Jump to content

Bør en Blaser R93 i .375 H&H utstyres med lyddemper?


Lawman

Recommended Posts

Jeg har bestilt meg en Blaser R93 i .375 H&H, først og fremst for bruk i Afrika, men også for jakt på elg og villsvin her i omegnen. Nå er jeg veldig i tvil om jeg bør sette på en lyddemper.

 

Jeg er ikke veldig rekylredd, men det er naturligvis behagelig med litt reduksjon av både smell og rekyl. men jeg føler liksom det er litt stilbrudd å jakte i Afrika med lyddemper. Antagelig er jeg da veldig gammeldags...

 

Skal man først sette på en demper har jeg hørt at jeg bør velge en stor en, f eks A-tec TMM-4, siden patronen gir mye kruttgasser. Er også litt redd for at den smekre Blaseren damkan bli litt lang og klumpete - med en sånn demper.

 

Dersom jeg går for lyddemper, hvor mye bør pipa kappes - eller hvor lang bør pipa være? Kapper jeg for mye blir jo helt avhengig av å bruke demperen...

 

Synspunkter?

Link to comment
Share on other sites

I mine øyne er lyddempere ene og alene til for å dempe smellen. Dersom man ikke behersker/føler seg vel med rekylen bør man gå ned et kaliber eller opp noen kilo.

Uansett hva som blir sagt er det blasfemi med trykk på "femi" å dempe en Blaser. Prøv heller kickstop. Noen korter løpene til 40 cm slik at børsa ikke øker noe i lengden. Men det gjelder som oftest .308 og slike kreasjoner.

 

En 375 kan da vel ikke slå så grønnjævlig?

 

Til slutt må jeg nok tilstå at jeg har et Blaserløp med demper.....

Link to comment
Share on other sites

Klart du skal dempe blaseren din. etter å ha skutt en del skudd med 9,3.62 m 286 gr kuler i beskjeden fart, ble det bestillt demper asap.

 

Det er åpenbart at denne rifla er altfor lett med så grove kaliber.

 

Få deg en hausken demper så får du bedre presisjon på kjøpet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Skal .375 H&H brukes i Afrika bør en ha åpne sikter. Afrika klassiker, er et lite kjent begrep i Afrika. Det blir nok mer brukt her hjemme. Slik man jakter de store i dagens Afrika er 375 H&H et perfekt valg, att det er en Blaser gjør valget enda bedre. Jeg ville ikke ha demper med utenlands, det er mye rare regler ute i Verden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...