Jump to content

Variopint vs diavari


caveman

Recommended Posts

Hovedforskjellen er vel at varipointen har opplyst dot/kors både til dag og natt.

Diavarien har vel kun til natt/mørke.

 

Ellers har jeg hørt at varipointen har dårligere skumringsegenskaper enn diavarien da det er en beamblock i okkularet som opptar en del av lysgjennomgangen..

 

Står mer her fra folk som har bedre greie på dette enn meg..:

 

viewtopic.php?f=24&t=16290&p=186331&hilit=varipoint+diavari#p186331

Link to comment
Share on other sites

En Varipoint skal visstnok ha lengere okkular-rør enn Diavarien nettopp på grunn av denne beamsplitteren som er montert i varipointen. Dette tar noe av lyset og har dermed dårligere skumringsegenskaper enn diavarien. Dette går ikke på linsene men oppbyggingen inne i okkularrøret. Eneste måten du kan se dette på tror jeg er om du setter begge kikkertene på siden av hverandre vil du kunne se at varipointen er noe lengre i okkularrøret enn diavarien. Dette er kanskje vanskelig å sammenligne i ditt tilfellet da du har forskjellige størrelser på kikkertene dine.

 

Jeg skal ikke garantere at dette stemmer men jeg lurte også på dette da jeg skulle invistere i ny kikkert.

Jeg havnet på swarovski men det er en annen sak.

Link to comment
Share on other sites

Amatør skriver vel stort sett det samme her(hentet fra en av linkene som står over):

 

Hvorfor vil du bytte? En varipoint er dårligere enn en diavari victory i dårlig lys.

 

http://www.zeiss.se/4125680F002BA25A/EmbedTitelIntern/Vapentidningen/$File/Vapentidningen.pdf

 

Etter å ha sett konstruksjonen synes jeg ikke det er rart at varipointen scorer dårligere i denne testen. Som de fleste har lagt merke til, er okularrøret lengre på en varipoint enn en diavari V. Dette er fordi det sitter en "beam-splitter" inne i okularet hvor bildet av retikkelet blit koplet inn. En slik "beam-splitter" gjør at det blir ekstra lystap.

 

Jeg mener Varipoint hører hjemme i kikkertene med lav forstørrelse, til bruk om dagen. som 1,1-4x24 og til nød 1,5-6x42

 

Det var slike "beam-splittere" som gjorde at Swarovski sitt kikkertsikte med avstandsmåler (LRS?) fikk så dårlig resultat i dårlig lys. Ryktet sier at Swarovski solgte dette designet, slik at det er dette vi ser som Burris Laserscope (samt andre merker)

Link to comment
Share on other sites

Dette temaet kommer opp hver gang varipoint nevnes. Noen henviser til den aktuelle testen fra vapentidningen og sier at Varipoint er dårligere enn Diavari. Jeg mener imidlertid å ha lest at Zeiss forandret Varipoint nettopp på grunn av disse problemene, og at problematikken det vises til i testen fra Vapentidningen ikke lenger er aktuell. Man ser jo at de har forandret Varipoint fra de første modellene som hadde lysbryteren på okularet, mens den nå sitter midt på kikkerten som på en Diavari. Jeg tror nå at en mail til Zeiss ville ha oppklart dette ganske raskt...

Link to comment
Share on other sites

Etter at jeg skrev det innlegget som er sitert over, snakket jeg med Zeiss-representanten på Messa på Lilletrøm om nettopp konstruksjonen av varipoint. Han sa at det ikke var en tradisjonell beamsplitter, hvor den skrå flata inne i prismet er delvis gjennomsiktig og delvis speil, men at den hadde et metallspeil i midten der "dot'en" er, og gjennomsiktig resten. Det optiske elementet på bildet av en gjennomskåret varipoint ser ut akkurat som en beamsplitter, men er altså ikke det.

 

Jeg hadde glemt at jeg hadde skrevet dette, ellers hadde jeg korrigert dette før.

