Jump to content

Lås til langholdsrifle?


Kiwi

Recommended Posts

Jeg leser at mange bygger på Remington, eller kloner av denne, samt Sauere etc..

 

Men: Dersom man skal ha en langholdsrifle, til de veloverveide skudd, hva med en fallblokklås?

 

Ruger No. 1 i .338 Edge, det må vel være et spennende utgangspunkt? :?:

Link to comment
Share on other sites

Hendelen under på en No 1 er ikke så stor at det bør skape problemer? Det er langt mellom bøylerepeter og ei fallblokkbørse på mer enn det området..

 

Bøylerepeterbørser passet best til indianerkriger i mine øyne, før de fant opp halvautomekanismen.. :wink:

 

Men back to topic: En No.1 forutsetter da ikke at man må velte over på sida for å lade? Gamlakara lå vel temmelig flatt på magen med sin gamle sharps i anlegg i y-kvisten og skjøt bøffel uten å måtte gjøre det..

 

Tanken min bak det hele er at man kanskje kan få et meget presist våpen ut av No. 1? Ikke noe som vrir seg etc..

Link to comment
Share on other sites

Har ikke veldig god er faring med Ruger nr. 1, men jeg ser for meg at dette blir knotete å skyte fra benk og liggende med tofot så jeg ville ikke hatt det. Vet at folk greier dette fint, så det går om man vil. Er vel snakk om smak og behag, igjen :)

 

Leste en artikkel om Presicion Shooting om en Ruger 1 de hadde fått til å gå svingodt, men de påpekte at det krevde litt ekstra av skytteren for å håndtere denne i benken.

 

Ruger 1 har jo den fordelen at man kan få ei relativt kompakt børse selv om man har langt løp. Var inne på tanken å bygge meg langholdsrifle av Ruger 1 selv, for en tid tilbake, så jeg diskuterte dette litt med smeden, men jeg slo fra meg prosjektet.....

Link to comment
Share on other sites

Lang låsetid :(

 

Det lar seg greit ordne :wink:

Min Ruger no 1 har blitt "noe" omarbeidet innvendig. Den har fått en lettere hane, 30% hardere slagfjør, samt et Moyer avtrekk,justerbart for vekt, inngrep etc.. Jeg har vondt for å tro at de fleste boltrifler har noe kjappere slagtid enn Rugern min. I originalversjon kan nok avtrekk og slagtid gi assosiasjoner med urverket i Big Ben :roll:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

Hva slags erfaringer har du gjort deg med presisjonen i din No. 1 etter modifisering?

 

Presisjonen i min Ruger ble meget bedre etter ombygning, det virker som om jeg "får bedre betalt" for avtrekkene mine. Virkningen av avtrekksfeil etc blir mye mindre merkbart. Egenpresisjonen i børsa er nok ikke bedre, men den praktiske presisjonen børsa og skytter presterer er absolutt bedre.

Min Ruger har i tillegg fått nytt løp, kvartskinne med kikkertmontasjer og en "pipesvingningsregulator" som gjør at press mellom armen for forskjeftet og løpet kan justeres, og påvirke pipesvingningene.. Systemet fungerer mye på samme måten som USRACs BOSS-system som ble levert på enkelte Winchester og Browning-rifler..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jeg hadde hele tiden tenkt å velge noe litt utradisjonelt også til langholdsskyting, men den gang ei:

 

Nå jeg omsider endt opp med ei fullblods langholdsrifle. Rem 700 .300WM McM A3. Kikkertsikte har jeg fått fra USA for et par dager siden, e NXS 5,5-22x56 MLR M-Rad Zero-Stop.

 

Da gjenstår det bare å lære seg å skyte med redskapen.. :D

 

Når pipa er utskutt (eller når jeg synes jeg kan nappe den ut..) skal det på plass ei .338 Edge pipe. Noen som har det her på Kammeret?

Link to comment
Share on other sites

Punkt 1: Hva er målet ditt? Å få en god langholdsrifle eller å bygge noe sært og spennende som kanskje kan brukes til langhold?

 

Hvis målet er en langholdsrifle så ville jeg valgt "det samme som alle andre", våpentyper som dominerer en klasse er sjelden tilfeldig valgt. Hvis langhold er sekundært og du er villig til å bruke tid og penger på et prosjekt hørtes en fallblokk ut som et godt og sært valg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det var med en viss selvironi at jeg sa det :wink:

 

At Rem 700, TRG o.l. er mest egnet til formålet er det vel liten tvil om.

 

Fallblokk utgikk dessverre med høye kneløft da jeg så Roe sitt innlegg.

Minst mulig dill dall i avtrekket er et must på et slikt våpen i mine øyne.. Små utslag kan fort bli store når holdet dras over 500m. Jeg ønsker å ha marginene på min side.

 

Nå ser jeg frem til å få smelt alt sammen og testet ut hva jeg og børsa går god for i tospann.

Det blir nok noen turer på banen før alt går seg til, men hva gjør vel det :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg får fortsette som Fulmen, skal du (bare) ha en langholdsrifle, eller skal du bli god til treffe på lange hold?

 

Hvis du ønsker og bli god til å treffe på hold opp til 1000-1200 metrer, så ville jeg ALDRI valgt 300 som mitt primære langholdsvåpen. Hvis jeg hadde flusst med penger, og ledig plass i garderoben, så kanskje. Men som mitt første langholdsvåpen, ville jeg valgt noe som var rimeligere å skyte med, mindre rekylsterkt, og som ikke brant ut pipa mi på 1000-1500 skudd.

 

Med andre ord noe 6,5 basert. Hva er opp til hver enkelt. Her får du kuler med BC på .600 tallet (samme som 300W) som man klarer å "launche" på nesten samme hastighet, hvis man bare har pipelengde nok (700mm). Eneste forskjell er klangen i gongen, som er mere markant på 300en (hvis man treffer :mrgreen: )

Men husk, man må treffe, og det gjør man lettest hvis man trener mye, og da må man ha noe som er både rimelig og helsebringende å skyte med :D

 

Lykke til med 300en Hilsen TRG22/260Rem eier :P

Link to comment
Share on other sites

Treffe, er det vanskelig...? :lol: Vet ikke om jeg treffer så veldig mye bedre med en 6,5? :oops:

 

Nå hører det med til historien at det er Aircooled's Dolly som får et nytt hjem.

Etter hva jeg har fått høre er det ikke akkurat noe snerten frøken? Vekta er vel heller på den tyngre siden, så jeg ser ikke svart på det med rekylen.. Jeg gleder meg i alle fall STORT til å "launche" 208grs A-Max mot gongene på drugt hold..

 

At patronene koster litt mer, ja de gjør vel det, men jeg svir eller av noen mynter til på skytebanen for å høre skikkelig goong enn på mye annet rart.

Jeg har f.eks kjøpt meg et NXS sikte i stedet for PMII, der har vi jo alt noen lapper så det monner..

 

Når denne pipa er gåen tenker jeg å sette inn ei .338 Edge pipe. I lys av det er kjøpet relativt fornuftig..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...