Jump to content

Kahles eller Docter


Polar

Recommended Posts

Har gått rundt å spekulert på dette siktet, Docter sight II plus og lurer på om det er noen som har gjort seg noen erfaringer? En ting som gjør meg skeptisk er at du har ingen muligheter å dekke til optikken, feks ved regnvær, sludd og snø, ras fra greiner i tette kratt etc etc. Kjipt å misse en sjanse pga at du ikke ser noe i optikken.

 

Siktet skal monteres på en Brno 305 kombi.

 

Andre alternativer jeg har kikket på er:

 

Docter VZF Classic 1,25-4x24

 

Leupold European-30 1,25-4X20

 

Meopta Meostar R1 1-4x22

 

Er selvfølgelig åpen for andre forslag i samme prisleie. Stort synsfelt er meget viktig.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en slik Docter på kombien min, og det fulgte med en plasthette til å dekke over siktet med.

Brukte den hele i fjor høst, og litt på vinteren uten plasthetta uten at det førte til problemer. I snø og regnvær, og gjennom busk og kratt. Det som datt inn av bøss fikk jeg ristet ut igjen. Det var en gang jeg snublet i skiene mine og fikk snø på baksiden av glasset. Den smeltet rask da jeg la hånda mi over siktet.

Ulempen med den er at den bygger overraskende mye på toppen av kombien enda den er så liten. Synes at montasjen er uproposjonelt høy i forhold til hvor liten siktet er. Godt at jeg har hevbar kolbekam. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enda skeptisk, kanskje jeg skal bare gå for ett tradisjonelt kikkertsikte.

Hvis du er skeptisk, så er det nok ikke noe for deg. Ikke noe er mer irriterende enn ha utstyr som man ikke har tillit til.

Har opplevd det selv med andre produkter. Produktet kan være bra, men har jeg ikke tilliten til det, så ender det med at jeg må kontrollere det hele tida.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt Aimpoint i noen år, men ikke brukt det så mye.

Aimpont er bra på korte hold, haglehold på småvilt, evt. større dyr bevegelse.

Sikkert bra til drivjakt på hjort, elg, villsvins osv... uten at jeg har erfaring med det.

Om du jakter småvilt og får skuddsjanser på "riflehold", så er aimpoint uegnet spør du meg, ett kikkertsikte er mye bedre.

Og har en brukende åpne sikter, så er de like gode på kort hold som en Aimpoint.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...