Jump to content

Småvilt rifle.


hjelme83

Recommended Posts

Søkte litt og fant svaret jeg lette etter.

 

På en annen side..

 

Kan man bruke 223 Kal til rypejakt? Eller er det litt i groveste laget?

 

finnes det noen tabell noen plass på hva kalliber som er lov på hvilket bytte ?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

er skrevet side opp,og side ned om rådene du spør om.prøv å søk,så finner du nok ut hvorfor ingen svarer på slike tråder lengre...kommer slike identiske tråder hver dag. :roll: tror de fleste (særlig gamletraverne her inne) har svart 1000 ganger før på slike spørsmål.

er ikke en grinebiter,men gav deg det mest inteligente svaret jeg kom på i farta :roll:

Link to comment
Share on other sites

"Ja, bare bruk helmantel" Mener jeg de flestes stander svar er. Men så har vi alle de som kommer med "bedre" kalibre.

 

22lr opp til hare.

 

Til jakt på rådyr, gaupe og bever er det, når jakten utøves med rifle bare tillatt å bruke ammunisjon som har en anslagsenergi på minst

980 joule (eller 100 kilogram meter (kgm)) på 100 meters avstand.

 

Til jakt på elg, hjort og villrein er det ikke tillatt å bruke ammunisjon med kulevekt under 9 gram (139 gram).

For ammunisjon med kulevekt mellom 9 og 10 gram skal anslags-energien være minst 2700 joule (275 kgm) målt på 100 meters avstand, E100.

For ammunisjon med kulevekt på 10 gram (154 gram) eller mer skal anslagsenergien være minst 2200 joule (225 kgm) målt på 100 meters avstand, E100.

 

På all smpviltjakt kan alt kraftigere enn 22lr brukes

Link to comment
Share on other sites

etter en del lesing her inne på Kammeret.no har jeg bestemt meg for å gå til innkjøp av en 6.5x55. Men da min økonomi er nesten på minus siden hver måned blir det nok en billig gammel brukt en. Men vi får se, Får skrive søknaden først, kjøpe kikkertsikte. Også spare en lønning og kaste meg over første å beste rifle i oktober :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...