Jump to content

begynne med lerdueskyting


TikkaReven

Recommended Posts

Hei

 

Har planer om å satse litt på lerdueskyting. Men helst på egenhånd, oppi skogen! :mrgreen:

Så da tenkte jg å kjøpe inn en rimelig lerduekaster, skytevest og evt briller (visst dt er nødvendig)?

 

Noe mer jeg trenger?

 

Planen er å være med på NM neste år..

Hvor høyt ligger nivået på 18-19 åringer på slik trap, 25 skudds serier og 5 standplasser?

 

Mvh

TikkaReven

Link to comment
Share on other sites

Det å trene oppe i skogen gir deg bra trening, men det gir deg ikke følelsen av å skyte foran andre mennesker, hvor ALLE ser på deg :) Konkurransenerver og rutiner er minst like viktig å trene på, så det er bare å starte. Vis du synes det er flaut å kun treffe 10 duer av 25, så kan jeg si deg at det er helt vanlig i begynnelsen og absolutt ikke flaut. Et sted må alle starte. Tren derfor så ofte du kan på den/de lokale leirduebanene. De som startet med dueskyting ved min lokale bane traff rundt 10-12 duer i en serie. Nå etter et par måneder trening (en gang i uka) så ligger de stabilt på 17-19 treff. Ved slutten av sesongen tipper jeg de kommer seg over 20 duer stabilt. Trener du i skogen får du heller ingen tips og instruksjon, så det er lett å lage seg uvaner og dårlige ideer om hva man må gjøre.

 

Hvor jeg bor koster en serie (25 duer med skudd) 70 kroner. Det er 15 kroner over innkjøpspris av ammo og duer. De 15 kronene er vel verdt å betale "ekstra" for å slippe å dra med seg kaster, kjøpe inn duer og stresse med ammo.

Vi har også klippekort som senker prisen ned til 60 kroner pr serie ved kjøp av 25 serier. Da er det nesten like billig som å ordne alt selv. Du støtter også din lokale JFF ved å skyte hos de, samt at kaffen smaker bedre når det sitter flere rundt bordet :)

 

Til å skyte selv trenger du kaster og en boks med duer. Jeg har montert kasteren min på et bildekk for at det skal være mobilt og stødig. Briller vil jeg på det sterkeste anbefale. Tren også med de, for det kan tenkes du bruke de på konkurranse.

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært å skutt 5-6 serier på den lokale banen de siste 2 årene, men det er vel ikke akkurat så veldig aktiv skyting. :D

Men ulempen er att det kun arrangeres 1 gang i uken, og som regel passer den dagen dårlig.

 

Men jeg slengte meg med på en cup, som klubben arrangerte her i vår! :mrgreen:

Traff 41 av 50 duer.. Så er fornøyd!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har montert kasteren min på et bildekk for at det skal være mobilt og stødig.

Har en slik løsning jeg også. Bildekk fylt med betong og nedstøpte bolter til å feste kaster`n i. Veldig stabilt og tungt fundament, kun mobilt ved hjelp av traktor og bakskuffe :mrgreen:

 

Kjøpte en pakke som Schou hadde på "tilbud" for noen år siden. Hoppe`s kaster, en kartong duer, 200 skudd og skytebriller for en snau tusenlapp.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tar opp igjen denne tråden.

 

Jeg bestilte meg et klasseføringskort. Hva mer må jeg gjøre og eventuelt hvor melder jg meg på NM jegertrap 2010`?

Finnes det litt informasjon om NM jegertrap?

 

Hvordan utføres det igjen? 4 serier + finale? Tar alle 4 serier, og de 5 beste finale?

Håper noe kan forklare dette litt! :mrgreen:

Får man skudd der, osv?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...