Jump to content

Mørning av due


Melk

Recommended Posts

Hei!

 

Det finnes jo en regel som sier 40 døgngrader osv.

Som regel henger man dua opp til mørning, men i mitt tilfelle, har jeg allerede tatt ut bryststykkene siden fuglene ble ganske våte etter mye regn.

Jeg vil helst ikke henge våte fugler på kjøla da jeg er redd for at kanskje dette blir en bakteriebombe?

 

Uansett, nå har jeg hvertfall pakket kjøttet inn i gladplast, men lurer på om jeg skal legge disse brystene som er pakket i plast på kjøla noen dager før jeg fryser det.

Er dette noe problem tro?

Link to comment
Share on other sites

Hehe, jeg sa til min samboer at jeg vedder 1000 kr på at innen noen minutter kommer replikken " er ikke du litt tidlig ute med duejakta?? Starter 20.08"

Det korte svaret, er at jeg har lov.

 

Uten om det, vil ikke kjøttet tørke hvis ikke jeg legger det i plast?

Jeg hadde en aning om at kjøtt skal mørnes luftig, men jeg har ikke lyst på en "slakter skorpe" på bryststykkene.

 

PS, duejakta starter ikke 20.08, men 21.08 ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes du var usedvanlig sprek som innrømte nyskutt due i juli, ja! :lol: Jeg har ikke allverdens erfaring med duer sjøl, men de jeg har skutt, har jeg latt henge med fjæra på en tre-fire døgn, avhengig av temperatur. Akkurat som jeg gjør med ryper.

 

Når det gjelder innpakking av bryststykker i plast, ville jeg iallefall ikke pakket helt lufttett. Jeg er ingen ekspert, men er redd for at man setter igang en annen prosess hvis man stenger ut all luft uten å fryse kjøttet. Ellers tror jeg du kan fryse inn stykkene med en gang også, og likevel få godt resultat. Regner med å få tilbakemelding på dette her inne, ganske snart. :mrgreen:

 

En annen ting; noen bruker å kroke ut duene når de er skutt, d.v.s. fjerne endetarm m.m. før de henges til mørning. Noen som har kommentarer til det?

Link to comment
Share on other sites

En halv time med Bjøro Håland før avliving skulle gjøre susen. :lol:

 

Hvem er det forresten som har så mye makt at de kan gi deg lov til å jakte før resten av verden?

 

Nå var ikke dette en tråd om hvem som har lov og ikke lov, men hvis du skal ha det med teskjed, så er det en norsk lov under skadedyr.

Mer trenger vi ikke snakke om det.

 

Jeg spurte om mørning jeg...

Og jeg anbefalte Bjøro :lol:

Sorry!

 

Mulig jeg er trøtt, jeg forstår ikke spøken... 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes du var usedvanlig sprek som innrømte nyskutt due i juli, ja! :lol: Jeg har ikke allverdens erfaring med duer sjøl, men de jeg har skutt, har jeg latt henge med fjæra på en tre-fire døgn, avhengig av temperatur. Akkurat som jeg gjør med ryper.

 

Når det gjelder innpakking av bryststykker i plast, ville jeg iallefall ikke pakket helt lufttett. Jeg er ingen ekspert, men er redd for at man setter igang en annen prosess hvis man stenger ut all luft uten å fryse kjøttet. Ellers tror jeg du kan fryse inn stykkene med en gang også, og likevel få godt resultat. Regner med å få tilbakemelding på dette her inne, ganske snart. :mrgreen:

 

En annen ting; noen bruker å kroke ut duene når de er skutt, d.v.s. fjerne endetarm m.m. før de henges til mørning. Noen som har kommentarer til det?

 

Kan innrøme 150 duer i mai måned også jeg. 8)

om jeg er stolt av det, er en annen sak.

må man, så må man... Og som jeger, setter jeg meg ikke på bakbena og brånekter :)

 

 

Tilbake til kjøttet...

Jeg har også hatt bra resultat uten noe mørning med due faktisk.

Kanksje jeg bare skal hive de i frysern med en gang....

Tror jeg gjør det jeg.

