Jump to content

hjemmelading- vanskelig å få øving og blysp. til å gå likt?


anmoe

Recommended Posts

Hei.

Vurderer sterkt å begynne med hjemmelading da vi er 4-5 stk i nærmeste famile som går på jakt hvert år, og skyter til sammen ca 800-1000 øvings-skudd i året + ca 100 med blyspiss. Ser en klar økonomisk fordel med hjemmelading, samt at det hadde vært spennende å prøve. Har lest en del tråder om utstyr og lignende i de siste, men sitter igjen med ett vesentlig spørsmål: Er det lett å få hjemmelada øvingsammo(helmantel) til å "gå likt" med hjemmeladda blyspiss ammo? kjøper i dag alt av ammo på skytebanen til den lokale foreninga. Og her går bly og helmantel rimelig likt, slik at man slipper å justere kikkert mellom de ulike typene. bare å pakke i å trekke av. Ser dette som en stor fordel. Lurer derfor om dette er "greit" å fikse selv? Om man ladder med samme hylse, samme krutt-ladning og kuler med tilnærmet samme vekt, vil da helmantel og bly gå stort sett likt?

 

Skyter forøvrig inn børsa på 100m og jakter på avstander på ca 70 - 150 m, så er ikke snakk om noe langdistanse skyting. kun til den "gjennomsnittlige elgjeger" :) Er forøvrig snakk om kalibrene 30-06, 308 og 6,5x55 (litt urutinert at alle har forskjellig kaliber, men ble engang slik).

Link to comment
Share on other sites

det er ikke umulig men du må regne med og prøve mange forskjellige ladninger og kuler

 

 

 

Tjaaaaaaa.

 

 

Ett kaliber, to kuler i samme vekt (en blyspiss, en trening), samme kruttladning. Eg vil tippe du vil få relativt likt treffpunkt, om kulekonstruksjon og kulevekt ikkje er heilt forskjellige. Om du vil dra den heilt ut, kan du ta med ein billig kuletype for å skyte storviltprøva med, det gjer iallefall vi.

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig eller vanskelig. Det kommer an på hva du definerer som samme trefpunkt.

Prater vi mm kan det bli litt arbeid og prøving av mange ladinger, men er det snakk om tommer budre det gå uten noe problem.

Jeg har ikke noe problem med at all amo ikke går likt, det er bare å skru litt, og har du 2 typer amo blir det ikke så komplisert.

Link to comment
Share on other sites

Om det er jakt du skal drive me så er kanksje ikke kravet til likt treffpunkt så nøye, innenfor 5 cm holder massevis.

 

Det går helt greit å få så godt som likt treffpunkt (innenfor 5 cm).

 

Selv har jeg brukt ferdigkjøpt Oryx til jakt, og ville lage en treningsammo som gikk likt med den, det var ikke så veldig vanskelig (i min børse).

 

Ladde på med 180 grs Partisan SP til samme fart som Oryx'en (går ca 750 m/s i min børse), men da traff jeg litt lavt på 100 meter. Så nå lader jeg Partizan SP til ca 765 m/s, og da treffer de rimelig likt på 100 meter.

 

Dette er i mi børse da, og det er nok litt forskjeller på diverse børser, men regner med du klarer det etter litt prøving og feiling.

 

Forøvrig går NATO også rimelig likt med Oryx i min børse. Har skutt inn børsa med Oryx nå forran jakta, men jaktfelt i dag gikk rimelig greit med NATO (2 innerfemmere og to femmere + en slenger på løpende elg, slengeren var min egen feil (ble vomskudd)).

 

c",)

Link to comment
Share on other sites

det er jakt det er snakk om, slik at det er ikke behov for mm- skala på samme treffpunkt. 5 cm holder i massvis. Virker som det er litt delte meninger egentlig. i teorien skulle vel kuler av samme vekt og profil med samme ladning gå likedan innenfor akseptable krav. men virker som om mange forsker veldig mye frem og tilbake for å få til dette. Vil gjerne slippe å stille kikkert mellom trening og jakt... Men høres ut som noen mener det er mulig for en amatør å få det til....

Link to comment
Share on other sites

det er jakt det er snakk om, slik at det er ikke behov for mm- skala på samme treffpunkt. 5 cm holder i massvis. Virker som det er litt delte meninger egentlig. i teorien skulle vel kuler av samme vekt og profil med samme ladning gå likedan innenfor akseptable krav. men virker som om mange forsker veldig mye frem og tilbake for å få til dette. Vil gjerne slippe å stille kikkert mellom trening og jakt... Men høres ut som noen mener det er mulig for en amatør å få det til....

 

 

Ja, jeg mener det er fult mulig for en amatør å få til (jeg har klart det). Jeg lader samme kalibre som deg, og det er faktisk ikke så veldig vanskelig om du aksepterer "litt" variasjon.

 

Om du skal lade jaktammo selv, så lader du den til den hastighet du ønsker, deretter justerer du inn treningsammo til samme treffpunkt.

 

Som sagt bruker jeg Partizan SP i kaliber .30, den er ganske lik oryx i hvert fall. En av mine medladere bruker 6,5x55 og har funnet en Sierra-kule som matcher Oryx (husker ikke kulevekt).

 

Dette får du til, det er jeg sikker på... Men bruk chronograf, den er til stor hjelp...

Link to comment
Share on other sites

I 6,5x55 er etter min erfaring ganske kurant å få flere kulevekter/ladninger til få tilnærmet samme treffpunkt.

Har 3 stk 6,5 rifler i huset, der fruens M98 med Lothar Walter løp setter Sierra 144 grs hpbt/800 ms midt i, Hornady SSP 129gr/850 ms 2 cm over og til slutt Sierra 120 grs SP/850 ms 2 cm over der igjen. Samme med min S&L M65.

Sauer'n setter alt innen 2 cm. Ingen justering i siden. Alt dette på 100 meter.

Som et annet eksempel så har min CZ 527 i 222 Rem samme treffpunkt med 63 grs Sierra SP/N133 krutt som 55 grs Hornady fmj/N110 krutt.

 

Så med litt prøving er alt mulig :-)

308 og 30-06 har jeg ikke erfaring med

 

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Eg har hatt same prosjektet gåande til kombien min i 6,5x55. Dvs å få 156 grs oryx og 100grs Lapua trainer FMJ til å gå likt på 100m. Og no har eg fått det til. Det har vore litt testing, og der har vore noken krutt-lot'a dei to siste åra. Men no i år sat det plutseleg.

:mrgreen: So det går. Men umogeleg å seie kor vanskeleg det blir i dykkar børser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...