Jump to content

Bestilling av utstyr fra USA


halljarn

Recommended Posts

Det kan være penger å spare, har selv handla noen deler til en Ruger og da havna jeg på litt under halv pris av det jeg måtte betalt her. Frakt er ikke så godt å si noe om, da den er ulik fra plass til plass, men norsk moms må legges på + at man må betale litt til tollvesenet for at de regner ut momsen :roll:

Link to comment
Share on other sites

Har en Remington 870 Express som jeg har planer om å bestille noe utstyr til. Jeg synes at det er veldig dyrt i Norge i forhold til i USA. Lønner det seg å bestille fra USA med regnet frakt og slikt?

 

Takker for svar!! :D

 

Husk at det er mye som regnes som "gun parts" fra over there, som du trenger eksportlisens for å få over hit, om det samlet blir mer en 100 dollar.

Husk også at det i tilegg til frakt, påbeløper 25% moms og tollbehandlings gebyr. Vet ikke helt hvor mye det skulle være å hente på en bestilling på rundt 100 gerninger til slutt jeg...

Dog har jeg jo tatt feil før :D

Link to comment
Share on other sites

hmm, er ikke lenge siden jeg bestilte, og jeg fikk det. fikk til svar at det var vanlig praksis.

men har erfart at det er forskjellige svar fra forskjellige saksbehandlere. må bare treffe den riktige :wink:

men kan jo være at det er noe helt nytt på trappene

Link to comment
Share on other sites

Glowe

 

De snakket om noen regler som akkurat er innført (visstnok 1. april). Hadde tenkt å importere et kikkertsikte, men det var helt håpløst, da det kunne tenkes at den kunne monteres på en rifle...... :?: Sansynligvis sett på som potensiell terrorist. he he

Link to comment
Share on other sites

er veldig mange butikker som skriver ned verdien på varene slik at man slipper toll og moms.

de kan foreksempel sende det som gave.

 

Det er kanskje vanlig praksis, men like fullt ulovlig. Og selv om vi forstår at folket gjerne vil spare penger der det er mulig kan ikke Kammeret akseptere slike diskusjoner. Vi må derfor be dere om å holde slike ting privat i fremtiden. Håper dere forstår vår posisjon på dette punktet.

 

MVH

Fulmen

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk nettopp en kikkert fra Usa (Bushnell 6500 2.5-16x50,) somjeg kjøpte fra Optic Zone - tok ca en uke før en vennelig kvinne fra det norske postvesen leverte den på døra mi :D

 

hørte ikke noe om eksport forbud / lisens på kikkerter - tror heller det er en grei unnskyldning for å ikke sende noe til europa. Er mange som synes det er for mye trøbbel med å sende pakker hit

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk nettopp en kikkert fra Usa (Bushnell 6500 2.5-16x50,) somjeg kjøpte fra Optic Zone - tok ca en uke før en vennelig kvinne fra det norske postvesen leverte den på døra mi :D

 

 

 

hmm var du mye plaget før de fikk den sendt til deg?

 

bestilte min for 2 uker siden å de har enda ikke sendt den

skal sende den i morgen sa de i dag :x

 

fikk du besjed om når de sendte den og om det var sporingsnr på pakka

toppskarv

 

nb: var det mil dot du bestilte

Link to comment
Share on other sites

Sjekket med en venn som er advokat i Usa, problemet ligger i om varene kan ansees som miltære effekter da kreves lisens. Det er produsenten som i utgangspunktet klassifiserer varene, derfor kan et sikte med MilDot være sperret for eksport mens samme sikte med vanlig kors ikke er det osv .. Men med trussel om fengselsstraff og evig pine Hvem tar sjangsen på å selge noe ut av landet?

 

og så gir myndighetene så klare og gode svar:

 

The Directorate of Defense Trade Controls (DDTC) cannot provide a definitive answer without undertaking a Commodity Jurisdiction (CJ) review of your item and making an official CJ determination. However, most manufacturers are able to self-classify their items by reviewing International Traffic in Arms Regulations (ITAR) §§120.2, 120.3, and 120.4 (which relate to the CJ process) and ITAR §121.1 (the U.S. Munitions List or USML). It is important to review all of these sections since some items that could be considered civil (e.g., hunting rifles and commercial satellites) are captured on the USML for export purposes.