Hvis jeg har plass da! hehe :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri brydd meg med å modne duer jeg og aldri fått seige duer. Og ifølge viltloven bestemmer grunneier om det er grunn for å skyte skadeduer om de volder skade av økonomisk betydning. Ikke nødvendig og søke kommune eller fylkesmann.

Link to comment
Share on other sites

Skal bare fryse duebrystene ned.

Når de ligger i plast, så er det ikke bra at de ligger lenge.

 

Du vil få tørre utsider på duebrystene hvis du henger dem, derfor er det best å henge fugl med fjærdrakta og skinn da det beskytter mot slik uttørking.

Dette kunne du ikke siden fuglen var så bløt - men den hadde sikkert tørket fort hvis den hadde fått henge på ett tørr og fuktigt sted.

 

Fuktige kjellere er pesten for modning av kjøtt, loft, uthus, naust og stabbur er mye bedre og mange ganger ideel.

Link to comment
Share on other sites

Hei jeg har skutt en del duer gjennom årene, både tøre og våte, det er ikke noe proglem hvis du legger brystene i en langpanne og glapakk over i 2-4 dager så er di fine, eller du kan bare fryse di ned etter et døgn tror ikke du kommer til å kjenne stor forskjell på det. Synes forøvrig det var noen litt t,,,,,, kommentarer. Det er faktisk noen av oss som får jakte litt utenom sesongen på enkelte arter.

Link to comment
Share on other sites

Jaffa

Celcius skrev:

Dette kunne du ikke siden fuglen var så bløt - men den hadde sikkert tørket fort hvis den hadde fått henge på ett tørr og fuktigt sted.

 

 

ikke fuktig, men "...og luftig...." håper jeg?

......................................................................................................................

Ja selvfølgelig.

 

En annen ting som kan gjøres er å legge slike vilt / fuglebryst i marinade, de vil da mørne uten å bli tørre utenpå, men vil også få tilsatt smak av marinaden.

 

Dette kan være rødvin med viltkrydder, kulturmelk/kefir, god matolje tilsatt krydder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri brydd meg med å modne duer jeg og aldri fått seige duer. Og ifølge viltloven bestemmer grunneier om det er grunn for å skyte skadeduer om de volder skade av økonomisk betydning. Ikke nødvendig og søke kommune eller fylkesmann.

Og det er du sikker på? Jeg er ganske sikker på at det må søkes. uten at jeg finner en paragraf på det nå.

Link to comment
Share on other sites

Sitat:

"II. Felling av viltarter som gjør skade1

 

A. Hettemåke, fiskemåke, gråmåke, svartbak, bydue, ringdue, svarttrost, gråtrost, måltrost, rødvingetrost, skjære, kråke, ravn, gråspurv, hare, rødrev, røyskatt, mink, mår og grevling, kan felles uten særskilt tillatelse hele året av eier/bruker/rettighetshaver eller den han bemyndiger når disse gjør skade av vesentlig økonomisk betydning på en eller flere av følgende verdier: Hus, hage, åker, plante- eller frøkultur, aktivt drevne egg- og dunvær, pelsdyrfarm, fjørfeoppdrett eller viltoppdrett.

"

 

Forskrift om skadedyr

 

Er i hvert fall slik jeg tolker det og har fått beskjed av min onkel og andre omkringliggende bønder jeg skyter ei due hos i ny og ne sommeren igjennom.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hei!

 

Det finnes jo en regel som sier 40 døgngrader osv.

Som regel henger man dua opp til mørning, men i mitt tilfelle, har jeg allerede tatt ut bryststykkene siden fuglene ble ganske våte etter mye regn.

Jeg vil helst ikke henge våte fugler på kjøla da jeg er redd for at kanskje dette blir en bakteriebombe?

 

Uansett, nå har jeg hvertfall pakket kjøttet inn i gladplast, men lurer på om jeg skal legge disse brystene som er pakket i plast på kjøla noen dager før jeg fryser det.

Er dette noe problem tro?

 

 

Jeg mener at fugl ikke trenger noe mørning. Har selv mange duer, gås og skogsfugl som alle har blitt skutt, gjort opp og fryst ned samme dag ! Kjøttet er like godt etter min mening :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...