Jump to content

Lever action


kjempa

Recommended Posts

Marlin 336 er et alternativ,brukt Winchester 94 er et annet.Marlinen har etter min mening den beste mekanismen og er grei å sette f.eks ghost ring sikte på. 94`n er lettest og best balansert,og antageligvis raskere og få i skuddstilling.

Winchester`n har topputkast og derfor mer omstendelig å montere et annet baksikte på. Grunnen til at jeg nevner dette med siktene er at etter min mening er originalsiktene på Marlin og Winchester noe dritt.Du sier du skal jakte i kratt,dette betyr vel forholdsvis korte hold,og da er Marlin1894 i 44 magnum også aktuell.Den er kort,lett og mer enn kraftig nok.

Link to comment
Share on other sites

ser her at der anbefales både marlin og 45-70 gov. Skal prøve å dele litt av mine erfaringer med bøylerifler, bare presisere at dette er mine erfaringer og synspunk, og ikke nødvendigvis noe fasit.

 

for å begynne med konklsjonen først, kjøp en Winchester 94 kaliber 30-30 hvis målet er rådyr, alternativt Winchester 94 kaliber 356win om planen er å kunne felle hjort og elg (356win er ikke lett å få tak i).

 

så hvorfor jeg anbefaler som jeg gjør.

har hatt en marlin 45-70 gov, denne har ikke særlig godt avtrekk ( ikke min i all fall), den var "tung" å gå med, sparker unødvendig mye, og enda verre sparker den selv med hjemmeladd ammo da enn da lader disse til ett høyere nivå enn fabrikk ammoen som skal kunne gå i gamle rifler. Jeg har i dag en Winchester 94 i kalibr 356 og bror min har en wichester 94 i kaliber 30-30, winshestern er lettere å gå med i skogen, kalibrene har en fin rekyl, våpent har god balanse og er en fryd å håndtere. ang dette med sikter på winchester, så er jo jakt diopter genialt i skogen ( bror min har det på sin 30-30 som han bruker til hundefører på rådyrjakta) på min har jeg kikkertsikte og orginale sikter, men har planer om å kunne ha både kikkert og diopter på den. dette med hylseutkast så de "nyere" win 94 har side utkast, min er vel fra ca 1996 og har side utkast, bror min sin som vel er fra slutten av 80 tallet har topp utkast og ikke egner seg til kikkert.

 

så igjen, basert på mine erfaringer så er winchester helt klart en vinner her, kommer nok aldri til å kvitte meg med min så lenge den ikke blir "oppbrukt", utrolig hendig i skogen.

 

 

slenger inn ett bilde av min winchester 94 kal 356win, her toppet med en 1,24-4,5x26

1228936178_resized.jpg?width=400&height=300

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...