er også bevisst avlet som allroundere. En parson skal i følge standarden være en revesprenger og da er det dette vi bør avle mot.

 

-Mener jeg...

 

Må si meg enig med deg Revefoten

Bare for å bruke en velkjent frase, I rest my case. Og når det kommer til synsing, og slik man gjør i kirken, tror/trodde så er det flere som bør tenke seg om.

Link to comment
Share on other sites

Interessant innlegg Revefoten, hva legger du i "egenskapene som revsprenger", kan du utdype det litt mere?

 

Bare så det er sagt; jeg kan ikke påberope meg mye førstehånds erfaring med hijakt. Har bare vært med på grevlingjakt noen ganger. Hva jeg mener er at en revesprenger skal være en bevegelig og rask hund som er villig til å forlate reven kjapt for så å finne en ny higang dersom reven sitter i en blindgang f.eks. Det har jo lite for seg å bli liggende foran reven og blokkere den... I og med at reven er smidig og spenstig er det vel også en fordel med smidige og høybente hunder iallefall i steinhi, som kan bli ganske krevende. En forligger skal "parkere" en grevling, gjerne i en blindgang og holde den der med parering av utfall til det blir gjort nedslag. Dette blir jo et helt annet arbeidsett som krever andre arveegenskaper.

 

Jeg mener det er viktig å bestemme seg for hva man ønsker skal være 1. prioritet innen rasen og tradisjonelt er parson russell regnet som en revesprenger. Da ville jeg være forsiktig med å vektlegge gode forliggeregenskaper i avelen. Det er ikke så enkelt som å si at hunden er hipremiert og/eller jakter i hi. Spørsmålet er hva er den premiert på og hvilke art jakter den.

 

Det finnes raser som er bedre egnet for visse typer jakt enn andre. Noen er også bevisst avlet som allroundere. En parson skal i følge standarden være en revesprenger og da er det dette vi bør avle mot.

 

-Mener jeg...

 

Enig med deg der, Lena.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kan du være enig når dere praktiserer det motsatte Revejegern? :roll:

 

Praktiserer det motsatte? I forhold til hva?

Har en voksende mistanke om at du har misforstått noe veldig jeg, Polar. ;)

 

Tenker da på svarene fra Mart i grevlingjakt tråden, hvor hundene bryter så byttes hundene ut for at de skal ligge lengre.

Link to comment
Share on other sites

Polar: Hundene Mart bruker ligger ikke så lenge at de kan kalles forliggere. Jobber som sprengere, men med å bytte hund hele tiden klarer vi å holde grevlingen i ro. Ser tendensen til at hunden holder på litt lengre når den har presset grevlingen i en blindgang. Men lostiden er sjelden over 10 min før hundene kommer ut en tur.

Link to comment
Share on other sites

Polar: Hundene Mart bruker ligger ikke så lenge at de kan kalles forliggere. Jobber som sprengere, men med å bytte hund hele tiden klarer vi å holde grevlingen i ro. Ser tendensen til at hunden holder på litt lengre når den har presset grevlingen i en blindgang. Men lostiden er sjelden over 10 min før hundene kommer ut en tur.

 

vi har foreløpig ikke hatt voldsom suksess med å omvende en sprenger til forligger, men etter at vi fikk muligheten til å ta med flere hunder har det begynt å skje ting, det går ikke fort men det går fremover.

kort fortalt så bytter vi hund med engang en legger av og kommer ut, hvis hunden har ett snev av jaktlyst skal dette få ham til å ligge på lenger.

det ser ut til å fungere, det har i hvertfall skjedd en adferdsendring hos loke

 

Mulig jeg tolker dette anderledes, men skulle jeg ha unngått at hunden skulle utvikle seg til å bli en forligger så hadde jeg ikke praktisert dette. Hundene er ikke dummere enn at de skjønner at hvis de går ut av hiet så risikerer de å bli satt i bånd/bur og en annen hund blir satt på saken, er det ikke dette som er intensjonen deres?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kan du være enig når dere praktiserer det motsatte Revejegern? :roll:

 

Praktiserer det motsatte? I forhold til hva?

Har en voksende mistanke om at du har misforstått noe veldig jeg, Polar. ;)

 

Tenker da på svarene fra Mart i grevlingjakt tråden, hvor hundene bryter så byttes hundene ut for at de skal ligge lengre.

 

Det er fordi Mart mener grevlingjakt er mye mer moro enn revejakt det. :D Og fordi han trener hunden sin slik han vil. :wink:

Bandit fikk bli med fordi han har vist seg å være meget bevegelig på rev i hi, vi har skutt rev for han, så jeg vet han har det i seg. Og det er det viktigste for meg i forhold til AVL. Hva vi ellers bruker hundene våre på i forhold til jakt og trener de på har overhodet ingenting å si for rasen som revesprenger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...