Jump to content

Diana 460 Magnum, Weihrauch HW97K eller Weihrauch HW77?


L33t lurker

Recommended Posts

Jeg vet det finnes mange "hva burde jeg kjøpe-tråder", men jeg fant ingen som helt konkret satt "mine" opp mot hverandre. Hvis denne tråden er helt overflødig regner jeg med at en moderator gjør kort prosess uansett.

 

Jeg er på utkikk etter et nytt luftgevær i kal .22 og har altså følgende alternativer oppe til vurdering: Diana 460 Magnum, Weihrauch HW97K og Weihrauch HW77. Prisen ser ut til å være rimelig lik og jeg er ikke i stand til å bestemme meg uten litt kvalifisert synsing.

 

Jeg er milevis unna en dyktig skytter, men er klar for å oppgradere meg fra mitt første gevær, en Daisy/Winchester 800X. Det har for så vidt funket fint, men jeg er lei av break-barrel lading og synes avtrekket ikke var særlig godt. Sinnsyk kraft er ikke voldsomt viktig da skytebanen jeg benytter (en gressplen på hytta med en skråning som kulefanger) er ca 50 meter lang, og på den avstanden virker det som om det meste kommer frem hvis man kompenserer litt med kikkerten)

 

Følgende er viktig for meg, og jeg setter pris på all førstehånds erfaring fra dere ivrige "luffer'ne" der ute:

 

* Geværet og særlig avtrekk må funke bra "ut av boksen" - jeg er ikke spesielt glad i å "tukle"

* Det må være mulig å montere på en tofot (vet mange fnyser av dette, men jeg synes det gjør seg) - regner med at det funker uansett, så lenge den trekkes bakover mot avtrekket for å ikke komme i konflikt med ladearmen?

* Det er ingen ulempe om det ikke smeller altfor høyt - det er tross alt noen naboer her og der...

* Jeg synes Daisy/Winchester'n var altfor lett, så jeg liker at alternativene mine er litt på den tunge siden.

 

...og dette er noen konkrete spørsmål jeg gjerne får noen svar på:

 

* Kan jeg kjøpe kal .22 nå, eller har nye forskrifter trådt i kraft? (Har ikke våpenkort, skyter bare sporadisk i den lokale pistolkluben, og har ikke ervervstillatelse)

* Er Diana'n like "tysk og tight" som Weihrauch'ene?

* Er det slik at eneste vesentlige forskjell på 97K og 77 er lengde på løpet og lyddemper? Og i så fall, virker demperen, eller smeller det inni børsa uansett?

* Er det noen forskjell i dele-tilgjengelighet på de to merkene? Regner med å ha geværet jeg kjøper nå i mange, mange år, og da er det greit om det er kurant dele-tilgang.

* Er det noe jeg MÅ "fikse" på noen av disse? Altså, har noen av disse geværene åpenbare mangler som ødelegger moroa hvis de ikke utbedres?

 

På forhånd takk for hjelpen! All tilbakemelding settes pris på.

 

Edit: Trykkleif

Link to comment
Share on other sites

Først som sist så kan du vite at alle er kvalitetsluftgevær som kommer til å gi deg det du er ute etter uansett hva du velger... :mrgreen:

De er alle milevis fremfor det du har hatt og det hele faller vel på smak og behag.

 

Diana'en og HW77'en har faste siktemidler, 97'en må du ha kikkert på om du vil treffe noe særlig.

 

Kjøp uansett gode montasjer som holder kikkerten på plass, BKL eller SportMatch skinnemontasjer anbefales.

 

Alle har godt avtrekk. 97'en "bråker" minst og "demperen" kan modifiseres til å gi bedre effekt.

