Jump to content

Jaktradio Yaesu Vx170 vs Icom V8 hvilken skal jeg velge?


caveman

Yaesu Vx170 vs Icom V8  

35 members have voted

  1. 1. Yaesu Vx170 vs Icom V8

    • Yaesu
      25
    • Icom
      10


Recommended Posts

Har handlet inn VX170 til en kammerat, så programmert opp den, virker grei i menyene, fordel med den er at monofonuttaket er på toppen, om du skal ha den i en lomme. :) Har en storebror av VX170, VX7R som jeg er godt fornøyd med.

 

Har en forggjenger til Icom V8 selv, IC3TH, og også en god radio, men sideuttak på monofon, noe jeg ikke liker så godt.

 

Lydmessig syntes jeg VX170 har en bedre gjengivelse av lyden en IcomV8. Programmeringsmessig så går det ut på det samme.

VX170 er vanntett inntil en viss grad, hva som gjelder V8 vet jeg ikke.

 

Husk også å kjøpe deg en skogsantenne, de orginalanntennene er ikke noe jeg ville satset på i kupert terreng. Og kjøper du monofon, så tror jeg at jeg ville gått for orginalmonofon.

 

Lykke til med valget. :)

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Yaesu VX 170 er IKKE jaktradio, men amatørradio og den er ikke lov å benytte for sending på frekvenser utenfor amatørbåndet.

Det samme tror jeg også gjelder Icom v8

 

Om man går ut fra at radioen er godkjent og CE merket er det da ikke linsensen til opperatøren som bestemmer hva radioen kan brukes til ?

 

Dersom man har radioamatørsenderlisens og betalt linsens for bruk av jaktradio samt at man jobber en plass hvor man har leid en frekvens eller 3 skulle man tro at man helt lovlig skulle kunne bruke radioen på alle disse frekvensene siden det i utgangapunktet er en radio tilpasset ett frekvensspekter, altså den er ikke laget og solgt som en amatørradio men en komunikasjonsradio tilpasset 2Mbåndet

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en del radioer, herunder Icom og Yaesu (er radioamatør), og min "konklusjon" er at Yaesu gjennomgående har bedre brukergrensesnitt, både med tanke på betjening og programmering/flashing/tilpasning. En annen sak er at jeg aldri, med unntak av et par dyre og tunge håndapparater fra Kenwood, har opplevd noen som matcher Yaesu på sendemodulasjon og øvrig teknisk kvalitet (som kanalseparasjon og sensitivitet).

 

Her kan man laste ned programmeringsverktøy til flere Yaesu-er (samt 1 Icom), som jeg synes er vesentlig bedre enn originalvaren. Gratis er det også:

 

http://www.kc8unj.com/index.html

 

Icom-en du spør om kjenner jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg vet kan man bestille "litt for lange" antenner fra 409. Da kan man trimme den til lengden til senterfrekvensen til jaktradiokanalene, så blir det så perfekt det er mulig å få det med én antenne. Er man totalt radioidiot, har man en perfekt avtstemt antenne for hver kanal, men da blir det litt skruing om laget bytter frekvens under jakta. Til gjengjeld trenger man antakelig sjelden å sende på mer enn 0,5W :-)

Link to comment
Share on other sites

Yaesu VX 170 er IKKE jaktradio, men amatørradio og den er ikke lov å benytte for sending på frekvenser utenfor amatørbåndet.

Det samme tror jeg også gjelder Icom v8

 

Om man går ut fra at radioen er godkjent og CE merket er det da ikke linsensen til opperatøren som bestemmer hva radioen kan brukes til ?

 

Dersom man har radioamatørsenderlisens og betalt linsens for bruk av jaktradio samt at man jobber en plass hvor man har leid en frekvens eller 3 skulle man tro at man helt lovlig skulle kunne bruke radioen på alle disse frekvensene siden det i utgangapunktet er en radio tilpasset ett frekvensspekter, altså den er ikke laget og solgt som en amatørradio men en komunikasjonsradio tilpasset 2Mbåndet

 

CE-mekringen av radioen gjelder for radioamatør frekvensene. Selv om radioen er åpen for det, kan den ikke lovlig brukes på andre frekvenser til sending. Mottak er en helt annen sak.

 

Både den nevnte Icom'n og den nevnte Yaesu'n er begge amatørradio transivere, de er laget og beregnet for radioamatørbåndet. Dermed ulovlig å sende på andre frekvenser enn det CE-merkingen definerer.

 

Selv om min Yaesu radio er åpen for maritime frekvenser, jaktfrekvenser, proffesjonelle frekvenser og at jeg har maritim VHF sertifikat. Så har jeg fortsatt ikke lov til å bruke den på andre frekvenser enn området 144-146 MHz.

 

Jeg er ikke sikker på om jeg får lov til å linke til andre forum her, men jeg rpøver fordet. Dere får heller moderere det bort.

http://www.scannernytt.net/phpBB3/viewt ... =9&t=15015 <--- Dette er svaret på et brev som ble sendt til NPT om omhandlende tema.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...