Jump to content

Hawke Kikkert ?


S.O.N

Recommended Posts

  • 8 months later...

Vil definitivt si at dette er å kaste penger ut av vinduet.

Tror jeg har skrevet historien før her eller på SL;

 

Jeg var ung og håpefull og handlet min første jaktrifle i .308. - Bra børse, sparte penger på optikk.

Kikkerten som satt på var en Hawk 3-9x40. Skøyt ca 500 smell med denne og da jeg skulle ta jaktprøve traff jeg overhode ikke. - Forundringen var stor da jeg tross alt ikke er en forferdelig skytter. Etterhvert som jeg lå og skøyt oppdaget jeg til min forundring at det virket som kikkerten vred seg i montasjen, da korset var skeivt plutselig. Dette var feil! Retikkel hadde løsnet inne i kikkerten og var løst. Jeg kunne riste på riflen, og da var retikkelet flyttet på seg.

 

Jeg sjekket listepris på kikkerten, denne viste seg å ligge på rundt 600 kroner. Gadd ikke å klage engang, bare kastet kikkerten og kjøpte meg en Zeiss. Slik er det, når man tar lærdom på den tøffe måten.

 

Man får dømme selv, men på mine våpen kommer i alle fall aldri en Hawke til.

Link to comment
Share on other sites

Kommer helt sikkert an på hva den skal brukes til. Men den jeg hadde var en 6-24x56.

På 20x forstørelse var det veldig vanskelig å se no i d heltatt. :? Leverte den at å skal kjøpe zeiss i stedet. Winge har knalltilbud på Classic

3-12x56. 7900.-..?

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en hawke Varmint II 3-12x44 i 6-7 år nå og det er en kikkert som har gjort jobben sin. Optikkmessig er den iallfall ikke noe dårligere enn andre i samme prisklassen. Den har blitt brukt hardt og ingen problemer i det hele tatt med byggekvaliteten.

Det eneste ankepunktet mitt er synsfeltet som kunne ha vært noe bedre.

EDIT: Så en som klagde på en Hawk kikkert lengre oppe i tråden: Hawk og Hawke er to forskjellige kikkertmerker

Link to comment
Share on other sites

Som pow skriver, Hawke er noe helt annet enn Hawk kikkerter.

Har vært borti begge, og Hawk er det samme som de billigste kina-kikkertene, mens Hawke er noen hakk bedre.

Har faktisk fungert rimelig greit i forhold til prisen.

 

Så dersom det er viktig med rimelig kikkert, så får man greit med kikkert for pengene når man handler Hawke.

Vil man ha skikkelig kvalitet, så koster det selvfølgelig deretter og da står det ikke Hawke på kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hawke har flere serier. Toppserien Endurance leveres med 10 års garanti og er ikke av de billigste heller (Prod. i Japan). Har selv flere merker kikkertsikter og har ikke problemer med å anbefale Hawke Endurance mot andre kikkerter i omtrent samme prisklasse (4.500,- til 5.500,-). Disse har fint lite til felles med med billigserien "Sport HD".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...