Jump to content

Hamiltonstøver tråden


hamilton

Recommended Posts

Ser det ikke er noen hamiltonstøver tråd så jeg får start en jeg.

Har en hamilton selv som er litt over 3 år. Også har foreldrene mine en på litt over 8 år.

Den på 8 år jager kun hare.

Den jeg har selv er mer en kombi hund så den blir brukt på det den har lov til å jage, men det går mest i hare der å, men det blir noen rev loser i løpet av sesongen.

Har ikke vært så ivrig til å stile på prøver, men har stilt pondus på en hare prøve å da jaget han til full tid med 188 konkurranse poeng :D

 

2vs52x2.jpg

Bamse og Pondus i påske sola på Børgefjell

2dr89wh.jpg

Pondus på 3 år

mhzyok.jpg

Bamse på 8 år

f2jyq9.jpg

Pondus litt sliten og lei av all kleggen.

zo9dd.jpg

Ikke heilt fornøyd med kløven.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hamilton ja.....Har ei tispe på 3 år. Ronja hete hu brukes bare på hare. målsetninga for høsten/vintern e å få prøvd hu på en jaktprøve.

normal_101420806.jpeg

Hær ha hårrån fore far...

forhrrnhr.jpg

 

hær vente hu på trege jegera

venterpfar.jpg

 

å hær passert hain jaggu mæ forran pulken,orke itj å bær længer kailskruven no

pulkpbenna.jpg

Link to comment
Share on other sites

3 år og ennå ikke stillt....jeg stillte dunkeren min på prøve da var han 15 mnd og det ble en 3 åp.

så du må da stille slik at du får erfaring og hvis hunden er god en premiering.

Det spiller egentlig ikke noen rolle om det blir premie det er topp å være ute med en likesinnet dommer som man kan få erfaring fra.

Jeg er dommer selv og synes det er stas å være ute med andres hunder.

Link to comment
Share on other sites

dunkern; æ synes vi ska invitér hårråjegern og bikkja oppover te forsamlingshuset i november, så får du dømt bikkja hans ene dagen! :D

 

Enig i at etter tre år så e det på høy tid å få prøvd bikkja ja, det e jo ikke verre enn bare å prøv...?

Link to comment
Share on other sites

Har 2 hamilton tisper:D

 

Lilo er 5 år å jager stort sett bare hare, rev har det blitt noen timer på selv om jeg ikke vil kalle henne noen revejager. Er det ikke harefot å finne så kan det utpå dagen desverre bli 20 min rådyrlos, hun bryter da av å kommer krypende inn så hun vet det ikke er lov :wink:

 

Nani er 15 mnd å har jagd 84 min som personlig beste :D Det er jeg utrolig fornøyd med siden jeg har sluppet henne veldig lite, alt nå viser hun så stor jaktlyst og utholdenhet at jeg valgte å bremse henne i fjor. Jeg var rett og slett redd for å ende opp med en kontaktløs hund så jeg måtte ha inn en del grundresur i sommer, så fra den 21 august vil hun bli sluppet mye mer :)

Hun har samme mor(Ricki) som Raita til Thorbjørn Bekkeli, å Raita bør alle som har hamilton kjenne til ;)

 

Har bare hatt hamilton de 11 årene jeg har hatt egne harehunder å ser ingen grunn til å bytte, selv om jeg var veldig uheldig med min første hamilton som hadde alergier det meste av livet å var ikke det helt store de fleste dagene på skogen...

(Har en drever også men den har korte bein å er da ei rådyrbikkje ;))

 

Når det gjelder jaktprøve så ville ikke jeg gått på det før hunden jager til 1 premie (120 min) ganske ofte for meg i skogen! Jeg synes ikke det ser pent ut på papiret hvis du har vært på prøve 20 ganger å bare klart f.eks to 1 premie, fire 2 premie og seks 3 premie og en haug med 0 premie.

 

Gå på jaktprøve når du har en god stødig jager som jager til 1 premie hvertfall halvparten av gangene du er på skogen, andre og tredje premier er ikke noe å sammle på hvis du er ute etter et jaktchampionat hvertfall :)

 

dunkern: Det er bra av en 15 mnd gammel hund å ta en 3 premie men hva er vitsen?

Var det for å få dokumentert at hunden var tidlig ute?

