Jump to content

Trenger hjelp til identifisering av våpen


TigerBlack

Recommended Posts

Denne ligger ute på finn.no (link under her)

 

Det er ikke noe iveien på utseendet ,men jeg aner ikke om det er ett noenlunde ok våpen. Selger beskriver den som en Taurus 357 magnum, men det er det hele.

 

Noen som vet åssen modellnummer det er, og evt har erfaring med våpnet ??

 

 

http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode=18543061&reference=1/185/430/61_-825236424.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er ikke 100% sikker på typebetegnelsen, men jeg mener den het Model 66, bevisst for å ligne på S&W sin...

 

Revolveren er brasiliensk, bortimot en ren 686-klone og helt OK. I min tid som bransjetilknyttet (15+ år siden) var jeg borti noen av disse, og de så helt OK ut. Finishen virket noe simplere enn S&W, men materialer og arbeid så bra ut. Med mindre den er mishandlet vil jeg si det er en grei pris. Hvis du bor i nærheten av selger, så spør om dere kan treffes på en skytebane så du kan få sett skikkelig på den og prøveskyte den.

Link to comment
Share on other sites

Rossi kansje :?:

Hæ? :lol:

En Taurus Rossi? :lol:

Jaja, er kanskje det...

 

Men jeg holder også en knapp på at det er en Taurus 66.

Problemet jeg har sett er at svært mange Tauruser her i landet er feilmerket i våpenkort.

De heter kort og godt Taurus .357mag eller Taurus .38spec f.eks :roll:

Men det skal vel stå på rammen et sted, var det under grepet det sto på min, tro?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei. Kan fortelle at revolveren er en Taurus 669. Taurus er Brasiliansk og har store likheter med S&W. Men det er slett ingen kopi. Oppbyggingen av avtrekket er noe anderledes, men de har egentlig et brukbart DA avtrekk selv om det brukes spiralfjær som hovedfjær på hanen (ofte vesentlig bedre enn Ruger/Colt). Problemet et hvis du skal "lette" på avtrekket. Dette må gjøres ved å klippe hovedfjæren og da risikerer du å få en revolver som bare sier klikk, uten mulighet til å skru inn skruen igjen som på bladfjæra på en S&W revolver (eller Manuhrin)

Link to comment
Share on other sites

En skytterkollega hadde et samme våpen (Taurus) og hadde mye problemer med det. Han kjøpte våpenet brukt men det var lite skutt med og var i veldig fin visuell stand. Men avtrekket er noe av det mest forferdelige jeg har vært borti. Har selv en helt standard S&W mod. 66 og teknisk sammenligning av disse to er som natt og dag. Avtrekket på Taurusen kan best beskrives som om mekanismen var fyllt med finkornet sand. Pussing og polering hjalp noe men det var likevel fryktelig dårlig. På den annen side har jeg vært borti Tauruser som har vært bra. Min erfaring er iallefall at skal du kjøpe Taurus, så bør du prøve det spesifikke våpenet først. Tror det er endel mandagsvåpen på markedet.

 

Ang. våpenet på finn.no så kan en jo lure litt på hvorfor ikke selger beskriver våpenet bedre.

Link to comment
Share on other sites

har en tilsvarende selv. kjøpte den billig og usett. den hadde portet løp viste det seg, og ubrukelig i konkurranse. tok å gjenget inn settskruer i porthullene slik at den nå er brukendes i feltskyting. det som ovenfor er nevnt mhht tuning er jeg enig i, men tok å kortet ned returfjæra til avtrekker, DA ble ekstremt mye bedre. SA er faktisk ikke så verst. satte på en avtrekkstopper slik at frigangen til avtrekkeren etter skudd blir kortest mulig. taurusen er en helt grei løsning i og med at prisen ikke er så værst. I dag brukes den til både felt og praktiskskyring. om du plages med klikk går det an å bruke federalhetter som er de mykeste av tennhetter som jeg kjenner til. om slagfjæra blir for svak og det plages med klikk, kan det settes inn en shims (iform av en liten mutter el lign) for å justere trykket til fjæra, om det da ikke kjøpes fjærer i forskjellige stryker da.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...