 

Tofot har du tydligvis bestemt deg for, med vit at du kan få "enorm" treffpunktforandring viss du går fra innskutt

liggende med tofot til stående frihåndsskyting. Du må evt montere tofoten laangt bak på fortreet for å ikke komme

i konflikt med ladearma på underspennere (som alle disse tre er)

 

Ja, du kan kjøpe cal .22 idag og imorgen uten noe papirarbeid.

 

Norsk luftvåpenforum: www.airgunworld.org ;)

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Tror ikke du kan gjøre så mye feil ved å velge ett av disse tre kandidater.

Ved bruk av tofot må du montere denne rett ved avtrekkerbøyle da disse er underspennere, disse tofot,er med løpsfeste er utelukket, men det var vel ikke det du tenkte på.

 

Diana 460M er noe kraftigere enn disse to HW, også tyngre.

HW 97K leveres uten forsikter, du må ha kikkertsikte på dette luftgeværet.

Alle luftgevær gir fra seg mekanisk lyd i forskjellig grad, som ikke dempes så mye med lyddemper.

Her kan du demontere luftgeværet du kjøper og smøre det opp med Moly, er flere linker for dette på nettet.

Hvis du vil lime på buttons som er små runde teflon brikker så vil dette dempe sideveis bevegelse på stemplet.

Disse får du sikkert kjøpt av noen her i Norge hvis de har noen til overs.

 

Alle er lette å få fatt i deler til, Diana 460M er vel håret foran da deler går om hverandre til diverse Diana.

Dette gjør det sikkert også for HW.

Får vel kanskje mere tuningsdeler til HW, og annet som forgylte avtrekkerbøyler og avtrekker.

Når du bytter fjær en gang så vil vel ett tuningsett fra J.Maccari være lurt å kjøpe.

 

Når det gjelder store kikkertsikter på luftvåpen så mistet jeg sansen for dette da jeg monterte ett Leapers 6-24x50 på ett Diana 350M.

Har ikke skutt ett skudd med det enda etter montering av kikkertsikte, men det er ganske så tungt å håndtere.

Vil montere ett smekrere sikte senere.

 

Prøv deg frem med diverse kuler også, som f.eks.

 

H&N FTT

H&N FT

FX/JSB og andre kvalitetskuler.

 

2 luftvåpen av samme modell og fabrikat kan foretrekke forskjellige kuler.

 

Lykke til med valget.

Link to comment
Share on other sites

Takk for veldig nyttig info så langt!

 

Jeg må nok ta en ekstra runde med meg selv når det kommer til tofot-fascinasjonen min... Vil jo ikke rote det til for meg selv bare fordi jeg er for slapp til å dra med meg et "ordentlig" anlegg.

 

Skal ta en prat med Jaktdepotet og Landrø i løpet av dagen, og handler forhåpentligvis et av alternativene i løpet av uka.

 

Noen som kan bekrefte/avkrefte at 77 "kun" er en lengre variant av 97K, og at demper er den eneste forskjellen untatt lengden på løpet?

Link to comment
Share on other sites

K hos HW står for Kurz og betyr kort utgave ja.

 

Jeg ville brukt en "beanbag" hvis jeg var deg, få sydd en pose av ett syntetisk stoff som tørker lett og er slitesterkt, fyll den opp passelig med Lecakuler og fin sand, ikke stappfull men slik at den er litt "slapp".

Demper er eneste forskjell, HW97K har demper/muzzlebreak, og er uten forsikter, men HW77 har forsikter, men ikke demper/muzzlebreak.

Kan være forskjell i skjefte, finnes også lux utgaver med penere nettskjæring, du får disse også med laminerte skjefter med forskjellige farger, i hvertfall gjelder det siste HW97K.

 

Fortell hvordan dette ender, og hva du velger.

Link to comment
Share on other sites

Da er i alle fall et av alternativene ute av valsen. Diana Magnum 460 var ikke å oppdrive hos Jaktdepotet, og de virket veldig lite interessert i å fremskaffe et eksemplar til meg. De virket stort sett lite interessert i at jeg skulle handle noe som helst hos dem, og da handler jeg mye heller hos noen andre. Det er sikkert flere som selger samme børsa, men Jaktdepotet var den gunstigste forhandleren sånn rent geografisk, så da blir det ikke Diana.

