Jump to content

Sightron SIII 8-32x56 LRD noen som kjenner dette sikte


Elg&hjort

Recommended Posts

Jeg sjekket ut spec'ene på Sightron-kikkertene da jeg synes de så interessante ut. Så kom jeg til synsfelt.. En Sightron 6-24 har 33% mindre synsfelt enn tilsvarende Bushnell og 10% mindre enn Leupold 5-25 target dot satt på 25X. 8-32 har jeg ikke sjekket i detalj men alle de andre Sightronkikkertene er fryktelig trange.

 

Husk at du egentlig ikke kan sammenlikne kikkert mot kikkert på samme forstørrelse i praktisk bruk. Bush 4-24 har veldig bra synsfelt. De fleste skyttere som har maks "komfortinstilling" på 12x med andre kikkerter skyter glatt med 14-16x i Bush'en. Det rare er at det er nesten ingen som fatter hvor stor betydning synsfelt har i "regnestykket" på alt annet en benchrest.

 

Edit: Nå har jeg sjekket 8-32. Bush 8-32 har nesten identisk synsfelt på 32x som sightron 6-24 har på 24x!! Sightron 8-32 har ca 20% mindre synsfelt en Bush på 32X. Burris 8-32x50 BD er den kikkerten jeg har sett med størst synsfelt på 32x. Det er hakket større enn på Bushen.

Link to comment
Share on other sites

Torf, du har sikkert rett men det slår meg som litt merkelig at dette kan stemme alikevel da Bushnellen (jeg har 2 stk selv og er meget fornøyd) har 40mm obj og Sightronen har 56mm. Det er jo som oftest en del forskjell på 40 og 56mm objektiv i synsfelt. Skal kikkerten brukes til jakt så har synsfelt en del å si. Til banebruk og jaktfeltbruk så mener jeg dette har lite å si. Jeg har riktignok stått og skutt på villsvinet på 50m og måtte skru ned fortørrelsen til ca. 20x for å se tallet over skiva, men dette gører med til skjeldenhetene.

 

Har selv hatt en SII 4-16 og den var veldig trang i synsfeltet. Den nye SIII'n ser imidlertid helt annerledes ut. Den virker ikke trang som de andre Sighton'ene. Etter det jeg har lest så er det veldig stor forskjell på innmaten i SII og SIII.

 

Til jaktbruk hadde jeg heller vært litt mer skeptisk til tykkelsen til stolpene i retikklet. Den er rimelig nøye på paralaksejusteringa så om man ikke stiller denne riktig så ser man ikke retikklet med target dot.

 

Regner med pettern kan komme med mer info. Han har jo kjøpt seg 2 stk, så vet at han liker kikkerten meget godt.

Link to comment
Share on other sites

jeg har som sagt kjøpt 2stk sightron 8-32-56 dot. kikkerten er klikkfast og klar i optikk, paralaksen får du klar ned i ca 30m, og det er 1/4 knepp, da blir det ikke så mange klikk, og hvis du skal bruke den på løpene og skyte på øye så er det druge 40knepp,jeg har tenkt og bruke dem på jaktfelt den ene og den andre skal brukes på løpene og som reserve på jaktfelt.

har handla av jaktfall og må si meg fornøyd med servicen der, kikkerten er på høyde med det meste synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

amatør, nå må de små grå brukes her :) Det blir selvsagt mindre klikk å skru med 1/4 klikk enn med 1/8 klikk. Du må jo skru dobbelt så mange klikk med 1/8 enn med 1/4 klikk for å flytte siktepunktet like mye. :lol: Hva forstørrelsen er innstilt på er/har overhode ikke noe med klikkjusteringa å gjøre!

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er 1/4 MOA i motsettning til 1/8 som er saken så blir det færre kilkk med 1/4. Jeg trodde det var i forhold til 1cm klikk. (Kikkertsikter skal ha metriske klikk, skal de ikke?...)

 

Men, antall klikk har mye med forstørrelsen å gjøre, eller mangel på forminskelse... Selvsagt har det ingenting med om hvilken forstørrelse kikkerten er innstilt på. Det er hvis man sammelikner en kikkert som har maks 32x og en annen med 16x av samme fabrikat og modellserie. Da vil den som har maks 16x ha dobbelt så mange klikk som den som har 32x.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er 1/4 MOA i motsettning til 1/8 som er saken så blir det færre kilkk med 1/4.

Da er vi enige. Er vanligvis dette som er saken.

 

Jeg trodde det var i forhold til 1cm klikk. (Kikkertsikter skal ha metriske klikk, skal de ikke?...)

Har hatt mange kikkerter, men ingen med metriske klikk av den enkle grunn at de kikkertene jeg har hatt bruk for ikke har hatte dette.

 

Men, antall klikk har mye med forstørrelsen å gjøre, eller mangel på forminskelse... Selvsagt har det ingenting med om hvilken forstørrelse kikkerten er innstilt på. Det er hvis man sammelikner en kikkert som har maks 32x og en annen med 16x av samme fabrikat og modellserie. Da vil den som har maks 16x ha dobbelt så mange klikk som den som har 32x.

 

Mulig du har rett, jeg vet ikke. Jeg har alltid hatt nok klikk på mine kikkerter uanvhengig av forstørrelse......

Link to comment
Share on other sites

kikker litt rundt her, å ser at det skrives mye bra om sightron sikter, men lite om sightron sitt HHR hunter holdover retikel, denne har jeg på min nye 4,5-14x42 i S2 BigSky, å skal teste denne litt ut i morgen, på min rebuild mauser M98 i 6,5x55 swe.

Etter det jeg ser av fabrikkk siden være mulig å bruke HHR som hold plasering for, 100, 200 og 400 meter direkte ,, en innskyting på 200 meter da blir, 200,300, 500 og ca 950 i bunn av stolpen, synd jeg mangle rlang nok bane, så skule jeg testet, å avlagt en rapport her ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...