 

Men jeg mener fortsatt at varipointsystemet hører hjemme bare på de lave forstørrelsene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både varipoint i 3-12x56 og diavari 3-12x56, jeg merker absolutt ingen forskjell.

Det som er fordelen med varipoint om natten er at den ikke har et forstyrende stort retikkel som også stjeler lys.

Skal du først jakte med opplyst retikkel , holder det faktisk med en liten opplyst prikk som ikke forstyrer.

Jeg har den nye modelen som har lysbryter på samme plass som diavarien, men jeg kan nevne at i store svenske kikkerttester kom den gamle varipointen bedre ut i skumringstesten en alle modellene til swaro, S/B, og Khales.

 

Ulempen er at varipointen koster ca 3000kr mer.

Link to comment
Share on other sites

Det som er fordelen med varipoint om natten er at den ikke har et forstyrende stort retikkel som også stjeler lys.

Nå får du diavari victory 3-12x56 også med belyst retikkel i andre billedplan (ikke medforstørrende)

 

men jeg kan nevne at i store svenske kikkerttester kom den gamle varipointen bedre ut i skumringstesten en alle modellene til swaro, S/B, og Khales.

Viktig poeng, varipointen er ikke dårlig, men i disse trådene er det victorymodellene diavari og varipoint som blir sammenliknet.

 

Ulempen er at varipointen koster ca 3000kr mer

Stor ulempe å koste såpass mye mer, når jeg mener den i tillegg er bitte litt dårligere også.

Link to comment
Share on other sites

Nå får du diavari victory 3-12x56 også med belyst retikkel i andre billedplan (ikke medforstørrende)

Viktig poeng, varipointen er ikke dårlig, men i disse trådene er det victorymodellene diavari og varipoint som blir sammenliknet.

Stor ulempe å koste såpass mye mer, når jeg mener den i tillegg er bitte litt dårligere også.

 

I testen var diavari bedre en varipoint. Det var den gamle modellen varipoint som var med i den testen, og jeg er ikke sikker på om utfallet hadde blitt det samme med den nye modellen.

 

Det som folk også skal være klar over når vi diskuterer små marginer er at lotutekk linser også kan stjele litt lys, i forhold til linser uten. :!:

 

Det som er greit med varipointen er at du knapt ser retikkelet når det skumrer, kun lysdoten. Dette er vel en smakssak men til min jakt er det det beste jeg har brukt.

Hvorfor den koster 3000 kr mer vet jeg sannelig ikke, og det er klart en ulempe.

At den er dårligere er den definnetivt ikke, dette er et retikkel som også egner seg svært godt til drivjakt i skogen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
I testen var diavari bedre en varipoint. Det var den gamle modellen varipoint som var med i den testen, og jeg er ikke sikker på om utfallet hadde blitt det samme med den nye modellen.

Jeg kan ikke tenke meg at det optiske designet er endret, selv om lysbryteren er flyttet frem sammen med justeringstårnene.

 

Det som folk også skal være klar over når vi diskuterer små marginer er at lotutekk linser også kan stjele litt lys, i forhold til linser uten.

Det er jeg helt enig i, lotutec gir ikke bedre optiske egenskaper. Men dugg og skitt på linsene forværrer kvaliteten på bildet drastisk, så kanskje bidrar lotutec til bedre optikk for de fleste allikevel.

 

Uansett, hvis man er ute etter å hente ut det siste potensialet, er det viktig med rene linser. Det er større forskjell mellom et sikte med rene og skittne linser, enn det er mellom Diavari V og Varipoint.

Link to comment
Share on other sites

I testen var diavari bedre en varipoint. Det var den gamle modellen varipoint som var med i den testen, og jeg er ikke sikker på om utfallet hadde blitt det samme med den nye modellen.

Jeg kan ikke tenke meg at det optiske designet er endret, selv om lysbryteren er flyttet frem sammen med justeringstårnene.

