Jump to content

Nyhetstråden - vold mm


Stingsilda

Recommended Posts

Avisene flommer over at nyheter om drap, vold, mistenkelige dødsfall og mistenkelige folk med våpen. Jeg synes ikke det er riktig at det linkes til slike nyheter her på kammeret. Nyhetestråden bør være et fora for å tipse om jakt, skyting og andre kammereinteresser. Voldens elendighet har ingen ting med hobbyene jakt og skyting å gjøre.

 

Jeg vet det er mange her som bekymrer seg for negativ omtale denne volden kan medføre på jakt- og skytesporten, men det gavner ingen å liste opp slike nyheter her.

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt på det samme. Synes linkene skal være jakt- eller skyterelaterte, evt. omhandle friluftsliv.

 

Men så er det spørsmål om hvor skal grensen gå. Nyheter om dyreværnere med ekstreme meninger kan være relevante selv om de ikke omhandler jakt direkte. Og noen ganger er kriminelle handlinger utført med jaktvåpen.

 

Rene bankran, gjengoppgjør o.l. har i f. eks. ikke noe i denne tråden å gjøre (synes jeg). Hvem skal bestemme? Moderatorne kan kanskje rydde opp i tråden av og til. Innlegg nr 2, 4 og 5 på side 1 er egentlig ikke så relevante for det vi driver med, bortsett fra at det handler om våpen. Men igjen, det er min mening. Andre kan sikkert være skrikende uenige. Vi har jo et område på kammeret som heter "Våpen i samfunn"

Link to comment
Share on other sites

:oops: Jeg har linket til endel saker i det siste som omhandler uvettig våpenbruk.

Voldens elendighet har ingen ting med hobbyene jakt og skyting å gjøre...
Jo, jeg mener at dette har interesse på dette forumet. Dette er en tråd som heter Nyheter i media og den ligger i underforumet Politikammeret » Våpen i samfunn. Det BØR være av allmen interesse hva som skrives om missbruk av våpen også. Jeg tviler meget sterkt på at kammerets (nesten) 6.200 medlemmer og uregistrerte brukere består utelukkende av jegere som bør skånes fra virkelighetens negativitet om våpenbruk i landet.

Les litt i innleggene rundt om på kammeret og legg merke til hvor ofte det snakkes om missbruk av våpen. Skal det være en trend at forumet bare skal ensidig omhandle positiv våpenbruk i jakt og friluftssammenheng blir dette et fattig forum.

(Jeg var faktisk mer redd for å få et rasist-stempel pga linkene jeg har lagt opp.. Det er vel omtrent 100% av de sakene jeg har linket til som refererer til innvandrere som gjerningspersoner.. Men sånn er det bare.)

Link to comment
Share on other sites

Er helst einig med Woff her. Eit gjennomgangstema i "Lover og regler" / "Våpen i samfunn" er at lovlige, private våpen er eit minimalt samfunnsproblem, som illustreres ved at det er svært sjelden oppslag som "Våpen stjålet fra privatperson, brukt til vold" - i farta kjem eg på eitt oppslag der eit våpenskap vart brutt opp med vinkelsliper (og våpna kom til rette etter ei stund, meiner eg å hugse).

 

Det er viktig for oss som ansvarlege våpeneigere, og for NOJS / Kammeret.no som organisasjon, å ha dette aspektet i minne. "Våpen er farlige i hendene på kriminelle, er DITT våpen sikra godt nok?"

 

Men, det er viktig at ein bruker "Nyheter i media"-tråden til kun å referere, ikkje kommentere - spesielt viktig er dette voldsepisoder. Det er ein balansegang her, også ovanfor forumreglane som seier "Vil vi ikke ha diskusjoner eller postinger om (...) andre våpenrelaterte tema som beveger seg utenfor våpen brukt i fredelige sammenhenger, altså jakt og sportsskyting."

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...