Var hunden i dine øyne god nok til å klare mer?

Var det for å få den premiert så du kunne stille den i en annen klasse på utstillinger?

Jeg spør ikke for å være frekk, jeg bare lurer :)

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg slapp den eldste hamiltonen kl 00:50 i natt, ville egentlig sluppet på sekundet vi kunne skrive 21 august men regn og torden ødla det :( Men været roet seg såpass at jeg kom meg ut etterhvert å fikk en los på litt over to timer :) Er godt fornøyd med det selv om det er lettere å jage om natta så var det tross alt 17 varmegrader å ganske sterk vind så kan ikke ha vært SÅ lett heller..

 

Var ute kl 05:00 med unghunden også men klarte ikke å komme i fot, tror haren hadde hoppet lite i griseværet, eller mulig mye av foten var vasket bort i alt regnet.

Hun leita likevel veldig bra å slo ut fem seks hundre meter fra meg så jeg er fornøyd :)

Tror ikke hun brydde seg om at det ikke var hare å finne for orrfugl er lettskremte de også :wink:

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har bynt å vært noen ute noen turer med pondus nå, men det har vært en træg start. gikk ganske bra i starten på september, men de 4 siste slæppa har vært dårlig. Han får opp haren kjapt men greier ikke å få noe trøkk på den.

Gikk litt bedre i dag så det ble at jeg avsluttet jakten etter ca 40 min med DOT :D

Håper det blir det går litt bedre i slutten på september.

Hadde egentlig en plan om å få han på et par jaktprøver i høst, men da må han skjep sæ litt

 

 

normal_DSC00010.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Artig at flere valpekjøpere fra Ormaasen er på Kammeret. Her er bilde av mitt lille håp- Dina.

Hu var med ut i skauen forrige helg å satt å så på haren som hoppet 7 meter foran henne!

Kompisen sto med henne mellom beina da haren kom hoppende i los for en drever. Holdt på å le meg ihjel.

DSC00506.JPG

DSC00505.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Idag var jeg ute i skogen med valpen på 3,5mnd. Hun kosa seg stort (for og ikke tale om meg) begynte faktisk å gå mellom 60-100m fra meg. Personlig syns jeg hun er veldig selvstendig og trygg men vet ikke om det kanskje bare er sånn med denne typen hunder. Syns det er stas og se hvordan valpen utvikler seg for hver uke. Gleder meg til sporsnø!!!!

Link to comment
Share on other sites

Idag var jeg ute i skogen med valpen på 3,5mnd. Hun kosa seg stort (for og ikke tale om meg) begynte faktisk å gå mellom 60-100m fra meg. Personlig syns jeg hun er veldig selvstendig og trygg men vet ikke om det kanskje bare er sånn med denne typen hunder. Syns det er stas og se hvordan valpen utvikler seg for hver uke. Gleder meg til sporsnø!!!!

 

 

Kjæmpebra det. Du har ei fin tid forran dæ med inndriving av kvalpen :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hvordan går det med dere som er er ute å jager hare med Hamilton?

 

For min del så har det gått litt bedre i det siste, men er ikke helt bra enda, noen hakkete loser og noen gode loser.

Stilte på landsdelskamp mot jemtland og hærjedalen med Pondus siste helga på november ble bare 2 åp på han da, men det ble seier for nordtrøndelag :D

Håper på litt sporsnø nå så det går ann å jage litt rev med han nå. er litt mer jakt det enn bålfyringa på harejakt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei Revejunkie

Beklager så sent svar så kunne ikke svare deg før nå.hadde problemer å logge meg inn på forumet så nå har administrator ordna det meste heheheh!

Jeg ser du har kjøpt deg valp fra samma kule jeg har og det er veldig bra kule der-Jeg har vart par ganger ut i skogen men bare sånn gå turer uten noen form for preging så lenge er hun enda ung men det blir veldig snart-har allerede kjent på hare kjøt og potter så ivrig er hun-eksteriør mesig er hun helt 100% lik mora si Kira:veldig sta frøken-hhehehehe :)vet ikke om du har hørt Kira er Dø nå-(R:I:P)fikk linfe kreft stækar så det var veldig syn!skal prøve legge noen bilder av Aura hvis jeg får det til:)HAr du prøvd trene valpen noe eller?går det bra med hu?

