Jump to content

300 win.mag


Tommy Tikka

Recommended Posts

Ja, idag ble Tikkan i 300wm. testet på bane i benk...Den var skarp ja med Norma Jaktmatch, men flott presisjon...2*9, og 6*10, den beste 10,94. Den samla bra ja tross bra rekyl....Den blir veldig spennende å prøve på jakta i høst....Men jeg spør om hvilke ladning jeg skal bruke av Raufoss RP 15 til swift scirrocco ll, 180 grains og swift A-frame 200 grains ?

Link to comment
Share on other sites

Ikke hvis du bruker riktig mengde :wink: Poenget er at MRP og RP15/N15 ikke er helt likt. Derfor trykker de data på boksene på skytterlagskruttet, dog ikke for 300WinMag.

 

Min anbefaling vil være at før du bytter slik som dette så bør du være kjent med både kaliberet du lader og kruttene du bruker. JEG tør å bytte de (men ikke grain for grain), for jeg har ladet 1000vis av patroner i 6.5x55, som har data på skytterlagsboksen, BÅDE med skytterlagskruttet OG det "tilsvarende" kruttet. Og bare i en patron jeg har ladet endel med det "tilsvarende" kruttet, slik at jeg vet hva jeg skal sammenligne med. Husk at N15 boksen du har kan være veldig forskjellig fra den jeg har.

 

Om en vet hva en gjør/ gjør det riktig er det helt safe - gjør en det galt er det livsfarlig

 

Jeg er tilbøyelig til å si:"Om du må spørre hvordan du gjør det, så ikke gjør det. Og når du ikke trenger å spørre lenger, så spør likevel"

 

K

Link to comment
Share on other sites

I løpet mitt så måtte jeg skifte krutt for å 180 Scirrocco til å gå bra. 180 Accubond gikk knall med N15 mens Scirocco måtte ha VV N160 for å samle. Farten lå rundt 900ms.

Det var små nyanser, men for en som lader selv er jo det også interesant.

Link to comment
Share on other sites

Følg med på trykket og start nedenfra er slik jeg gjorde det. Har ganske langt løp på pangen så det hjelper også på litt.

Grains på skytterlagskrutt oppgir jeg ikke, N160 data finner du i katalogen til VV.

Lykke til da, og skriv rapport etter testinga da.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...