Jump to content

Innskytingsproblem


Valmara

Recommended Posts

Var på skytebana med den nye rifla i dag, endelig skulle den prøves. Med store forventninger lada jeg opp, pang, pang og pang. Ingen treff registrert, ny runde med samme resultat. Hmm... Siden det var en ny rifle rett fra butikken så var det sikkert ikke så rart.. Lada på nytt, to nye skudd ble lagt i overkant av skiva, ingen treff... så la jeg siste skuddet i underkant av vollen, da ble det registrert treff.. Jaja, her er det bare å skru oppover, skrur og skyter, skrur og skyter... Ingen registrerte treff. Til slutt så får jeg ikke skrudd mer opp, fremdeles så kan jeg sikte på vollen og få treff... 20 dyre skudd rett til helv....

Hva er det som skjer?

Kan det være noe med montasjen?

Våpenet er jo rett fra butikken, riktignok sendt i posten. Kan kikkerten ha fått et slag under forsendelsen?

 

Rimelig fortvilet i kveld, revejakta begynner jo snart...

 

Rifle: Remington SPS 223.

Kikkert: Meopta

Demper: Hausken

Link to comment
Share on other sites

Det kan være feil på kikkert, ringer, baser og at det er noe galt med børsa. Hadde jeg opplevd dette med ei ny børse, så hadde jeg reist til butikken med den igjen, eller evnt. sendt den tilbake i posten, og forlangt at de skulle finne ut av det. Siden de forhåpentligvis kan faget sitt så, er de sikkert ikke lenge om å finne ut av problemet.

Link to comment
Share on other sites

Ja,men det er ulempen med å handle med en butikk langt unna, er ikke så lett å bare ta seg en tur dit.

Får høre med den lokale våpenbutikken for se hva de kan gjøre...

Hvordan vil jeg se om skuddene går i demperen? Sett etter spor av messing, men er ikke noe der...

Samler "greit" når jeg sikter milevis under...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Et gubberåd jeg har hørt er å sette børsa fast i noe og ta ut sluttstykket. Deretter ser du gjennom pipa og kikkerten og skrur til trådkorset ligger på et punkt du har valgt ut når du ser gjennom pipa. Før du gjør dette bør du ta av kikkerten og nullstille den. En slik grov innstilling gjør at du i alle fall treffer skiva og har et fornuftig utgangspunkt for den faktiske innskytinga.

Link to comment
Share on other sites

Etter litt tankearbeid i sofaen, fram med tegneblokk, analysering av kveldens skyting..

Hmmm... Sikter under treffer blink... Hmmm... Joda, logisk å skru opp da... Etter iherdig tegning og mer analyse..

Hmmm... Tenke, skyter jeg på pistolbana og treffer over, skyter jeg høyere da? tenke tenke... FA..! Har ligget på standplass, småstressa av mange hardbarka elgjeger rundt meg, tenkt feil og skrudd siktet himmelhøyt over der jeg hadde tenkt...

 

Bare legge seg langflat.... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jada, kan smile av det nå, men i går da jeg lå der var menneskelig svikt ikke en mulighet... Måtte da selvfølgelig være noe galt med kikkert eller våpen...

Pussig hvordan hjernen fungerer gitt, ligger der og ser at skuddene går høyt, men men...

Kommer sterkere tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...