Jump to content

Gaupa herjer i søndre delen av Ski !!


Guest graahund

Recommended Posts

Guest graahund

Her herjer gaupa om dagen, så nå ser vi ikke rådyr overhode. Og detta som var et så bra trereng :(:( . Viltnemda har funnet råe med to kalver i magen, forferdelig trist. Tatt av gaupa. Ikke mer enn 4-500 m fra der jeg bor. Snakket med nestformann i viltnemda i går og han hadde sittet på terassen og observert gaupa midt i mitt tereng. Ikke bare en gang, men flere ganger. Mellom ham og meg er det bare et lite dalsøkk. Så nå er jeg spent på om vi får fellingsrett i det hele tatt ? Er det fler i Follo/østfold nordre som opplever samme gaupetrykk ? Skulle vært artig og vist :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tidlig på 90-tallet var rådyrkvota på 100 dyr her jeg bor. Etter to års fredning ble det åpnet for jakt i fjor, kvote 8 dyr. Nå tror jeg det er mere hjort enn rådyr i terrenget. Store snømengder og gaupe tar helt knekken på rådyrstammen :cry: Gaupa har vært 50m unna huset mitt, men ikke på reveåtet :wink: Gaupekvotene er patetiske etter min mening, det hjelper akk så lite her når kvota blir skutt i Fron eller Gausdal første helga av jakta :twisted:

 

:oops: Beklager, så først nå at det gjalt lokale forhold :oops:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Her i Vestby Nord er det likedan. Etter jakta 2007 hadde vi mye dyr i terrenget. Har i flere år hatt en streng avskytningspolitikk i bygda, med fredning av geiter, forsiktig avskytning, og hard revejakt. Dette gjorde at vi hadde en god stamme. Men i løpet av sommeren 2008 var det som om alt av rådyr bare forsvant. Rådyrjakta 2008 var bare trist. Hadde kvote på 3 dyr som jeg alltid har hatt, men unna meg bare en liten spissbukk. Syntes ikke det var forsvarlig å ta ut mer. I et terreng som jeg tidligere kunne ta ut 3 dyr uten problemer...

 

Nå kan det ta ukevis mellom hver gang jeg ser et rådyr. Før så jeg rådyr nesten daglig. Bøndene i bygda som driver med gras var fornøyde med at de ikke fikk kalver i slåmaskinen i år. De har stort sett opplevd dette under 1. slåtten hvert år. Noe som i seg sjøl er en positiv ting, ser jeg på som enda et symtom på færre rådyr i terrenget.

 

Blir veldig spennende å se hvordan dette utvikler seg. Familien har lenge vurdert å få seg en dachs til rådyrjakt. Dette har de gått bort ifra nå, siden rådyra tydeligvis minker kraftig i antall. Planen er nå en Beagle, først og fremst til harejakt. Føles litt bortkasta med en mer rein rådyrbikkje.

Link to comment
Share on other sites

At gaupa herjer i hele follo-regionen er intet nytt.

 

Det vises godt på rådyr bestanden....og man ser på adferden til rådyra når Gaupe er "inne".

Dette er noe som har på godt en stund....uten at kvoten har blitt høynet i vår jaktregion.

Hva som skjer etter tellinga i vinter vites ikke....om det i det hele tatt skjer noe...... :roll:

 

Men det er jo sef muligheter til å håpe......

Link to comment
Share on other sites

Selv om gaupekvota settes opp en hel del, vil den nok aldri bli så høy at det får stor innvirkning på gaupebestanden i området. Trur vi bare må innse at de rådyrbestandene vi er vant til i Follo-området er en saga blott. Så tomt som i Østerdalen og lignende områder blir det nok aldri. Her er vintrene også med på å slå ned på de glisne bestandene som finnes. Men jeg tviler på at minstearealet per dyr noen gang blir 300 mål innmark/utmark igjen, slik vi har hatt her i mange år nå.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
At gaupa herjer i hele follo-regionen er intet nytt.

 

Det vises godt på rådyr bestanden....og man ser på adferden til rådyra når Gaupe er "inne".

Dette er noe som har på godt en stund....uten at kvoten har blitt høynet i vår jaktregion.

Hva som skjer etter tellinga i vinter vites ikke....om det i det hele tatt skjer noe...... :roll:

 

Men det er jo sef muligheter til å håpe......

