Jump to content

Marlin 1895 SS .45-70 Government, ubrukelig?


kimjorgen

Recommended Posts

Hei, er relativt ny innen jakt. Har hagle, men tenkte jeg skulle kjøpe meg en rifle. Som hovedsakellig skal brukes til rev, rådyr og hjort.

Blir .45-70 alt for grovt til denne bruk? Har prøvd denne rifla, og synes den var veldig fin, liten og lett og med masse krefter.

Og hvordan er det med ammunisjon til den? Vanskelig å få tak i? dyrt?

Link to comment
Share on other sites

Rev, rådyr og hjort kommer nok til å falle for en .45-70... Jeg kunne tenke meg en slik selv, men da først og fremst til "nærstrid" med elg. Til mer alsidig bruk har jeg andre våpen som er mer flattskytende, har større utgangshastighet og som derfor gir bedre rekkevidde og antagelig bedre presisjon enn det man kan oppnå med en bøylerifle. Jeg har hatt tre bøylerifler i .30-30 og jeg må innrømme at disse var morsomere å drømme om enn å bruke til praktisk jakt.

 

Hvis jeg var deg ville jeg ha kjøpt en presis boltrifle i 6,5x55 først og en "bøffelrifle" senere. Boltrifler virker litt kjedelig når man ser dem på bilder sammen med bøylerifler, men til praktisk bruk er de (etter mitt syn) langt mer anvendelige.

Link to comment
Share on other sites

Har sjøl denne børsa, men jeg ville aldri ha kjøpt denne børsa som første rifle. Du har mer bruk for en vanlig boltrifle i et std. kaliber. 45/70'en er mer egna til korte hold på store blinker. Til rådyr og hjort er børsa fin til jakt inne i skauen, men til rev vil jeg si at den er mer eller mindre uegnet. Den praktiske presisjonen og kulebanen blir hakket for dårlig til denne lille blinken.

Link to comment
Share on other sites

Jaaa det jeg igrunn tenkte meg. Men åååeh, har tilbud på ei meget lite og pent brukt ei til 4500,-

I mine øyne er den omtrent verdt hver krone pga utseende og "faktor". Men, må vel prøøve og være litt fornuftig da kanskje, selv om det er kjeedelig :/

God helg forresten, det skal bli godt :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...