 

For de spesiellt intresserte.. så ligger reglene for eksport her http://pmddtc.state.gov/compliance.htm

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk nettopp en kikkert fra Usa (Bushnell 6500 2.5-16x50,) somjeg kjøpte fra Optic Zone - tok ca en uke før en vennelig kvinne fra det norske postvesen leverte den på døra mi :D

 

 

 

hmm var du mye plaget før de fikk den sendt til deg?

 

bestilte min for 2 uker siden å de har enda ikke sendt den

skal sende den i morgen sa de i dag :x

 

fikk du besjed om når de sendte den og om det var sporingsnr på pakka

toppskarv

 

nb: var det mil dot du bestilte

 

 

Nei jeg kjøpte "vanlig" kors - fikk ikke sporingsinfo på deres hjemmeside men fikk epost fra USPS med pakkenummer osv - det fungerte som en drøm sporet pakka hele veien og fikk også melding fra USPS om at jeg hadde mottatt pakka. Den kom ca 3 timer etter at jeg faktisk hadde fått den.

Link to comment
Share on other sites

Har lagt inn en bestilling på et kikkertsikte med Z-Plex retikkel.

 

Fikk e-post i går om at jeg måtte bekrefte mitt bruk av siktet.

 

"Currently, we have a new policy which requires foreign buyer to confirm that

the scope is for personal use and not for re-export to third country as we

mentioned on our website. Please reply to this e-mail and confirm it and

also confirm that the shipping address is your resident address. The reasons

is that this item is US controlled item, and we need to have ender user's

statement."

 

Har svart på dette og jeg håper alt går greit.

Link to comment
Share on other sites

Nei jeg kjøpte "vanlig" kors - fikk ikke sporingsinfo på deres hjemmeside men fikk epost fra USPS med pakkenummer osv - det fungerte som en drøm sporet pakka hele veien og fikk også melding fra USPS om at jeg hadde mottatt pakka. Den kom ca 3 timer etter at jeg faktisk hadde fått den.

 

ok

 

kan være mildot som er problemet

 

måtte du betale frakt på forsendelsen :?:

 

så bare på ordren att det var frakfri

 

toppskarv

Link to comment
Share on other sites

Snakker om rart land.

Skal du kjøpe en ussel montasje til et kikkertsikte så kan man få et slikt svar:

 

"Item Restricted

 

We're sorry, but the following item(s) cannot be shipped to your shipping address. Please make a selection below:

 

* Warne Maxima Tikka Rings "

 

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

ok

 

kan være mildot som er problemet

 

måtte du betale frakt på forsendelsen :?:

 

så bare på ordren att det var frakfri

 

toppskarv

 

Hei!

 

Da jeg bestillte fra theopticzone for et par uker siden måtte jeg betale frakt. Det står

bare at frakten er gratis innad i USA. Og ja, antakelig mildot som er problemet. tysk #4

gikk smertefritt. Sporingsnr hele veien og alt sammen! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Her var det ein hønngammal tråd som ikkje gav meg noko svar på det eg lurer på, men tittelen er innertier: Eg fall i freisting og bestilte denne til min Remington 700 i .223: "http://shop.pacifictoolandgauge.com/index.php?main_page=product_info&cPath=308_4_90_95&products_id=3110&zenid=2mnfp1e7jgo3d38obsordaqm82" .

Dette er tydelegvis ein ITAR ting, og eg lurer på om nokon har skaffa seg slikt løyve for handel frå PTG,(og då nødvendigvis denne delen), og kan ta det inn for meg eller har eit svar på korleis ein skaffar seg ein "International Import Certificate" for deler det ikkje eksisterer restriksjonar på import på. Denne måtte vera frå ein "Government Authority".

Dei andre krava var igrunn ikkje så vanskelege å stette, sjølv om 100$ gebyr var nok.

Eksportløyvet gjeld så vidare i inntil 4 år, og til eg har fått fylt oppmed eit antal deler eller ein sum eg set sjølv i søknaden, så om andre er interessert i å "låne løyvet" sidan kan vel det ordne seg.

Eg har verkeleg god tru på dette underbeslaget i høve til mange andre eg har sett på, og er ganske gira på å gjennomføre handelen. Prisen for det fyrste kjem vel på om lag det same som for HS Precision sitt frå Brownells.

 

Edit: Var kanskje feil å omtale 700 i ein hagle-tråd, men det gjeld i alle fall import frå USA og ITAR-reglar. Om det er mitt innlegg som blir feil og bør flyttast eller om tråden bør hevast til eit meir generelt nivå er vel ein sak for moderator?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...