Jump to content

Det er EN god grunn til å oppheve blyforbudet!


00000

Recommended Posts

Det er mange påstander om hvorfor blyhaggelforbudet burde oppheves. Noen er mer legitime enn andre. Jeg tror foreksempel påstander som at stålhaggel ødelegger tennene dine når du spiser skutt vilt, eller at saga på sagbruket blir fort slu når tømmer med stålhaggel i skal bli trevirke, er argumenter som ikke stikker særlig dypt hos hverken DN eller SFT. Men det er faktisk en pastand som blir avfeid hele tiden, uten at det virker som om noen virkelig har tatt seg tid til å tenke ordentlig over saken. Det er nemlig en klar link mellom skadeskyting av rådyr og den stive prisen på miljøvennlig haggleammo.

 

Først vil jeg si at jeg er lei av påstander jeg stadig hører på skytebanen:"Det skulle vært forbudt med hagle på rådyrjakt"-"Jeg felte tre rådyr i med rifla i fjor høst, og to av dem var fulle av haggel"-"På vårt lag er det kun lov å bruke rifle". Min påstand er at hagla er det beste våpenet for rådyrjakt (når det jaktes med drivende hund, og rådyret er i bevegelse i skuddøyeblikket). Forutsatt at du ALDRI strekker holdet mer enn 20 meter, og at du bruker den amunisjonen som gir best skuddbilde i ditt våpen.

 

 

Og det er nettopp her problemet med miljøammo ligger. Til lettskutt småvilt er det sikker greit nok med med det meste av alternativer, men når det gjelder rådyr er det tydelig at det er lite som holder mål innenfor rammen "mest mulig human jakt". Noen har god erfaring med Vismut, men mange har det ikke. Og det virker som om det kun er de svindyre, og vanskelig å

få tak i, TungsteinMatrix patronene som er gode nok.

 

Hver gang noen tar opp dette med den høye prisen på brukbar miljøammo, så kommer alltid den lite gjennomtenkte påstanden om at:" Joda, men du skyter vel ikke så mange rådyr i året at du ikke har råd til å betale 25 kroner patrona!?!". Dette er en påstand som provoserer meg. Når vi skyter opp til prøva med rifla hvert år, får vi alltid høre at vi må skyte opp med den amunisjonen som vi skal bruke til jakt. Dette til tross for at de fleste av oss skyter med ei rifle som har nesten det samme treffpunktet på hundre meter ,nesten uansett hvilken kuletype og kulevekt vi bruker. Med hagla er dette faktisk mye viktigere.

 

Før blyhaggelforbudet så kunne en fersk hagglejeger kjøpe en full bærepose med ulike typer rådyrhaggel. Prisen var lav, og utvalget stort. Så kunne han (og dette er jo morro) sette opp store papplater på ulike hold, med sirkler eller fine bilder på, og bruke hele dagen på å bli kjent med hvilke patroner som gir det beste skuddbilde på ulike hold, i nettopp den børsa han skal jakte med. Alle som har prøvd dette vet at forskjellige hagler og forskjellige trangborringer presterer ofte ulikt med samme type ammunisjon. Men på denne måten får man både god trening, man vet hvor skuddbildet sitter, hvor god samlingen er på ulike hold. Og ikke minst vet man hvilke patrontype som er best egnet for rådyrjakt i det våpenet som skal brukes. Det å skyte noen leirduer med leirdueammo er ikke dårlig trening det heller, men en leirduepatron kan ikke sammenliknes med ei paton egnet for rådyrjakt.

 

I dag har du som oftest kun ett merke å velge i butikken når du kjøper TungsteinMatrix. Og til den sinnsyke prisen er det helt uaktuellt å jakte på pappskiver med disse. Dermed går mange rett på jakt uten å være kjent med hvordan hagglesvermen oppfører seg på ulike hold med denne patrona. Eller om det finnes andre patroner som gjør en bedre jobb. DETTE FØRER SELVFØLGELIG TIL FLERE SKADESKYTINGER!

