Jump to content

regler for å ta med norsk hund til danmark?


RKR

Recommended Posts

Litt for seint å dra til Danmark i sommer dersom hunden ikke er rabiesvaksinert ja... det vaksinasjonsopplegget tar ca 6 måneder fra start til klarsignal. Les HER

 

Det er en (aller helst to) vaksiner hunden får mot rabies med en måneds mellomrom. Dernest må det gå rundt 120 dager før det blir tatt en blodprøve for å sjekke antistofftiteret. Blodprøven sendes til England for analyse og svaret kommer i løpet av 1-2 uker.

Alt dette blir notert og ført inn i et hundepass som utstedes av veterinæren. Kostnader for dette ligger på et par tusenlapper. Du må gjenta vaksineringen innen 365 dager (kun 1 sprøyte) - glemmer du deg ut og overskrider årsfristen må du ta hele greia på nytt... så følg med - det lønner seg!

 

En annen ting som også er påkrevd er å gi hunden en markkur mot "revens lille bendelorm" eller Echinococcus multilocularis som det heter. Dere må gi en tablettkur før utreise fra Danmark og deretter skal den kuren gjentas innen 7 dager etter hjemkomst. Begge tablettkurene skal overvåkes av veterinær og føres inn i hundepasset. Dette koster 3-400 kroner alt etter som.

 

Så det er ikke bare å bråbestemme seg for å feriere i Danmark :)

Link to comment
Share on other sites

Etter rabiesvaksinasjonen som kreves i første ledd, skal hunder og katter som innføres til Norge ha gjennomgått en serologisk test som viser at de har oppnådd et antistoffnivå på minst 0,5 IE/ml. Testen skal være foretatt på et laboratorium som er godkjent i henhold til vedtak 2004/233/EF (med senere endringer) på grunnlag av en blodprøve som er tatt tidligst 120 dager etter siste rabiesvaksinering og senest den dagen vaksinasjonenes gyldighet utløper. Ny test kreves ikke dersom dyret tidligere har blitt testet med tilfredsstillende resultat og har blitt revaksinert med de intervaller produsenten har fastsatt for den aktuelle vaksinen. For ilder kreves denne testen bare for dyr som innføres fra land nevnt i forordningens vedlegg II del C.

les her: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?do ... 105.html#7

 

Det finns vaksiner (i alle fall i Tyskland) som varer 2 og 3 år og da må det ikke vaksineres hvert år

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt vaksine som har varighet 2 år på mine, så det finnes også her i gamlelandet.

Varierer sikkert litt mellom de forskjellige produsentene, og du skal ikke se bort fra at veterinæren skriver revaksinering innen 1-ett år i passet av gammel vane, selv om det skulle stå på pakningen at det anbefales annethvert år.

 

Finnes mange godkjente laboratorier, så det trenger ikke nødvendigvis sendes til England. Har fått testet en prøve på laboratorie i Danmark også. De var så kjappe som det overhodet lot seg gjøre, og ringte Norge om resultatet så vi kunne ta turen fatt før papirene forelå hos "hundepasseren" i Danmark. Vi satt ved Limfjorden og ventet på postmannen med bilen ferdigpakket for returen. Det kaller jeg service, og veterinæren fikk en ekstra blomst for innsatsen og oppfordringen til laboratoriet. Tror forresten postmannen funderte litt, også :lol:

Link to comment
Share on other sites

Selv om vaksinen varer både 2 og 3 år; dersom du ikke revaksinerer innen 365 dager så vil du kunne få trøbbel dersom du "ferskes".

Det finnes flere vaksineprodusenter; hvordan vet grensevakten hvilken vaksine du har og hva anbefalingene er på akkurat den? Har du felleskatalogen med deg?

Normalt sett er det anbefalt å revaksinere innen ett år - og det samme kan man lese på alle veterinæranbefalinger du slår opp på på nettet og når du spør på ditt lokale veterinærkontor. Jeg ville ikke tatt sjansen på å argumentere med en halvsur toller og risikere at bikkja blir satt i karantere i 6-7 måneder med alle de utgiftene som det medfører...

Link to comment
Share on other sites

Detlef, ser ved finlesing av forskriften at du har rett. Her er tydeligvis forskriften endret i løpet av de siste åra. Må nok ta en prat med veterinæren min om dette. Når det gjelder anbefalt revaksinering skal jo veterinæren skrive denne inn i hundepasset og signere, så det burde ikke være noe grunnlag for "en halvsur toller" for å diskutere den. Men før jeg tar sjansen på å endre inngrodde vaner (årlig rabies-vaksine) vil jeg i alle fall ta en ordentlig samtale med veterinæren.

Link to comment
Share on other sites

...Det finnes flere vaksineprodusenter; hvordan vet grensevakten hvilken vaksine du har og hva anbefalingene er på akkurat den? Har du felleskatalogen med deg?

Normalt sett er det anbefalt å revaksinere innen ett år - og det samme kan man lese på alle veterinæranbefalinger du slår opp på på nettet og når du spør på ditt lokale veterinærkontor. Jeg ville ikke tatt sjansen på å argumentere med en halvsur toller og risikere at bikkja blir satt i karantere i 6-7 måneder med alle de utgiftene som det medfører...

Helt problemfritt i Tollen dersom veterinæren har skrevet f.eks. dato to år fram i tid for revaksinering i passet og du kommer før denne datoen. Har gjort dette flere ganger og aldri trengt å argumentere for min rett. Tolleren forholder seg til den info som er gitt i passet. "Alle" veterinæranbefalinger sier IKKE ett år. Noen gjør det og noen ikke, men i tråden her er det vel spørsmål om hva som er tillatt eller ikke? Da bør vi forholde oss til det, og det ER tillatt med lengre intervall dersom produsenten anbefaler dette og veterinæren har satt f.eks. to år fra vaksinasjonsdato i passet. Da risikerer du heller ingen ting. Det er når vi forsøker oss på ting som ikke er tillatt, vi får problemer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...