Jump to content

oppbevaring av ammunisjon.. antall skudd lovlig..?


Harry

Recommended Posts

Hei.. har søkt endel i forksrifter osv.. funnet mange, men vet ikke hvilken som er gyldig nå.. spørsmålet er sikkert enkelt for dere..

 

Hvor mange skudd er lov å oppbevare i privatbolig..? stilles det krav til oppbevaring..?

 

skilles det mellom kaliber..? eller kun antallet som teller..?

 

Håper noen vet.. :)

Link to comment
Share on other sites

Om oppbevaring av ammunisjon finner du i Våpenforskriftens § 80. Oppbevaring av ammunisjon

 

For å svare på spørsmålene dine:

 

Hvor mange skudd er lov å oppbevare i privatbolig..?
Uten politiets tillatelse er det i samme husstand forbudt å oppbevare mer enn 10 000 patroner håndvåpenammunisjon eller 15 000 patroner håndvåpenammunisjon hvis minst 5000 patroner er i kaliber .22 long rifle eller .22 short.

 

Den som har politiets tillatelse til å oppbevare mer enn 10 000 patroner håndvåpenammunisjon, eventuelt mer enn 15 000 patroner håndvåpenammunisjon der minst 5000 patroner er i kaliber .22 long rifle eller .22 short, skal varsle brannvesenet om hvor ammunisjonen er oppbevart, og følge eventuelle pålegg som brannvesenet gir om oppbevaringen. Tillatelse skal ikke gis før det er fremlagt bekreftelse på at brannvesenet er varslet og eventuelle pålegg fulgt opp.

 

stilles det krav til oppbevaring..?
Ammunisjonen skal oppbevares nedlåst i særskilt skap, skuff eller tilsvarende låsbare innretninger, atskilt fra våpen.

 

I FG-godkjent sikkerhetsskap, eller i skap med høyere sikkerhetsnivå, kan det sammen med våpen oppbevares det antall patroner som er godkjent av skapprodusenten etter retningslinjer gitt av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. Hvis skapet ikke er særskilt godkjent for oppbevaring av ammunisjon, kan det ikke oppbevares mer enn 2000 patroner i skapet.

 

Det er ikke tillatt å oppbevare ammunisjon i ubebodd hytte, hus eller lignende. Eiers eller innehavers bolig regnes som bebodd også ved lengre fravær.

Hva som menes med "særskilt skap, skuff eller tilsvarende låsbare innretninger" er litt diffust for meg, men jeg tror gjerne det vil være f.eks. en safe eller en skuff som ikke så lett lar seg bryte opp... For å være helt ærlig er jeg utrolig usikker, for jeg har inntrykk av at det kommer helt an på personen du skulle møte på under en evt. kontroll, om du skjønner. Kanskje det kunne vært en tanke å ta kontakt med lokalt brannvesen og høre med de. Jeg for min del oppbevarer ikke de helt store mengdene, så jeg klarer meg med våpenskapet.

Bemerk også at dersom du skal oppbevare mer enn 10 000 patroner + 5000 .22, så må du gjennom en byrådkratisk mølle via brannvesenet til politiet for å få løyve til å oppbevare så stor mengde ammunisjon.

 

skilles det mellom kaliber..? eller kun antallet som teller..?

Utover de 5000 .22 som nevnes spesifikk i forskriften, så skilles det ikke mellom kaliberene sånn som jeg leser forskriften. Du kan oppbevare inntil 10 000 patroner uavhengig av kaliber + 5000 kaliber .22, såfremt de er forskriftmessig oppbevart (ref. Ammunisjonen skal oppbevares nedlåst i særskilt skap, skuff eller tilsvarende låsbare innretninger, atskilt fra våpen.). Det være seg patroner av kaliber du har hjemmel til å eie naturligvis.

