Jump to content

Brno ZKK


hipshot

Recommended Posts

Stemmer at det er forskjell på kassene. 602 kom vell primert som en rein safari rifle. 600 er jeg mer usikker på men eier personlig en 601 i 308W som jeg bruker på elgjakt hver høst. Rifla mi er fra 73 og ser litt bomba ut men er meget fornøyd med mekanismen, har aldri hvert noen problemer med den.

Link to comment
Share on other sites

Brno ZKK serien avløste Brno ZG47, og ble produsert fra midten av 60-tallet, til serien ble erstattet av CZ 550-modellene på begynnelsen av 90-tallet. Modellen produsert før 75-76 hadde et snedig jaktdiopter innebygd i bakre låskassebro. ZKK serien er ypperlige låskasser for bygging av customvåpen. En del årganger, spesielt de på midten av 80-tallet, er noe røffe i finish, og noe trå i sluttstykkegange etc, men dette kan fikses :wink:

ZKK-serien har mange likhetstrekk med både Winchester M70(Pre-64) og M98. Det kan virke som om Tjekkerne har plukket de beste egenskapene fra begge "slektningene" Litt morsomt er det jo at ZKK-serien kom på markedet i samme perioden som Winchester gikk bort fra kontrollert mating på sin M70...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Stod 77 på min.

 

Det var nok en utfasing av den gamle modellen med diopter som foregikk i årene midt på 70-tallet.. Jeg har sett våpen stemplet med 75 uten diopter, og 77-modeller med.. Det er i alle tilfeller et ypperlig utgangspunkt for å bygge videre på. Det ble levert et eget kikkertsikte, produsert av Zeiss/Jena med 4X forstørrelse til disse riflene.. Siktene hadde en snedig hurtigmontasje, som gjorde at en lett kunne skifte mellom diopter, kikkertsikte eller åpne sikter.

 

New%20BRNO%2021H%20065.JPG

Her er et bilde av kikkertsikte/montasje..dog montert på en Brno M21, men oppsettet er det samme.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...