 

Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte,, når jeg nå hører at skytebaneskytterne (som blåser ut millioner av haggel i året) får dispansasjon fra blyforbudet. Mens en stakkars rådyrjeger som skyter noen få skudd i året får flere tusen kroner i bot hvis han blir tatt med blyhaggel i skauen eller i tollen på Svinesund. Det er klart at det finnes andre gode løsninger, som f.eks å kjøpe et stempel merket "Vismuth" og begynne å trykke på de gamle gode blypatronene. Men hvorfor kan ikke heller bare alle få øynene opp for det som er viktigst i denne saken? Nemlig MEST MULIG HUMAN JAKT.

 

Jeg er for fortsatt rådyrjakt med hagle, men jeg er også for minst mulig skadeskyting og unødig lidelse for viltet. Blyforbudet har desverre gjort dette til to motsigelser. NÅ ER DET PÅ TIDE Å VÅKNE!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i det meste du skriver her, bortset fra en ting. Det er at du feier alle andre former for haglejakt enn akkuratt den du bedriver under teppet og sier at der er det ikke så farlig uten bly.

 

Neste alle de argumentene du kommer med gjelder for absolutt all haglejakt. Er det ikke da bedre om vi alle kjemper i lag?

 

Føler du har en sånn "bare jeg får bly i hagla så driter jeg i resten" holdning.

 

 

Om jeg tar feil, eller ikke har tolket deg rett, beklager jeg det.

 

 

 

Fjorten

Link to comment
Share on other sites

Fourten: tolket det likens som deg, å er enig i alt trådstarter skriver, men mener også at alle som jakter burde vært nevnt. Jo flere som kjemper, jo bedre

Link to comment
Share on other sites

Eg må rett og slett seie meg litt ueinig.

Mi erfaring er i alle fall at der er sopass mange andre kostnader knytta til jakta, at det vil ha so godt som null praktisk betydning for meg om haglammoen eg skal bruke til feks rådyrjakt kostar 10 eller 25 kr smellen. Dette og dersom ein inkluderar ein del skot til testing.

Det er i alle fall mi personlege oppfatning etter nokre år med forbud. (Då forbudet kom derimot, såg eg heilsvart på det og trudde dommedag var komen...) :P

Link to comment
Share on other sites

Skadeskyting som følge av at folk velger de billigste alternativene er et reelt problem. Selv for storviltjakt, der ammokostnadene er bittesmå, ser vi at veldig mange velger billigste og dårligste ammo.

 

Jeg og mine jaktkompiser opplevde en stor økning i skadeskyting som følge av at vi trodde på dette med at bismut skulle være like bra som bly ("et hull i dyret er et hull i dyret" ble det sagt). Etter å ha gått over til hevi-shot falt skadeskytingen betraktelig, men fy så dyrt.

 

Jeg kjenner det offentliges tankemåte godt. Jeg har jobbet i et direktorat og hørt alle resonnementene - PRIS er et yndet virkemiddel for å redusere forbruk av alkohol, tobakk osv. Den samme tankegangen kjøres nå mot "privat våpeneie". Desto dyrere det blir å jakte, konkurrere og samle på våpen, desto færre vil gjøre dette.

 

Først blir jakt/skyting forbeholdt rikingene. Når våpeneierne har blitt en liten gruppe rikinger er det mye enklere å stramme inn reglene ytterligere.

 

Det viktigste vi kan gjøre er å jobbe for at jakt og skyting er folkesport. Når det kommer forslag til endringer som vil gjøre det dyrere å eie våpen bør de bekjempes. Siste eksempelet er krav om våpenskap fra første våpen, en ekstra kostnad som ikke vil gjøre noe med sikkerheten i Norge. De eneste mikroskopiske problemene vi har med privat våpeneie er noen ekstremt få pykisk syke menn som dreper familiene - og de er så syke at de ville gjort det samme med øks om de ikke hadde skytevåpen (hei vent - det har jo blitt gjort allerede av en psykisk syk som ikke eide våpen..)

 

Når det gjelder blyhaggel er (dvs. bør vi sette) dagsorden til å dreie seg om reduksjon av metallisk bly ut i naturen vs. skader på dyr. Dersom vi greier å definere blyforbudet som symbolpolitikk som dyr lider under har vi gjort en god innsats.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...