Jump to content

Trenger hjelp/råd


vestlandsjeger2

Recommended Posts

Jeg skal ha meg ny hagle da den gamle ikke passer meg i hele tatt.

 

Jeg har vært innom xxl for å se på baikal og hadde i grunn bestemt meg for det. men da jeg gikk inn for å kjøpe der så fikk jeg beskjed om at haglen i grunn ikke passet meg så bra. Men, det jeg nå har fått beskjed om er at man bør prøve litt flere av samme modell når man handler baikal da de visstnok varierer voldsomt innen samme parti.

 

Det er denne star modellen jeg har vurdert : http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=69503

 

Jeg gikk så innom våpensøylen i Bergen og ble der anbefalt en yildiz : http://www.vapen-soilen.no/produkter/va ... diz-spz-sm

 

denne hadde han bare i 66 cm løp og han så ingen grunn til at man skulle trenge 71 cm.

 

 

Kan noen gi meg konkrete tips her. dere ser hva prisklasse jeg ligger i.

 

Burde jeg gå tilbake til xxl og be om å få prøve flere baikal hagler eller kjøpe yildiz i 66 cm løp, eventuelt kjøpe 71 cm løp en annen plass?

 

 

Håper noen kan hjelpe med gode råd

Link to comment
Share on other sites

Skjønner tegninga! Tyrkerhagla er sikkert helt ok. mye for pengene som du vanligvis må betale flere tusen for i ett annet merke.. Når det gjelder løp så er i utgangspunktet 60 cm nok pga. kvaliteten på skuddene vi har idag, MEN ei kort hagle blir veldig rask, men ustabil. Du vil få en dårligere sving og det meste vil kjennes litt vimsete både på jakt og ivertfall på trappbanen.. Bedre på skeet. JEG ville gått for 70-71 cm løp på en O/U. Hadde det vært snakk om halvautomat ville jeg valgt 60-65 cm pga låskassen blir lenger. Kjøp hagla hvis den passer eller påberegn ca 2000,- i børsemakerjobb for tilpassing (kan sikkert justere litt mellom låskasse og kolbe) hvis ikke den er Helt ute av kurs. Husk det er kolben som treffer...

Link to comment
Share on other sites

Men, det jeg nå har fått beskjed om er at man bør prøve litt flere av samme modell når man handler baikal da de visstnok varierer voldsomt innen samme parti.

 

Det er denne star modellen jeg har vurdert : http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=69503

 

 

 

jeg skaffet meg en slik hagle av samme type som du ser på her ifjor på xxl... da jeg gikk inn der for å prøve noen av haglene de hadde hengende på veggen der inne (etter å ha vært og prøvd et titalls andre hagler på diverse andre steder).

Til slutt etter at jeg hadde pløyd meg gjennom samtlige hagler i butikken kom jeg til baikal'en, den passet meg helt perfekt (utstillingsmodelen altså) i tillegg at det var kampanje på baikal haglene i xxl.... så der ag da bestemte jeg meg for at denne var min!

Men etter at salgskaren i xxl fant frem en helt spiller-ny hagle fra lageret, prøvde jeg den for å være helt sikker over kjøpet..... dæven så jeg ble overraska :shock: .... utstillingsmodelen og den fra lageret var helt forskellige i kolben i både høyden, lengden og breden....

men det var lett fiksa ved at jeg enkelt og greit fikk et avslag på hagla i tillegg til kampanjeprisen ( :wink: two thumbs up) og at de tok en renovering på finishen på treverket...

så jeg vil ihvertfal anbefale deg å prøve akkurat den hagla du skal kjøpe (ihvertfall billighaglene)

 

Angående yldiz kan jeg ikke fortelle noe særlig etter som dette allerdere er det første året mitt som jeger og hagleskytter :? ..

 

Mvh

Thule89

Link to comment
Share on other sites

Tilpassing av hagle kompanseres IKKE av prisavslag. Hagle er spesielt pga at det er ikke et siktevåpen som en rifle hvor du til tider har tid for å sikte ( NB Rifler bør selvfølgelig også tilpasses eier)

Men, det jeg nå har fått beskjed om er at man bør prøve litt flere av samme modell når man handler baikal da de visstnok varierer voldsomt innen samme parti.

 

Det er denne star modellen jeg har vurdert : http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=69503

 

 

 

jeg skaffet meg en slik hagle av samme type som du ser på her ifjor på xxl... da jeg gikk inn der for å prøve noen av haglene de hadde hengende på veggen der inne (etter å ha vært og prøvd et titalls andre hagler på diverse andre steder).

Til slutt etter at jeg hadde pløyd meg gjennom samtlige hagler i butikken kom jeg til baikal'en, den passet meg helt perfekt (utstillingsmodelen altså) i tillegg at det var kampanje på baikal haglene i xxl.... så der ag da bestemte jeg meg for at denne var min!

Men etter at salgskaren i xxl fant frem en helt spiller-ny hagle fra lageret, prøvde jeg den for å være helt sikker over kjøpet..... dæven så jeg ble overraska :shock: .... utstillingsmodelen og den fra lageret var helt forskellige i kolben i både høyden, lengden og breden....

men det var lett fiksa ved at jeg enkelt og greit fikk et avslag på hagla i tillegg til kampanjeprisen ( :wink: two thumbs up) og at de tok en renovering på finishen på treverket...

så jeg vil ihvertfal anbefale deg å prøve akkurat den hagla du skal kjøpe (ihvertfall billighaglene)

 

Angående yldiz kan jeg ikke fortelle noe særlig etter som dette allerdere er det første året mitt som jeger og hagleskytter :? ..

 

Mvh

Thule89

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...