Jump to content

Hylse- og patronlengde - hvor viktig er det?


ko-stens

Recommended Posts

Har akkurat ladet meg opp mine fem første patroner med eget ladeutstyr noensinne, i .222. Har brukt S&B hylser og Lapua 55 grs. I følge Lapua.com skal patronlengden være 53,8 mm. Har prøvd å justere dien så godt jeg kan, men patronlengden har blitt litt ulik, fra 53,74 - 53,81 mm (målt med digitalt skyvelær fra Clas Ohlson). Vil jeg merke noen forskjell i presisjonen med det her? 0,7 mm er jo ikke fæle forskjellen akkurat...

 

Hvor mye forskjell fra oppgitt data kan regnes å være unøyaktig?

 

Når det gjelder hylselengde er det også pussige greier. Antar at den også skal være så nøyaktig som mulig, men hvor nøyaktig? S&B-hylsene varierer fra 43,01 - 43,15 mm. Greit nok å justere dem, men det er jo ikke lett å få dem til 43,00 mm! Har målt et par Normahylser, men der er det faktisk et par som er under 43 mm. Den "korteste" er 42,94 mm. Alle hylsene er engangsskutte av kombien min og meg.

 

Hvor viktig er det å være nøyaktig her? Gjør det noe om hylsa er 43,07 mm lang feks? Eller 42,94?

 

Er det like viktig med 0,xx mm nøyaktighet i feks .308 og?

 

Kjekt å vite da en har lyst å lade noe som har presisjon!

 

Vet ikke om jeg tør å prøveskyte de fem jeg har ladet... Hjertesukk det her! Høres da pokker ikke ut som om jeg har fått krutt i to av dem! I tre av dem hører jeg kruttet når jeg rister. Ingen lyd i de to andre. Mer "klang" i de to jeg tror ikke har krutt. Pussige greier... Veid, målt, hatt i, men noe må ha skjedd, og jeg var ikke nøye med å sjekke. Har også bestilt digital kruttvekt (Frankford - billig...) i stedet for å fikle med Lee-vekta... Stoler ikke helt på meg sjøl enda! :wink: Kjedelig om kula sitter fast midt i løpet liksom...

 

Har for øvrig også bestilt meg Case length gauge fra Lee i riktig kaliber. Den er vel nøyaktig.

 

Men dæven så artig det er å leke med kuler og krutt! :D

Link to comment
Share on other sites

Det at patronlengden varierer litt kommer nok av ujevne spisser på kula, men bakenden er nok ganske nøyaktig like dypt på alle sammen :wink:

Uansett er alt du sier her godt innenfor hva man kan godta ! Ingen som får dette på hundredelen, men selvfølgelig, jo mer like alle patronene er, jo bedre presisjonspotensiale! Men mest sannsynlig får du ikke mange hundredelene ut av det :)

 

Lykke til med testingen !

 

Edit: Vei hver patron hvis du er usikker på om det er krutt i noen.

Link to comment
Share on other sites

Takk for raskt svar! Letter litt på situasjonen da. Det med å veie patronen har jeg tenkt på, men det eneste jeg har mellom badevekt og kruttvekt er fiskevekt! Ikke lett å få nøye vekt på patronene da! :lol:

 

Mulig de går på Frankford-vekta jeg har bestilt. Den går til 750 grs eller noe slik. Plukker dem ikke i filler med suspekt verktøy (les nebbtang feks da jeg ikke har rett utstyr enda - påfallende hvor mye en egentlig trenger når det kommer til stykket - komplett sett er IKKE komplet...) før jeg er sikker!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har målt opptil 1-2mm forskjell på fabrikk ammo i samme pakke.

 

Jeg ligger alltid mellom +/- 0,25mm på mine patroner. Des dyrere kulene er des jevnere blir

dem. På billig kuler, så kan det fort bli en halv millimeter eller mere forskjell.

Link to comment
Share on other sites

1: Hvor mye forskjell fra oppgitt data kan regnes å være unøyaktig?

 

2: Hvor viktig er det å være nøyaktig her? Gjør det noe om hylsa er 43,07 mm lang feks? Eller 42,94?

 

3: Er det like viktig med 0,xx mm nøyaktighet i feks .308 og?

 

4: Men dæven så artig det er å leke med kuler og krutt! :D

 

1. Alt over 0.1 grain er unøyaktig, men det er ikke sikkert oppskriften i ladeboka er den som gir deg best presisjon. Så lenge du holder deg mellom min/maks så er resten opp til deg.

 

2. Det er ekstremt viktig at ikke hylsa er lengre enn maks lengde for kaliberet. Velger du å trimme ned 1mm ekstra mister du bare litt hold på kula, men du er sikrere mht maks lengde. I 6.5x55 trimmer jeg alle hylsene til 54.6mm.

Det er også meget viktig å ikke lade over patronens totallengde. Det fører til null friflukt og økt trykk. Det første som bør gjøres når en skal lade med en ny kule er å lage en "null friflukt patron". Da veit du hvor langt du kan strekke patronen uten å komme ned til null.

 

3. Nøyaktighet er like viktig uansett. "Det er ikke så nøye" er en farlig holdning. Det koster deg faktisk ikke mye mer tid med å være nøye, du må bare få ladeprosessene i rytme. Det kommer med tiden.

 

4. Kuler og krutt er morro, helt enig :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

 

Det er også meget viktig å ikke lade over patronens totallengde. Det fører til null friflukt og økt trykk. Det første som bør gjøres når en skal lade med en ny kule er å lage en "null friflukt patron". Da veit du hvor langt du kan strekke patronen uten å komme ned til null.

quote]

 

Jeg har tenkt å prøve meg på lading. Høres veldig spennende ut.

 

Har derfor et spørsmål om friflukt.

 

Men om jeg skal lade 30-06en med Oryx, er det ikke bare å måle en original patron fra Norma da? Eller er ferdigammoens friflukt en gjennomsnitt, og at jeg kan oppnå bedre presisjon med å måle opp frifluten selv, ved å lage en "malpatron"? Jeg synes det høres litt komplisert ut med soting for å se når kula tar i, men det er vel bare å sette seg ned å prøve :)

Link to comment
Share on other sites

Kjøpeammo er satt relativt kort slik at det blir tilstrekkelig friflukt i alle rifler. Velger du å kopiere totallengden til en fabrikkpatron så er det viktig at du velger samme kule. Friflukten på en Oryx og en Norma 100 grain HP er forskjellig da kula er forskjellig.

 

Du kan tjene litt presisjon på å finne den friflukten rifla di liker, men det er nok ikke nødvendig til jaktammo. Normalt så skyter de fleste rifler godt med friflukten til fabrikkammo.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar :) , men jeg må nok likevel beregne friflukt på treningsammo da det nok kan bli vanskelig å finne fabrikkpatron til treningsammoen.

 

Tenkte bestille disse fra Midway, samt 100 oryx

Produkt: 473723

Produsent: 3037B (1000)

Pris: kr 1.814,00

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...