Jump to content

Hausken og A-tec samme gjenger?


NonServiam

Recommended Posts

  • 10 months later...

...passe en Hausken demper med skal vi si i 15*1 gjenger på ett løp som er gjenget for A-tec.....tenker da på med 15 mm lengde på gjengepartiet...eller MÅ det gjenges til 20 mm lengde (som enkelte meine er lengde på Hausken-demperen sitt gjenge-parti) :? ...hvor langt gjengeparti krever Hard-core??? :?

Link to comment
Share on other sites

En Hausken med m15x1 og en Hardcore med m15x1 kan uden betydende problemer monteres på en pibe gjenget for A-tec. Dog skal man kontrolere jevnligt at de ikke løsner.

En a-tec derimod går ofte ikke på gjenge gjort til Hausken og Hardcore. Primært fordi de er gjort med den specielle Østfoldspec tolerence.

Det er ikke særligt betydende med hvor lang gjengestykke der er på piprne, da de bryster mod bagkanten.

Link to comment
Share on other sites

Vær grei å hold tråden til temaet, og svar på det trådstarter spør om.

Det er som regel alltid kjekt å lese innlegg frå fagfolk, men når innleggene blir meir eller mindre ein slags sverte kampanje og munnhuggeri mellom produsenter og bransjetilknytta personer, så er begeret nådd. Det er både ufint overfor kverandre og ikkje minst respektløst over for trådstarter som hadde eit legitimt spørsmål han lurte på. Tråden blir rydda opp i morgen, i mellomtida vær grei å respekter dette..

Link to comment
Share on other sites

:D ..enig med Mauser 68, en trenger ikke å være ubehagelig mot hverandre på ett forum...blir ikke bare LITT feil!!...tror de fleste av oss ønsker saklig informasjon og tips..og IKKE synspunkter om hverandres profesjonalitet (enten det er som privat-person eller innen næring)... :D

 

...Kardemommeby-reglene er jo enkle å huske så vi holder oss til dem, ikke sant.. :P

 

...Utenom det så ØNSKER jeg fortsatt svar på om noen produsenter utenom Hausken tenke på å levere teleskop-demper som "svelger" 23mm pipe, da jeg trenger ett par slike.. :D

 

..På forhånd takk, hilsen Magne..

Link to comment
Share on other sites

...Utenom det så ØNSKER jeg fortsatt svar på om noen produsenter utenom Hausken tenke på å levere teleskop-demper som "svelger" 23mm pipe, da jeg trenger ett par slike...

 

...jeg stilte akkurat dette spm til han A-tec-fyren, og hvis han ikke misforstod mitt spørsmål, så sa han at TMM4 passer til SV.

Eller?

 

V.

Link to comment
Share on other sites

Leon og S&L Hardcore får diskutere semantikk og detaljer så kan vi andre forholde oss til saken.

 

Av erfaringer følgende bemerket;

A-Tec er veldig tranger i gjengene så alt gjenget for A-Tec kan settes de andre merkene på. Maxim har vi ikke montert noen av da det som andre har bemerket en god del detaljer hentet fra ett annet norsk merke som ifjor fikk så hatten passet av A-Tec m venner for kopiering. Merkelig hvor lett det er å kaste stein i glasshus...... At begge produktene det da var snakk om hadde svært store likheter med den opprinnelig konstruksjonen som stammet fra H&K demperen til G-3 der patentet gikk ut i 2005 var det jo ingen som gadd informere andre i forumet om. Gir jo grunn til å lure på hva bakgrunnen for saken var - kunne selvfølgelig ikke være for å holde konkurrenede vare nede? 8)

 

Hausken har tidligere hatt romslige gjenger. De blir nå til informasjon kontrollert med tolk og siste 2-3 mnd 14x1gjenge som er det vi bruker mest kan demper x settes på rifle y uavhengig om løpet var tilpasset demperen.

 

På Hardcore og Viking har nesten alle kunne brukes om hverandre fra dag 1 og har følgelig vært mye enklere å montere. Lettere å kjøre 10-12 løp om dagen når en kan bruke samme innstilling på alt.

 

Paradoks egentlig at ingen kjører løp og gjenger i CNC dreibenk. Om demperne som skal monteres er kjørt nøyaktig nok ville en CNC dreibenk kjørt 100% like gjenger fra gang til gang og montering skulle tatt mindre tid og kostet mindre penger. Vinn vinn for alle parter.

Link to comment
Share on other sites

Vær grei å hold tråden til temaet, og svar på det trådstarter spør om.

Det er som regel alltid kjekt å lese innlegg frå fagfolk, men når innleggene blir meir eller mindre ein slags sverte kampanje og munnhuggeri mellom produsenter og bransjetilknytta personer, så er begeret nådd. Det er både ufint overfor kverandre og ikkje minst respektløst over for trådstarter som hadde eit legitimt spørsmål han lurte på. Tråden blir rydda opp i morgen, i mellomtida vær grei å respekter dette..

 

Jeg beklager hvis mine svar kan opfattes som dritslengning. Jeg forsøgte efter bedste evne at give objektivt korrekte svar på trådstarterens spørgsmål.

Leons hyggelige mobbing (andre vil måske opfatte det som andet), forsøger jeg at besvare med en humoristisk afslappethed. Det er selvfølgeligt ikke altid let at svare uden at det kan tolkes som jeg anvender samme sprog som jeg tiltales i.

 

At leon giver udtryk for at andre fabrikater anvender mål udenfor tolerencer, kan virke ret anstrengende. Specielt når de alle holder sig langt indenfor de normerede tolerencer for 6g og 6G. Her er tolerencerne så vidt jeg husker for møtrikdelen -0 +0,2mm og for boltdelen +0 -0,17, med en mindste forskel på 0.04mm . Samtlige producenter holder tolerencer på langt under halvparten af de standardicerede tolerencer. Der er dog en forskel i hvor man lægger området. Her har flere valgt at lægge tolerencen i det øvre område, og en enkelt lavere. Det kan man så diskutere i dagevis, uden at det bør udvikle sig til andet end meningsudveksling.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...