Jump to content

Kaliber til magnum 2?


jegeren

Recommended Posts

Går med tanker om å kjøpe meg revolver til magnum 2 feltskyting.

Har tenkt litt på 44mag eller 460 s&w mag.

Fordelen med 460 s&w mag slik jeg ser det er at man også kan skyte 45 colt og 454 casull i samme våpen.

Er det noen som har meninger/erfaringer om hva jeg bør velge?

Link to comment
Share on other sites

Hadde valgt 44 mag.

Det er mye lettere å forholde seg til et kaliber istedet for å bytte mellom alt mulig hele tiden. Det er også billigere med et diesett enn 3. Du kommer sikkert til å ende opp med å bruke et kaliber uansett, selv om du har muligheten til å bruke flere.

Link to comment
Share on other sites

Velg 44, evt 41 mag, i 44 er det relativt grei tilgang på brukte våpen og fornuftig pris, 460 få eks i omløp og da nesten garantert at du må kjøpe nytt. Om du faktisk skal ha det til konkurranse, så er 44 beste alternativ i forhold til komponent pris og tillgang på samme. Har 500 selv, men finner ikke X ramma særlig aktuell for DA skyting.

41 er sterkt undervurdert, men ikke stor tilgang på våpen og dårligere komponent utvalg enn 44. Om jeg skulle bygget noe spes for mag 2, ville 41 vært svært aktuellt.

Link to comment
Share on other sites

PODs magiske grense er .455" (kulediameter).

S&Ws .460 Magnum har i likhet med moderpatronen .454 Casull kulediameter på .452".

(Man kan anta at POD skjelte til daværende øvre kalibergrense for Magnum 2 (.455). Fom. 1. januar i år er øvre kalibergrense satt til .505 ...)

Link to comment
Share on other sites

41 er sterkt undervurdert, men ikke stor tilgang på våpen og dårligere komponent utvalg enn 44. Om jeg skulle bygget noe spes for mag 2, ville 41 vært svært aktuellt.

 

Synd at ikke kal 41 er mer brukt,,

Hadde selv en slik, men har plobert den nå :oops:

 

Kule-minimums grensen i mag2 sørget for det.

 

Jeg støper mye kuler selv, men fikk aldri de på 220 grain (veide ca 210-214 med min blyblanding, lik Lyman nr 2 ) til å gå noe særlig godt. Spredde 40 cm på 100m, og det syntes jeg var for dårlig.

Mantla kuler over 210 grain går det ikke ann å få tak i så da ble løsningen; . . . kastering :twisted:

Link to comment
Share on other sites

PODs magiske grense er .455" (kulediameter).

S&Ws .460 Magnum har i likhet med moderpatronen .454 Casull kulediameter på .452".

(Man kan anta at POD skjelte til daværende øvre kalibergrense for Magnum 2 (.455). Fom. 1. januar i år er øvre kalibergrense satt til .505 ...)

Da er det jo en grunn for å tillate 500 igjen, for da har man faktisk et behov for den.

Link to comment
Share on other sites

Men da kan man få invilget en 460 da..?

 

Ja det har aldri hvert noe "forbud" mot 460'n, kun mot 500'n.

Fikk selv innvilget 460 etter at "forbudet" mot 500'n kom.

Ikke noe problem vis du kan dokumetere behov og oppfyller aktivitetskrav.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke vurdert 460´en om jeg skulle bruke den til magnumfelt.

1. Den føles alt for stor, spesielt om man ikke har store hender. Grepet virker unaturlig for meg ihvertfall.

2. Du kommer aldri til å lade til 500 i faktor i mag 2 uansett så lenge kravet kun er 275.

3. Avtrekket kommer ikke til å bli like bra som på en 44. Rent teknisk/geometrisk er det kanskje ikke noe i veien for det, men når du skal dra rundt en tønne som er dobbelt så tung som på en 44, vil du merke det på avtrekket.

4. Prisen er såpass stiv at du får bygd deg et custombygg i .44 for samme prisen, gjerne mindre.

5. Det kryr ikke av reservedeler eller customdeler til disse. Prøv å se om du finner et sett med fjærer for avtrekkstuning, for eksempel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...