 

Det betyr at jeg i morgen skal innom Magne Landrø for å utstyres med en Weihrauch av et eller annet slag. Da jeg ringte dit i dag svarte de utfyllende på alle dumme spørsmål, og var veldig serviceminded, noe jeg setter veldig pris på. Ikke umulig at det blir en HW77, men det finner jeg ut når jeg har fått sett og kjent på alternativene. :-D

 

Skal oppdatere når noe er handlet, og legger ut bilder i samme slengen.

 

Takk for god hjelp! Det kommer godt med!

Link to comment
Share on other sites

Da var nytt luftgevær på plass. Var innom Magne Landrø og fikk fin-fin hjelp og en veldig hyggelig pris på et Weihrauch HW77 Special Edition.

 

Det ser riktig så psykedelisk ut (laminert treverk, med 70-talls farger) men det er nok en vanesak. Det viktigste er at det skyter godt. Jeg må avgårde på en jobbreise i natt så jeg får ikke skutt verken i kveld eller i morgen. :x Får ta det igjen i helgen, og lover å komme tilbake med en review etter å ha skutt noen bokser med Barracuda's.

 

Her er et bilde av herligheten:

 

2mq2tky.jpg

 

Legger ut flere bilder (ferdig montert) når jeg lager en liten tråd om mine førsteinntrykk over helgen.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer :D

 

Ble det kaliber .22 eller .177?

Ser du har fått ett våpen med laminert skjefte , ett slitesterkt skjefte og skikkelig pent luftvåpen.

 

Tror nok du har gjort et godt valg, praktisk talt alle som har eid HW97K har vært fornøyd med luftgeværet, du har akkurat samme våpen teknisk sett, bare det at du har frontsikter i stedet for demper/muzzlebreak.

 

Kikkertsikte og størrelse på det var også ett greit valg, 3-9x40 er greit for ett luftvåpen.

 

Og så våpenfutteral og greier i samme slengen, riktig synes jeg, da har du luftgeværet godt beskyttet når du frakter det.

 

Spekulerte på ett slikt jeg også for en tid siden.

Desverre så fikk jeg beskjed i dag om at jeg ikke fikk skatten for 21 Oktober :?

Jeg vet jeg får litt igjen, men håper på mye mere.

Link to comment
Share on other sites

Takker!

 

Det er .22, og kikkerten er 3-9x40, ja. Jeg føler meg trygg på at det er et skikkelig solid våpen. Kvalitetsfølelsen er (bokstavelig talt) til å ta og føle på. Alt er tungt og tight, akkurat som jeg hadde håpet. Utseendet begynner å "vokse på meg" nå også, og det er jo litt artig å ha noe som ikke alle andre har. Tror nok denne tyskeren og jeg skal bli gode venner så snart vi får satt alt sammen og skutt oss inn!

 

Nå gjelder det bare å finne frem en tube med tålmodighetssalve og komme seg gjennom to døgn uten å få skyte med geværet... :shock:

Link to comment
Share on other sites

En liten oppdatering om min nye Weihrauch HW77 Special Edition .22:

 

I kveld fikk jeg endelig skutt med våpenet, og selv om det ikke ble mange skuddene fikk jeg i det minste så smått kommet igang med å stille inn kikkerten, og ikke minst fikk jeg en følelse av børsa.

 

Slik ser den ut med kikkert på plass. Rimelig lekker spør du meg:

1zfodia.jpg

 

Nærbilde av kikkerten:

33ct75t.jpg

 

Ettersom jeg skyter på hytta er jeg litt prisgitt vær og vind. I dag var det i tillegg et varme- og insekt-mas uten like, så det var vanskelig å konsetrere seg. Og ettersom hytteturen var litt ad hoc (og jeg skulle hive i meg en kilo ferske reker, hvitvin og krabbeklør i samme slengen) ble første skyting med 77'n litt venstrehåndsbasert og mest "for ordens skyld".

