Jump to content

Sauer 202 Hardwood vs. Mauser M03 Trail


jämthunden1487686693

Recommended Posts

Har en mauser norwegian classic gold å er kjempe fornøyd med den. Det jeg liker bedre med den er magasinet som er kryss matet å et veldig enkelt pipebytte som fungerer 100 %.og kikkert feste som også funker 100%. Det er jo mye smak å behag men jeg kan trygt annbefale en Mauser 03

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Skulle jeg hatt ei ren jaktrifle, og hadde valget mellom de to, hadde jeg uten tvil valgt Mausern. Jeg mener Mauseren tåler mer "ruskete" bruk!

 

Hvis pipebytte er et tema, taler dette også til Mauserens fordel. Pipebytte på Mauseren er betydelig enklere og sikrere (100%) enn på Saueren. Eneste som kunne vært bedre på Mauseren er kikkertmontasjen. Den er som skrevet før her 100% pålitelig, men er med de fleste kikkerter for høy.

 

Har selv en Sauer 202 Euro, og en Mauser M03 Extreme med 52cm fluta pipe. Saueren brukes til jaktfelt (med KKC stokk), og Mauseren til jakt. Slik kommer det nok til å bli fremover også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt glede av å skyte med både Sauer 202 og Mauser M03, men ikke de to nevnte versjonene. Mitt valg ville vært Saueren, og det av flere grunner:

 

1. Avtrekket er vesentlig bedre på Saueren enn på den Mauseren jeg prøvde.

 

2. På Saueren kan du ta av bakskjeftet, og få en kort børse i sekken f.eks under reinsjakt.

 

3. Jeg likte Sauerens balanse, vekt og symmetri best.

 

4. Sikringen på Saueren er det mange meninger om, men for meg er dette et av de beste argumentene for å kjøpe rifla. Den er helt lydløst og jeg har aldri opplevd noe tull med den.

 

5. Ombyggingen hos Saueren er både rask og enkel, og bruker du momentnøkkel vil eventuelle justeringer bli minimale.

 

6. EAW svingmontasjer og Leupold QRW-montasjer gir hundre prosent uforandret treffpunkt når kikkertsiktet tas av og på. Dette har jeg testet i kaliberne .375 H&H, 300 Win Mag, 30 - 06, 6,5 x 55 og .243 Win i Sauer 202.

 

7. Presisjonen opplevde jeg som bedre på Saueren, men dette kan variere fra våpen til våpen. Jeg har i dag fire Sauere og to løse løp, og har enda ikke opplevd dårlig presisjon i et Sauer-løp.

 

8. De åpne siktene du får på Hardwooden er utrolig gode. Selv har jeg dem på en Sauer 202 Alaska i 300 Win Mag, noe som fungerer forbløffende godt. Jeg har kikket på Mausers sikter med tre dotter. Mitt valg er Sauersiktene. Se på begge før du bestemmer deg, så skjønner du hva jeg mener.

 

9. Ilafloncoatingen på stålet på Saueren er noe av den beste rustbeskyttelsen som finnes.

 

10. Sluttstykkene er hele. Ingen hoder som byttes ut.

 

Dette var 10 gode grunner fra en som bare bruker Sauer til konkurranse og jakt, og mine råd er nok derfor farget av de gode brukererfaringene jeg har med Sauerne mine.

 

Lykke til med riflevalget!

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet neimen ikke hvilken av dem jeg ville gått for. Men hvis en av dem kom med treskjefte, ville jeg valgt den.

Og det betyr vel kanskje at jeg like godt kan velge en annen Mauser, sauer eller kanskje til og med Brno, og kappe løpet. Eller?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...