 

Det står vel i et av innleggene over at Zeiss endret konstruksjonen på varipointen, slik at den ikke skulle være dårligere til skumringsbruk, så det er ikke bare lysbryteren som er flyttet på den nye modellen,

Link to comment
Share on other sites

Det står vel i et av innleggene over at Zeiss endret konstruksjonen på varipointen, slik at den ikke skulle være dårligere til skumringsbruk, så det er ikke bare lysbryteren som er flyttet på den nye modellen,

 

Det jeg skrev var at jeg hadde lest det et sted. Jeg er enig med amatør om at det bør tas med en klype salt inntil en får det dokumentert. Burde være mulig å oppklare dette via Zeiss, men det er jo ikke helt sikkert at de ønsker å si at de første Varipoint-modellene var for dårlige.. Hvis dette er tilfelle da..

 

Hmm, det ble mye hvis og kanskje.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det har vært litt uklarhet omkring Diavari vs Varipoint så jeg sendte en mail til zeiss med noen spørsmål. Her er svarene jeg fikk

 

Outback 202 stiller Zeiss følgende spørsmål

 

Jeg har en zeiss victory varipoint 3-12x56 med lotutec,

Varipointen er den nye modellen med lysbryteren på samme plass som Diavarien, ved midten av mellomrøret.

Jeg har hørt at Zeiss endret litt på konstruksjonen i forhold til en beam splitter på de nye modellene i forhold til den gamle modellen med lysbryteren bak på okularet. Dette for å få varipointen like lyssterk som Diavarien. Er disse opplysningene riktige ?

I så fall kan du i korthet forklare hvilsken forandringer som er utført ?

 

Zeiss svarer

Dette er noe vi har fått mange spørsmål om.

Det har aldri vært noen beam splitter på noen av varipoint modellene nye eller gammel.

Grunnen til at noen tror dette er at i katalogene har vi et bilde av en gjennom skåret modell, og noen tolker det de tror de ser som en beam splitter, noe det ikke er.

Mitt i linsen til rødpunktet sitter det et speil i 45 graders vinkel som lyset skinner ned på, dette gjøres for å holde maksimal lystransmisjon og samtidig få gode motlys egenskaper.

Ser man i en varipoint uten lyset på ser man direkte på speilet.

Håper dette gav deg svarene på dine spørsmål.

Med vennlig hilsen

Sturla Ekrol

 

Outback 202 stiller følgende nye spørsmål

 

Jeg har forstått at det ikke er en beam splitter som noen hevder, men er det noen forskjell på modellene, utenom at lysbryteren er flyttet frem på den nye modellen?

Hvordan synes du skumringsegenskapene er på varipointen i forhold til Diavarien ?

Har Zeiss testet skumringsegenskapene på disse modelene opp mot hverandre ?

 

Zeiss svarer

Det er ingen forskjell på modellene utenom at lyset på de siste har blitt forbedret.

Merker ingen forskjell på de, jeg har begge.

Tester i lab har gitt forskjellige resultat , generellt skårer disse to modellene høyest og bytter på å vinne.

I norden har våpentidningen utført en rekke tester i lab. Sjekk ut disse.

PS ! I Sverige er varipointen den foretrukkene på grisejakten om natten. (I Norge brukes flest Diavari på skummringsjakt på hjort) Smaken er delt.

Med vennlig hilsen

Sturla Ekrol

Link to comment
Share on other sites

Min tidliger påstand om beamsplittere avkreftet jeg jo selv i innlegget litt lengre opp.

 

....Det optiske elementet på bildet av en gjennomskåret varipoint ser ut akkurat som en beamsplitter, men er altså ikke det.

 

Jeg synest det meste ble litt bedre oppklart her :!:

greit at en som faktisk bruker både varipoint og diavari virker enig med mine synspunkter om skumringsegenskapene .

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder pris på variponten har jeg sjekket litt på nettet, det virker som det er fult mulig og få denne til samme pris som diavarien ca 16-17 000 kr.

 

Hvorfor det er lettere og skyte griser med den om natten contra hjort, har jeg ingen formening om :roll: . Men jeg skjøt fem hjorter med den i fjor, tre om natten så den duger til hjort også :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...