 

Her er et bilde av mine første skudd. Stående på ca 20 meter, svett, varm og med klegg på leggen halvparten av tiden. Med et plastlokk som skiveholder... :lol:

kcnx2a.jpg

 

Jeg hentet meg inn fra venstre og måtte skru noe infenalsk på kikkerten for å nærme meg midten. Da jeg traff innefor 2-3" ga jeg meg, vel vitende om at jeg neste gang skal lage et skikkelig anlegg og skyte inn børsa i ro og mak. Avtrekket var helt vannvittig godt, rett ut av boksen.

 

Nå vet jeg i allefall at den ikke skyter sidelengs, og jeg gleder meg til mange år med kvalitets-skyting!

Link to comment
Share on other sites

Ja dette luftgeværet har du i mange år hvis du tar godt vare på det.

Jeg ville demontert det, og smurt litt Moly eller Vaselin på stemplet bak stempelpakningen.

Ikke noe foran eller i sylinder.

Ser enkelte gjør dette med en fin liten pensel mens de forsiktig skyver stemplet inn i sylinderen.

 

Hvilke kuler brukte / har du?

Så greit ut kikkertsikte, linsebeskytterne er vel kjøpt seperate?

 

Måte innom Landrø,s nettsider etter jeg så dine forrige innlegg :roll:

Kunne ikke finne ut om han hadde flere av HW i cal .22 inne, men det er vel bare å ta en tlf.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Det hadde nok ikke vært dumt med en liten "tunings" en eller annen gang, men i første omgang skal jeg i hvertfall holde meg unna demontering selv. Er rett og slett ikke noe særlig god til sånt.

 

Ammoen var Barracuda .22. De eneste Landrø hadde inne i .22 dagen jeg var innom. Jeg tar for øvrig gjerne i mot tips om hvor jeg kan bestille H&N FTT, H&N FT og/eller FX/JSB og få sendt pr post. :)

 

Kikkerten funket helt greit, jeg har ingenting å utsette på den foreløpig. Og linsebeskytterne er kjøpt ved siden av - også hos Landrø. Kostet ca 300,- tilsammen.

 

Jeg kan berolige (eller kanskje skremme bort noen feriepenger) deg med at de hadde et HW77 Special Edition utstilt i butikken da jeg var der i midten av uka. Selv skal jeg jage unna enda noen skattepenger i jakten på en tofot. Selv om den må monteres langt bakpå børsa, så tror jeg det blir veldig bra! ...og tøft. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Muligens du hadde skjønt det bedre hvis du først hadde fått skutt en serie med .22LR på 50 m, og så skulle gjenta dette med ett Diana 350 magnum, Diana 460 Magnum, Hatsan 125 eller også tildels Webley Patriot.

 

Diana 350 Magnum og tildels 460 Magnum har veldig lang slaglengde for fjær og stempel til luftgevær å være, noe som kan gjøre det vanskelig å skyte med, orginalt i såfall.

 

Her står ikke ordet Magnum for benevnelse på diameter på prosjektil, kruttladning, men at det er ett kraftig luftvåpen av fjærgevær typen.

 

Ett Diana 350 Magnum er også ett stort og tungt fjærdrevet luftgevær.

 

Mitt BRNO 452 blir lite og lett i forhold, mitt BRNO og andre krutt rifler virker tildels som knøtter i forhold, både når det gjelder vekt og lengde.

 

Diana 460 Magnum kan jeg tenke meg muligens er enda tyngre enn 350M utgaven siden det er en underspenner.

 

Forøvrig kan ingen av disse på langt nær sammenlignes med .22LR prestasjonsmessig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...