Jump to content

Hvordan fjerne lynlim fra linse?


Vassbekken

Recommended Posts

Jeg tror jeg har lagt det store egget nå. I går løsnet den ringen som holder gummikappa i okularenden på en kikkert jeg har. Denne har faktiskt vært limt på, så da tenkte jeg at det skulle være enkelt å sette den fast igjen. Limte med lynlim (gel type) og satte den opp ned for å ha press på limskjøten. Når jeg så skulle se på den i morres, satt ringen fast som den skulle, men det ser ut som om det har blitt noen form for "damp" fra limet som har satt seg fast på okularlinsa. Det er ikke kommet lim direkte på linsa, det er et tynt lag, mer eller mindre over hele linsa. Finnes det noe som fjerner lynlim (cyanoakrylat heter det vel?) helst uten å ødelegge linsa? Rødsprit? Lynol? Aceton?

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset med aceton, på topz, med forsiktige bevegelser, fjernet effektivt limet. Det ser ikke ut til av coatingen på linsa ble skadet heller. Får nå bare håpe at ikke resten av kikkerten er satt sammen med lim også. Da blir det vel lomma full med smådeler etter aceton behandlingen.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg jobbet for et firma som laget optiske måleinstrumenter rengjorde vi linsene med en blanding av eter og azeton. Disse linsene var og dekket med coating som ikke tok skade av rengjøringen. Jeg vet og at han som jobbet med kikkerter på munkvoll tekniske verksted da det eksisterte, brukte samme blandingen på militere kikkerter. Eter får du kjøpt på apoteket jeg blander 1 del eter og2 deler azeton. bruk Q-tips dyppet i blandingen, start i midten og jobb med sirkulere bevegelser utover slik at støv og skitt sammles opp i ytterkant av linsa. Men sjekk med importør hva de anbefaler, uansett har du en kikkert som er "ubrukelig". Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...