Jump to content

Gåsjakt med 22-250, kva kule anbefales ?


Tikka-Hunter

Recommended Posts

I .223Rem har jeg gode erfaringer med 55gr TBBC og 50gr Rhino Solid Shank. I år har jeg brukt 75gr Swift Scirocco II for bedre vindegenskaper. Den gir noe større høl, men ikke verre enn at det tåles. Og gåsa dauer, selv av ørlite marginale treff. Dog tviler jeg på at du vil få særlig presisjon på Scirocco-kula hvis du har standard riflestigning for .22-250 (12") i pipa di.

 

Jeg har dårlige erfaringer med .22-kaliber helmantel på gåsa.

Link to comment
Share on other sites

TBBC=Trophy Bonded Bear Claw. Det er en kule hvor mantel og blykjerne er loddet og holder godt sammen.
Nåja, det er mange¹ kuler som er loddet. Det som er spesielt med TBBC og Rhino Solid Shank er at den bakre halvparten er homogen. Det er altså bly bare i fremre del av kula. Det gir liten ekspansjon og splintavgang, og dermed lite kjøttødeleggelse selv om hastigheten er høy. Med 50gr Rhino i 980 m/s har jeg målt 5.7mm høl inn og 11.5mm høl ut. Når kula har gått ut i skulderleddet på gåsa har utgangshølet vært omtrent som en liten femkroning.

 

Har ikkje prøvt med fmj enda ,men tenkte dette skulle prøves!
Jaja, lykke til. Helmantel er sikkert OK hvis du er 100% sikker på å plassere skuddet midt i maskinrommet hver gang under feltmessige forhold, men det er nå en gang ikke jeg. Husk at vitalt område på gåsa er som en god åtter på halvmeterskiva, og holdene kan fort strekke seg opp mot et par hundre meter. Det er ikke en god følelse å se påskutt gås lette og fly ut av synsvidde. Jeg har prøvd. Med ekspanderende ammo er du rimelig sikker på at fuglen detter før du mister den av syne, selv om du skulle drite deg ut en smule på skuddplasseringen. At jeg i verste fall må skjære bort en liten hekto kjøtt anser jeg for en liten pris å betale for sikker avliving. Ei voksen grågås veier tross alt 2-2.5 kilo ferdig oppgjort.

 

Ellers kan jeg anbefale å lese http://www.kammeret.no/portal/hjemmelading/53-kuletest-223-remington og http://www.kammeret.no/portal/hjemmelading/69-dataanalyse-pa-resultatene-til-kjell-olav. Det du skal ha er ei ekspanderende kule med moderat ekspansjon, høy restvekt og god presisjon, og oppførselen til ei kule i .223Rem gir en god pekepinn på oppførselen til den samme kula i .22-250. Det er ikke vanvittig stor forskjell på .223Rem og .22-250 :)

 

¹ Vi nevner i fleng Swift Scirocco II, Norma Oryx og Federal Fusion

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...