Jump to content

Hjemmelaget stativ til leirduekaster.


Hollup

Recommended Posts

Nå skal dere få historien om en billig leirduekaster som gikk fra å være litt trasig og irriterende til å bli en kjempekaster!

 

Historien begynte med en håndkaster til leirduer som var så stram at den var farlig å bruke, med leirduer som gikk bare 10cm over hodet på skytteren (meg :P) Ble så forbannet at jeg dro tilbake til butikken og sa at den var farlig. Forhandleren som solgte meg den bare flirte av meg, men jeg fikk penga tilbake og var storfornøyd :P (Vet at alt skyldes brukerfeil og bla.bla.bla :P)

 

Begynte å se etter billige snorutløste leirduekastere og valget havnet fort på en Allen Claymaster til 490.- hos Jakt og Friluft.

 

255nynd.jpg

 

Hadde ikke mange forventninger til den, men tenkte som så at den måtte jo holde. Den kom hjem i posten, like flatpakket som en IKEA vare, så jeg satte en god stund og mekket på den før den var ferdig. Etter all mekkingen måtte vi jo teste ut herligheten, så vi monterte den i hagen til en kompis, og sendte ut duer over riksveien. Første problemet dukket fort opp. Det er et par gjennomgangsbolter på kasteren som bare har en messinghette som er stanset inn i bolten, disse tålte jo selvfølgelig ikke energimengden som kasteren produserer, så hettene havnet rett i reservelageret. Har en kjenning som opplevde akkurat det samme med sin. Løsningen ble å sveise fast stoppskiver i bolten. Fungerer enda perfekt etter 1000 leirduer. Jeg orket ikke å reklamere på produktet siden jeg og kompisen min er rotløs ungdom med litt tekniske kunnskaper som har alt for lite å gjøre :P

 

Problem nr. 2 meldte seg også ganske fort. Føttene til kasteren er bare rundt 15cm lange, og lakkert med en skikkelig superglatt lakk... Så etter første kastet på ei våt myr hoppet leirduekasteren himmelhøyt, og det skjedde hver gang, til vi satte storstein over føttene på den... Det var også irriterende å sitte på kne hele tiden å lade om med nye duer.

 

21b6teh.jpg

Dere ser tegninga... For å kompensere for at kasteren er så lav må den stå i luftvernstilling (rett opp) for å komme over det som er av gress og buskas på myra!

 

Ble så lei og irritert av dette, så jeg måtte tenke ut noe lurt. Skytingen driver vi med når vi er i hjembyen min, med andre ord i ferier o.l. siden jeg bor en annen plass. De tre månedene jeg var borte nå etter påske tenkte jeg mye. Tenkte først på å lage en slags kommode i trevirke som jeg forsterket og kledde med plater.. Men dette kunne bli for dominerende på ei myr som ikke vi eier. Plutselig en dag når jeg satt å så på tv-en og drakk øl fikk jeg den kjempeideen, kamstål. Tjukt kamstål.

 

Sommerferien kom, og jeg skulle sette drømmer ut i realiteten. Var egentlig ute etter 32mm kamstål men det var ikke å oppdrive, så det ble nest best, 25mm. Kjøpte tre lengder på 1,70 meter. Sveiset det til en tripod, og avstivet den i nedkant. Kuttet til en 4mm tjukk stålplate som passet akkurat med festet til leirduekasteren og boret litt hull i den og sveiset det fast til tripoden av kamstål. Kasteren blir satt fast med gjengebolter og mutter.

 

Resultatet:

paer7.jpg

 

 

289k0hk.jpg

Her får dere en idé om hvilken høyde kasteren står i. Stativet er stukket rundt 40cm ned i jorden. Jeg som er posøren! : D Eska med leirduer bruker som regel å stå på avstiverne som dere ser lenger ned på kamstålet.

 

Var og skjøt 100 leirduer i dag med det nye stativet til leirduekasteren, og det fungerer så fantastisk bra. Stativet rører seg ikke av flekken, og kasteren kaster finere duer enn den noen gang har gjort. Stativet får stå permanent nede på myra, så vi skruer bare av kasteren hver gang vi er ferdig.

 

Totalpris for kamstålet ble på 270 kroner. Bolter, mutter, og tjukk stålplate er varer som ligger hjemme :P

Link to comment
Share on other sites

Hvis du hadde sveiset på kamstål diagonalt også, så hadde det jo blitt stivt som tusan, selv med halvparten av tykkelsen. Men nå er det jo gjort da, skjønner poenget ditt godt. Greit å få kastern i brysthøyde igrunn, slipper å gå Vk1-Trygd pga ryggskader etter noen serier :P

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde samme problem, så vi gikk på hoggern og kjøpte et framhjul til en lastebil med både dekk og felg. Et sånt hjul hvor felgen stikker litt på utsiden av gummien der hjulboltene går inn. Brukte et av hjulmutter/-bolthullene til det ene forankringspunktet og borret de to andre med en vanlig batteridrill og 8mm stålbor. Ble nesten overrasket over hvor mykt stålet i felgen var. Festet den vinklede delen av kasteren permanent på hjulet med bolt og mutter, og tok bare med oss selve toppen inn når vi var ferdig med en økt. Hjulet var tungt, men ikke umulig å flyttet på, friksjonen i gummien og vekta, sørget for at den hverken vred seg eller flyttet seg når den ble avfyrt.

 

Dekket ser jo ut som en dreiesokkelen til en kanon når man legger det med innsiden ned.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Jeg sleit nesten med det samme, min kaster brakk beina på, jeg løste det med å sveise sammen en T av vinkeljern og sveiset så på biter av armeringsjern som jeg stikker i jorden. Lengden på beina er ca 40 cm så da kan jeg justere høyden sånn passe enkelt med å stikke fronten lengre ned i jorda hvis jeg vil det. Men må si jeg blei litt misunnelig på det høye stativet ditt, burde kanskje finne frem sveiseapparatet hvis jeg kjeder meg en dag..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...