Dersom du kun har våpenskap, og ikke "særskilt skap, skuff eller tilsvarende låsbare innretninger", kan du oppbevare inntil 2000 skudd i våpenskapet, såfremt skapet ikke er "særskilt godkjent for oppbevaring av ammunisjon". Er det det kan du oppbevare den mengden ammunisjon som skapet er godkjent for.

 

Videre er det gjerne greit å merke seg 5. ledd i § 80 som gir en føring for midlertidig oppbevaring av ammunisjon under jakt.

Ved midlertidig oppbevaring av ammunisjon som medbringes i forbindelse med jakt eller konkurranse, hvor det ikke er mulig å oppbevare ammunisjonen i henhold til ovennevnte regler, skal ammunisjonen oppbevares under forsvarlig tilsyn.

 

Her er en link til gjeldende Våpenforskrift

Link to comment
Share on other sites

Håndvåpen er både enhånds og tohåndsvåpen (rifle eller pistol, samma det altså :wink: ).

 

særskilt skap, skuff eller tilsvarende låsbare innretninger, atskilt fra våpen.

Særskilt, betyr kun at skapet ikke skal være til oppbevaring av vital våpendel sammen med amoen.

Ett hvilket som helst låsbart skap skuff med en lås av garderobeskaps type eller bedre tilfredstiller dette kravet. Hovedpoenget er ikke å hindre tyveri, men å hindre adgang for t.d barn o.l. Sikkerhet er altså stikkordet her.

I prinsippet er ett låsbart kott eller en bod i egen bolig noe som faller inn under tilsvarende låsbare innrettninger (eller en amoboks fra forsvaret med en hengelås på).

 

Selv bruker jeg ett IKEA skap til amo (godt fornøyd med løsningen med ikea PS skap, som jeg rappa fra andre på SL/kammeret)

 

Man kan si at oppbevarer man våpenskapet i en låsbar bod uten vinduer eller annet innsyn og har amoen på hylla ved siden av, så bryter man loven. Men hiver man ut våpenskapet er lovens krav stettet (forutsatt at boden er låst), litt rart, men slik er det (slenger man inn ett gammelt overskap fra ett kjøkken med 3mm tynne finer dører og hengelås, kan man fint ha våpenskapet i samme bod og la være og låse boden, dette helt lovligt). :roll:

 

Selv har jeg oppfordret folk til å lagre amoen slik at uvedkommende ikke får tak i den helt uten videre (gamle amobokser fra forsvaret med hengelås er ypperlige saker, og enda bedre er det om man setter en skru eller to gjennom bunnen, slik at barn ikke kan ta de med seg).

Med den nye våpenforeskriften, er problemet for folk flest løst, ved at det nå er lovligt å oppbevare inntil 2000 patroner i våpenskapet.

Dette er en av de posetive og av de virklig sikkerhets fremmende tingene med den nye våpenforeskriften.

Link to comment
Share on other sites

Eg kaster inn et relatert spørsmål:

Hvis eg låser ammunisjon inn i et skap i garasjen, som igjen er forsvarlig avlåst, vil dette være lov ? vil dette defineres som endel av eier eller innehavers bolig. :?:

 

Loven seier :

"Det er ikke tillatt å oppbevare ammunisjon i ubebodd hytte, hus eller lignende. Eiers eller innehavers bolig regnes som bebodd også ved lengre fravær."

Link to comment
Share on other sites

Eg kaster inn et relatert spørsmål:

Hvis eg låser ammunisjon inn i et skap i garasjen, som igjen er forsvarlig avlåst, vil dette være lov ? vil dette defineres som endel av eier eller innehavers bolig. :?:

 

Loven seier :

"Det er ikke tillatt å oppbevare ammunisjon i ubebodd hytte, hus eller lignende. Eiers eller innehavers bolig regnes som bebodd også ved lengre fravær."

 

Jeg tar et lite forbehold her, men jeg mener å huske at jeg leste i rundskrivet til forskriften at det ikke var lov å oppbevare våpen/ammo i frittstående garasje.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...