Jump to content

Kulespor/Trace


M67

Recommended Posts

Som de fleste vet er kulespor/trace en "strek" en ser i kulebanen, det kan ha mange avskygninger fra et tjukt grått "spor", til et lite "puff" på toppen av kulebanen og evt. bare noe blankt skimmer som fyker mot målet, noe en "kanskje" ser.

Noe er (nesten?) alltid synlig og trenede spottere kan nesten alltid se spor, og spotte på det, kulesporet er helt uvurderlig under langholdsskyting mot f.eks. gonger. En trent spotter som er god til å se spor og gi konsis tilbakemelding utgjør ofte forskjellen på å treffe på 2. skudd (treffer 1. er det jo greit), eller ligge å bombardere målet til det kommer noe fornuftig ut av "spotteren" eller skytteren selv ser innslag.

Spor vises best i fuktig vær, men også i sol. En sjelden gang kan skytteren se det selv i siktet.

 

Jeg har hørt mange mer eller mindre fantastiske forklaringer på dette fenomenet, her er noen linker som både viser og prøver å forklare. Når fly flyr forbi kan en se det fra siden også, og det er nok denne "konen" vi ser bakfra som kulespor. Mange mener de ser metallglansen fra selve kula også, og i solskinn er nok det godt mulig, men da oftest vanskelig å se, eller spotte etter. Uansett:

 

 

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Prandtl-Glauert_singularity

 

http://www.livescience.com/mysteries/070323_mach_speed.html

 

http://news.yahoo.com/s/livescience/20090630/sc_livescience/whatsupersoniclookslike

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Youtube klippene får jeg kose meg med når jeg kommer hjem, får ikke de opp på jobb PC'en.

 

Men jeg er fast bestemt på at jeg har sett skinnet av militær 7.62 som suser avgårde mot skivene. Skjedde når sola sto riktig og jeg som befal gikk bak de som skjøt. Høres vel ekstra drøyt ut, men når de skjøt på <50m, hadde jeg den oppfattningen at jeg kunne se omtrent hvor skuddene traff blinken også. Kondens stripe har jeg aldri sett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det er 3 forskjellige fenomener.

- glint, eller reflekser fra kula, kan godt ses i sol, også sett "svarte" pistolkuler fly inn i skiva på 25m, og kobberfargede .45kuler blinke opp uti kulebanen.

- lysbrytning, som nok er det en "alltid" ser, det er ofte vanskelig å se, særlig over jevn bakgrunn ses som en "forstyrrelse" /forvrenging av bakgrunnen, krever gjerne litt trening for å ses.

- kondens, (merk at det ikke er en kondensstripe, det fordamper igjen ila. millimetre) synes utrolig godt i mange tilfelle. Det er nok som oftest dette folk ser når de legger merke til det.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...