Jump to content

Rustfri med duracoat vs sort med duracoat


granmann

Recommended Posts

Hadde egentlig tenkt å kjøpe weatherby vanguard .308, men xxl er utsolgt og riflebudsjettet har steget litt.

 

Lurer nå på remington 700 .308. Hvis jeg kjøper rustfri kommer jeg til å gi den noen lag duracoat bare for at jeg ikke liker blanke løp.

 

Har det da noe for seg å kjøpe rustfri? Vil vanlig "rustende" løp bli like rustfritt med duracoat?

Er det betydelig fordel at det rustfrie løpet også er rustfritt inni i motsetning til det "rustende" som fortsatt vil være ubeskyttet innvendig (bortsett fra vanlig puss og vedlikehold)?

 

Skal ha demper på, hvor mye anbefales det å kappe løpet?

Fortrinnsvis hjortejakt <100m

 

Takker for svar

Link to comment
Share on other sites

Jeg og brodern har hver sin Howa 1500 i kal 308win, jeg har "vanlig" rifle mens han har rustfri.

Jeg har duracoat på min, og han har sett hvor bra det beskytter og hvor fin rifla er, så han vurderer å legge duracoat på sin også.

Jeg er mye på seljakt, ligger med andre ord på de verst tenkelige stedene med en rifle.

Ligger i båt og i fjæra, men det vises ikke på rifla når jeg kommer i land etter jakt, det er bare en ting å si; duracoat er KONGE

Link to comment
Share on other sites

Inni løpet - rustmessig? Metallurgen får korrigere meg evt. men "rustfritt" (416) er ikke så veldig rustfritt, selv om gravrust som følge av langvarig dårlig lagring neppe vil forekomme i samme grad. Stål uten olje på korroderer i kontakt med vann og lignende uansett - selv om ikke alt er rødt rust.

 

Noen mener rustfrie piper holder lenger, og at de er mer presise :roll: De er uansett (oftest) penere å se på inni, for rustfritt er lettere å maskinere glatt enn CrMo (4140)-stål. Noen mener de er lettere å pusse, det er også min erfaring, men jeg har brukt alle slags CrMo-piper og bare en rustfri, og den bare litt, og den er fra øverste hylle i tillegg.

 

Til vanlig bruk tror jeg forskjellen er minimal eller ikke merkbar.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...