Jump to content

Martini Cadet


leon

Recommended Posts

Er det en "ekte" Cadet (produsert for Australia) eller en BSA No.12 eller liknende? Antar at det er sistnevnte, siden du sier match.

 

Jeg har en BSA No.12 take-down stående i skapet, og jeg har hatt noen planer i samme retning som de du skisserer. Jeg kan sjekke gjengedimensjon og stigning når jeg kommer hjem, jeg husker ikke i farten. Låsen takler faktisk patroner helt opp til .30-30 og deromkring, selv om godset i kammerveggene blir temmelig tynne. Jeg vet at bl.a. I. Hollis leverte endel rifler i .25-35 på denne låsen, og .25-35 var en av patronene jeg hadde i tankene.

 

Konvertering til sentertenning bør ikke være noen heksekunst, selv om jeg er litt usikker på fremgangsmåten. Det enkleste ser ut til å være å kappe tennstiften av tennstempelet, montere en eksentrisk tennstift og borre et nytt tennhull i støtbunnen på blokka. Det bør gå greit siden tennstempelet ikke roterer fritt, men holdes i riktig posisjon av spennroa (vrient å forklare, men du skjønner det på to sekunder når du plukker den fra hverandre). Duane Wiebe på accuratereloading har gjort minst en slik ombygging, og han svarer sikker på tekniske spørsmål. Olav Heidenstrøm (han heter vel Olav her på forumet?) har også greie på Cadet, vet at han en gang bygde en i .25-20 Single shot (ikke WCF).

 

De store produsentene av rifler med Cadet-lås var BSA og Greener, i tillegg til Francotte. Westley-Richards og Hollis bygde også noen, men jeg tviler på om de lagde kassene selv. Så langt jeg har klart å finne ut var kaliberutvalget opprinnelig begrenset til div. 22-kaliber randtenningspatroner, samt .297/.230 Morris Long og Extra Long, .310 Cadet (alias .310 Greener), samt et utall ulike Rook-patroner. Det nevnes også en .22 Centerfire, som jeg antar er identisk med .22 WCF. Jeg vurderte å satse på sistnevnte, men har vel i grunnen slått det fra meg. .32-20 WCF passer selvsagt utmerket, men er neppe helt historisk korrekt (uten at det spiller noen rolle).

 

Jeg for min del heller imot å beholde kaliberet .22 LR, selv om jeg uansett trenger ei ny pipe, da den gamle er temmelig råtten. Men tanken på ei lett rådyrrifle i .25-35 frister ikke så lite den heller...

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg målt, og løpsgjengen er 3/4"x14tpi.

 

En alternativ metode for konvertering til sentertenning er å redusere høyden på de to fingrene som støtter opp blokka under låsingen, slik at fremkant av blokka blir liggende litt lavere i låst posisjon. Det medfører selvfølgelig at blokka må rettes/slipes om, ellers blir støtbunnen skjev. Denne fremgangsmåten har vært brukt ved konvertering fra sentertent til randtent (bl.a. av australske Sportco). Det lar seg sikkert gjøre motsatt vei også, men jeg tror definitivt jeg ville foretrekke den førstnevnte metoden.

 

Jeg glemte å nevne at Cadet-låsen er en av de mest sjarmerende småtassene som noensinne er skapt. :)

Link to comment
Share on other sites

Det var visst ikke så mye liv i denne tråden, så da passer det at jeg korrigerer meg selv litt. Jeg har vært og rotet litt i arkivene mine, og jammen viser det seg at BSA No.6 faktisk ble levert i kaliber .32-20 og .25-20 en gang i mellomkrigstiden. Så en .32-20 WCF ville altså ikke vært historisk ukorrekt.

 

Jeg syns imidlertid jeg heller må foreslå .360 Express 2 1/4", fordi den er en britisk klassiker og fordi den er den største patronen som kanskje passer i Cadet-låsen. Den kan utmerket godt fyres med køl, samtidig som den med røyksvake ladninger er en fortreffelig småvilt- og rådyrpatron. I en Cadet burde det sågar være mulig å få den til å klare kravet for storvilt. 8)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...