Hei folkens

Nok en ny hammilton valp i huset som heter Ormaasens Aura 8 uker gammel :D

Heiiaaa Hammilton :mrgreen:

 

Hadde vært morro å se bilder og høre utviklingen til Aura.

Link to comment
Share on other sites

Det var kjedelig å høre.

 

Dina som hu jeg har heter er også ganske sta og iherdig, det er noe jeg forsåvidt også setter pris på at hun er. Jeg har vært i skogen og slipt en del. Igår så fant hu et spor og fulgte dette i en runde på 1 drøy kilometer, men jeg misstenker at dette uheldigvis var rådyr. Stresser ikke så mye med det, regner med at valpen er interessert i spor uansett vilt i starten. Vanligvis holder jeg meg i terreng som ikke huser rådyr. Idag feks så fant hu et harespor og fulgte dette i nesten en halv kilometer oppover i åsen. Syns det er artig fordi når hun får litt lukt i nesen så glemmer hun meg helt og holden. Jeg sitter bare å venter på at hu er heldig å snuser seg frem til der hvor haren sitter!

Link to comment
Share on other sites

Ja det var veldig kjedelig men sånn er det med hunder blitt-lever farligt dem!

Så du har vart ser jeg en del ute med Dina ja,bra det tidlig skal det klekes-hehe!

Har hun vart i nær kontakt med hare el?prøve nonen turer i harehegna vet du så kan få noen gode øye syn pån så er det gjort vet du-det gjør susen på sånne unge valper:)skal se på ny året ta meg noen turer hos han Odd frøshaugen-hvor i lande bor du tro?

Mvh Ferid

Link to comment
Share on other sites

hei alle hamiltonvenner

har en hanne på et år og åtte mndr, som kan bli en Brukbar jakthund, men desverre så er han alt for løs på snø, så Derfor blir det nok ingen prøvehund, skjeldent at det blir noe bedre med åra.

Dette er min tredje Hamilton, den første ble ti år og var njch, fikk tidlig forkalkninger i ryggen, men klarte seg bra med medisin de fire siste leveåra, men til slutt måtte han gi tapt, det er et hardt liv å væra harehund.

Den andre hamiltonen jeg hadde, begynte å jage ved 4 mndr, han utviklet seg bra i skogen, men hjemme var han helt håpløs, kunne ikke gå ut etter ved en gang uten at han begynte å ule, og var jeg lenger borte fra han en til to timer, kunne jeg belage meg på å vaske møkk og pisse da jeg kom hjem, denne hunden ga jeg bort til en kar som hadde bedre tid en meg, og i dag er den hunden fem år og en snill hund i skog og hjem, jager bra gjør han også, mangler en første ep på å bli JCH.

Ønsker alle hamilton eiere mange fine stunder i skogen:)96247_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/38456/96247.jpg96256_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/38460/96256.jpg

 

96257_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/38460/96257.jpg

 

96258_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/38460/96258.jpg

 

96259_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/38460/96259.jpg

 

96260_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/38460/96260.jpg

 

96261_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/38460/96261.jpg

 

www.hamiltonringen.com

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg begynner å bli helt desperat etter å få litt mildere vær!!!

Føler ikke den store motivasjonen til å slippe valpen i denne kulda, men har måttet prøve noen få tilfeller. Hun begynner å bli veldig selvstendig og ivrig i skogen og venter med stort håp på at temperaturen skal bli så pass at jeg ikke trenger ha dårlig samvittighet for å slippe henne i mange timer.

Link to comment
Share on other sites

Hei Revejunkie

Du er ikke alene om det men bra dem blir vant til kulda så det blir ikke sånn fryse hund så vidt det paserer 0 grader krimper dem i fange til far:)Venter spent på mildere vær jeg og men det ser sånn ut at det vil ikke gi seg så lett men men det er bare vente og se:)på tirsdag blir dem 5 mndr så vi har god tid!Har tatt noen bilder av Aura men vetta sørn hvordan skal jeg legge dem innpå her :roll: Har valpen din blitt ren i fargene på låra og sånt?Tenkte på tispa mi hu er ganske ren for alderen sin 5mndr og 99% ren :shock:

Men jeg for prøve her legge bilder så for se om det funkar;)

96909_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/38743/96909.jpg

96910_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/38744/96910.jpg

 

Mvh Ferid

Link to comment
Share on other sites

Artig å se bildene. Det er stor forskjell til vorsthe'n min(korthåret), Støvern tåler helt klart kulden fint, hu sitter mye i hundegården og "filosoferer" :) . Nei, Dina som tispen min heter er ikke farget på beina i det hele tatt, men kommer vel etterhvert. Skal prøve og legge ut bilder. Endelig er det meldt mildere vær, så nå kan vi snart nyte til den første losen(evig optimist) :wink: .