 

At gaupa har vært i Follo og Østfold en stund vet vel de fleste som bor her. Det er bare det at nå syns det spesielt godt når gaupa nærmest spaserer mellom husene. Om det blir gjort noe med rådyrkvotene gjenstår og se, men det børger ikke for noe uttak i år nei. Ihverfall ikke i denne delen av komunen hvor jeg bor. Er for en gangs skyld enig med deg, får virkelig håpe at gaupekvotene økes betraktlig. Det blir ikke noe mangfold i naturen når gaupa får herje som den gjør her nå.

Link to comment
Share on other sites

Først må våre sentrale myndigheter endre på måten de registrerer fam.grupper. Dvs det arealet de bruker som grunnlag.

Et eks. observasjon av 2 familier rett ved Ås sentrum. Av nevnte kriterier ble det registrert som 1. Helt til den ene hunngaupa og ungen ble påkjørt av toget. Da først ble det bekreftet 2 grupper... :roll:

Målet for vår region er 6 ynglende par. Men hva med de enslige dyrene? Sett at ei hunngaupe får 2 unger et år, neste år så har hun ingen. Vips, så har man 3 ikke registrerte dyr i området.

 

Takket være AJFF så fikk man til en felles sporing i fylket og kanskje det "pirret" flere til å gjenta dette hvis forholdene ligger til rette.

Link to comment
Share on other sites

Først må våre sentrale myndigheter endre på måten de registrerer fam.grupper. Dvs det arealet de bruker som grunnlag.

Et eks. observasjon av 2 familier rett ved Ås sentrum. Av nevnte kriterier ble det registrert som 1. Helt til den ene hunngaupa og ungen ble påkjørt av toget. Da først ble det bekreftet 2 grupper... :roll:

Målet for vår region er 6 ynglende par. Men hva med de enslige dyrene? Sett at ei hunngaupe får 2 unger et år, neste år så har hun ingen. Vips, så har man 3 ikke registrerte dyr i området.

 

Løsningen for å skille familiegrupper i nærheten av hverandre er jo enkel, nemlig å bruke DNA-analyse. Om ikke på alle individ, så i allefall for å skille familiegrupper der det mistenkes at det kan være to forskjellige innenfor samme "avstandskriterieområde".

 

En annen ting jeg brenner for, er at Rovbasen tas i bruk for å lette sporleting. Dvs at registrerte familiegrupper legges inn som et polygon (sirkel) i Rovbasen fortløpende. Da kan man enkelt se hvilke områder det ikke er registrert familiegrupper i, og det kan gjøres en målrettet innsats. Dette nekter forvaltninga å gjøre, fordi registreringer av familiegrupper (yngledata) regnes som sensitive opplysninger som almennheten ikke skal ha kjennskap til. Selv felling av gaupeunge har en "sperrefrist" frem til 1.april. Og begge deler er selvsagt makaløst tull ettersom både slike registreringer og fellinger blir rapportert inn av vanlige folk, og ingen er underlagt taushetsplikt.

 

Men viljen til å legge til rette for mer korrekte bestandsregistreringer er dessverre ikke tilstede.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Har nå flere kvelder kjørt rundt terenget for i håp om og se at det er rådyr igjen her. Men, desverrre helt dødt. Vanligvis så vi en 7-8 dyr på en kveldstur ved disse tider i fjor og åra før, da gjerne råer med killinger. Bukka holder seg litt i bakgrunn enda. Forferdelig triste greier detta her :(:( . Håper av hele mitt hjerte at det bedrer seg igjen, men det tar vel sin tid. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kjedelig dette, men hva er det som holder gaupa i området, jo rådyr. Det er noen rester igjen, men de gjemmer seg mere enn før, så vi ser dem skjeldnere, men gaupa finner dem.

Siden vi ikke får jakte gaupe selvom de er overalt, kan vi jo jakte på de rådyrforekomstene som er og håpe på krakk i gaupebestanden eller at den trekker til områder med mere mat. Det er jo det den har gjort sånn delvis nå. Mengder av rådyr trakk jo vestover da gaupa og ulven gjorde come back her sist halvdel av 90tallet. Kjørte jo daglig i 4år over Kroer til Vestby og kunne jo se hvordan rådyrbestanden gikk ned på den strekningen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...