Jump to content

Når kan man prøve lokking av rådyrbukk??


East Clintwood

Recommended Posts

Lurte på om det er for tidlig og lokke bukk nå på året 15-07-09.

Ikke for og skyte på den, men for og prøve seg frem, har aldri brukt buttolo, men kjøpte meg en film om bruk av buttolo. Så hadde vært artig og prøve.

Terrenget jeg ville prøve meg i, skal det ikke jaktes bukk i år så ødelegger ikke for noen.

Noen tid på døgnet som bringer best sjanser for suksess? Videoen sa ingenting om tidspunkt.

 

På forhånd takk for svar.

 

 

6,5x55 bruker

Link to comment
Share on other sites

Ang tid på døgnet så liker jeg best å gå ut når det akkurat er lyst nok til å kunne se hvor jeg går. Så sitter jeg på post og venter på skytelys. Ellers så er det ikke ulovelig med å bruke lokk noen tider på året, såfrem du bare skal lokke og ikke jakte :wink:

Forresten, husk kamera :D

Link to comment
Share on other sites

Nei ikke ulovelig, men tenkte mere på når bukkene vil reagere på lokken. kanskje ikke mest attraktiv i slutten av desember? eller?? Ordla meg kanskje dårlig, men lurte på om de vil reagere fra nå av, eller om det er for tidlig? kan ingenting om dette, derfor jeg spør dere ser du.. (bare øve til den store dagen :D )

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Skjønner at morgen og kveld kanskje er beste tida å lokke på men hva med lokking midt på dagen? Når en lokker etter reven er det jo viktig å sette seg så en har værdraget fra seg og ut på åpne flater, er vel lurt å gjøre det etter bukken og da eller? Ellers tar den vel bare været ditt inne i tetta bak deg å stikker uten at du merker noe som helst, hvis den ikke er veldig ivrig og kommer stormende med en gang da.....?

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg startet tråden og da er grønn som et eple har jeg ingen fasit, men i den filmen jeg nevner over sier de at vinden er viktig, de sier også et en bukk ofte vil prøve og runde deg for og komme opp mot vinden og finne ut hva dette er. (altså deg)

 

Skjønner at morgen og kveld kanskje er beste tida å lokke på men hva med lokking midt på dagen? Når en lokker etter reven er det jo viktig å sette seg så en har værdraget fra seg og ut på åpne flater, er vel lurt å gjøre det etter bukken og da eller? Ellers tar den vel bare været ditt inne i tetta bak deg å stikker uten at du merker noe som helst, hvis den ikke er veldig ivrig og kommer stormende med en gang da.....?
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Et lite tips til det med lokking. Prøv først å finn ei geit/bukk som er ute på en eng å beiter. Da er det mye lettere å se hvilke lyder med butten som virker. Hvis du har en liten busk å gjemme deg bak og vinden i ansiktet så er det garantert en veldig morro og opplevelsesrik lokk. For å trene opp til jakta reiste jeg rundt å leitet opp dyr på beite. Selfølgelig der hvor det ikke skal jaktes, for har du lokket på dyret 1 gang, å du lokker så lenge at den avslører deg, da kommer den ikke på lokk noe mere. Jeg pleier også å avslutte lokking når jeg har fått dyret inn på ca 20 meter, og da helst før den begynner å bjeffe/brøle. Lykke til :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...