Jump to content

Kuletest av barnes XBT 150 grs 7mm i 7mm-08


Covi

Recommended Posts

Jeg har en Sauer 202 i 3006 som jeg har skutt opp med, men i bratte hjortelier og etter elgen inne i Ryfylkeheiene er det ikke en ideell børse. Med denne unnskyldingen skaffet jeg meg en

Remington Seven i 7mm-08. Etter å ha ladet opp noen remington pspcl 150grs ble jeg rettogslett litt satt ut. Jeg fikk ikke presisjon i rifla. 10cm på 100m er mye over mitt krav.

 

Fikk med meg en kompis og beddet rifla, og utvidet løpskanalen slik at pipa ble frittliggende.

 

 

Sierra Matchking 130grs fra den lokale kulepusheren ble handlet.

De fikk 38grs n-150 i ræva. Med 1,5cm på treskuddssamling var jeg særdeles fornøyd med presisjonen.

 

Da var treningsammoen iorden! Men hva med jaktkuler?

Jeg har vurdert flere kuler i kaliberet, tunge og lette. Homogene, konvensjonelle og bondede kuler.

 

Fant en eske med billige Barnes XBT 150grs kuler hos den lokale kulepusheren. 290,- for 50 stk

Med en pris på drøye 6kr klarte jeg ikke å la være å kjøpe en eske.

Etter litt prøving fikk jeg ca 1MOA presisjon på kulene. Men hettene ble flate. Vil anta at trykket er rimelig høyt. Har ikke konografert, men det kommer. Skriv pm om du ønskler ladedata.

 

Etter å ha studert litt har jeg funnet ut at Barnes har forbedret denne kula i etterkant.

Riller og plast-tupp.

En kompis mente at kobberen ble hard etter noen år og at «vingene» ville knekke.

 

Med dette i tankene ville jeg ikke ukritisk legge ut på jakt med de nyanskeffede x'ene.

Aviser og tidsskrifter ble samlet sammen og lagt i bløt.

 

Under ser dere bilder av resultatet.

 

Oryx'en på siden er en fabrikkladet i 3006 180grs skutt i samme medie.

Mye mindre inntrenging 30-35cm mot 50+ hos barnes x'en

 

Oryx'en har en største diameter på 16mm og x'en er 14 på største diameter.

 

Avstand til avisene var ca 40 meter.

 

 

normal_barnes_x_oryx.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Eg har prøvd mykje slags kulekonstruksjonar på storvilt. Til dags dato er det ingen som har slått Nosler Accubond på presisjon. Om dei vert levert til 7mm veit eg ikkje, men om det er tilfellet er det nok eit godt valg. Ellers er det mange "konvensjonelle" kuletypar som gjer jobben som f.eks Lapua mega, Hornady interlock osv. Med tanke på hastighetsområdet til di patron vil eg tru at det er mange ulike kuler som vil gjere ein god jobb med tanke på at hastigheten er forholdsvis låg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde også Remington PSPCL i avisene. Fant igjen en bit av mantelen.

Har liten tro på de konvensjonelle kulene (selv om man ikke skal ta konklusjoner på kun en kule).

PSPCL er også en corelocked kule, og jeg hadde ikke lada den spesiellt hardt.

Det blir nok X'en på jakt denne høsten.

Link to comment
Share on other sites

Så lang som den X-kula ble ville jeg vært bekymret for velting etter anslag i 7mm08 hastigheter

Så veik er da ikke en 7mm 08, hadde jo ikke hatt den rå intrengningen hadde den gått på skrå!

Junior skjøt to elg med samme kula i fjor, da var det 13-14år siden de ble ladet, med utmerket virkning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...