Link to comment
Share on other sites

Heisann

Etter og vart en tur i helgen så ble det bra med fot så valpen var ute på hele tiden uten og bri seg om far:)hehehe-mangla bare uttakke men det kommer :)Aura på 5 mndr modig dame som har vart ute på i 45 min uten å komme innom :D legger noen bilder av kose sted :mrgreen:

97542_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/39047/97542.jpg

 

97543_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/39047/97543.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har stilt min hamilton tispe på to prøver no med godt resulltat 2x1 åp en på barmark og en på snø :D

Har meldt hu på EP i trøndelag no går vell andre helga på febr tru e. Har hvert artig å tatt NJCH på hu

før hu blir to år noe hun blir 31 mars.

 

Tøft, gratulerer så langt, og lykke te på EP :D

 

sku itj forundre mæ om at det hær e halvsøstra te hu æ har...arrester mæ om æ tar feil da :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg var ute med valpen idag (6mnd). Reiste til et område hvor jeg vet det sitter en hare ganske ofte. Hadde egentlig ikke helt trua siden det i løpet av natta hadde kommet en del nedbør som frøs på bakken. Slapp valpen i nærheten av der hvor jeg så spor etter haren sist.

Det gikk ikke mer enn noen få minutter før jeg så på astro'n at hu gikk i fot. Plutselig så hører jeg 2 støyt fra Dina og jeg er med et spent som ei fjør, hu har jo aldri hatt los før(og første losende hund for meg). Det går noen sekunder til og så begynner hu å lose. Jaggu kommer gåshuden i nakken og gledestårene ligger løst!!!!! Hu skuffer på og loser i cirka 45 min før hu får en tap like i nærheten, da kan jeg ikke dy meg å velger å koble og gi jenta mi utrolig mye ros.

Jeg reiste ut med en valp og dro hjem med en jakthund. :D:D

Link to comment
Share on other sites

Takk så mye. Ja det er rart, voksen mann å står og blir rørt mitt i skaun av å høre det unge håpet synge ut sin iver. Hadde noen som ikke skjønner seg på dette sett meg så trur jeg de hadde insistert på at jeg skulle oppsøke hjelp. :wink:

Kjempegøy å høre hvordan hu varierte målet etter som hu følte seg mer eller mindre sikker på sporet. Ekstra gøy var det at jeg sto oppå en åsrygg og så ut over en dal som er rimelig tettvokst, men i en liten lysning så så jeg Dina komme i godt driv og akkurat der så øsa hun på med målbruken.

Link to comment
Share on other sites

Nyansering i losen kalles det på fagspråket, bikkja varierer losbruken etter hvor langt den er etter haren, og eventuelt ved varierende vitringsforhold. En verdifull egenskap som man kan lese bikkja og losen på. Ja det er artig dette, nå er du solgt vettu! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Da var dette med iver da..... :oops:

Hvor ofte er det greit å ta med valpen ut når den er litt i overkant av 6mnd?

Jeg ser selvsagt an hvordan valpen oppfører seg, hvis den virker lei eller sliten er det selvsagt ikke gunstig og presse. Men jeg klarer ikke å tenke på NOE annet enn neste los med ho. Jeg simpelthen elsker å være ute med gullhåpet mitt :lol:

Link to comment
Share on other sites

Var ute i helga med ikke helt heldige forhold. Lørdan var det i d tyngste laget. Men jakt lysten er der

normal_div_2_008.JPG

 

Søndagen ble d et lite skare lag på toppen av den dype snøen og da ble pungen slik:

normal_div_2_011.JPG

Han har vært ganske grei å koble tidligere men etter 6 tim med haren på beina hadde han ingen planer om å gi seg. Måtte gå etter han å koble. Det er ganske greit når du går inn han med truger :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...