Jump to content

Blaser R93 - semiweight eller std. pipe...


Kylling

Recommended Posts

Jeg lurer på en Blaser med Professional stokk, gjerne i .375 H&H.

 

Bør jeg da velge en semi weight pipe eller standardpipe?

 

Jeg vil gjerne også ha ei pipe til i 6,5, men vil da ha ei lett standardpipe. Kan disse - standard- og semi - brukes om hverandre i samme stokk?

 

Eller sagt på en annen måte, dersom jeg bestiller børse med semi weight pipe, får jeg da en annen stokk (mer utfrest løpskanal) enn om jeg bestiller standardpipe?

Link to comment
Share on other sites

En vanlig offroad eller Professional stokk er laget for ei standard pipe. Semi weigth pipa passer ikke inn i løpskanalen . Løpskanalen er for smal.

Skal du ha en semi weigth pipe bestill offroaden eller professionalen med vid løpskanal.

 

Se bildet under en 3006 semi weigth pipe i en standard offroad. Pipa kommer ikke ordentlig ned i løpskanalen. Den er for smal.

3647575609_9126229546_b.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ok, dersom jeg da går for en semiweight må mao. stokken være tilpasset denne. Men er det deretter uproblematisk å bruke et standard 17 mm løp i denne stokken?

 

Og hva er ev fordeler og ulemper med standard eller semiweight pipe i .375 H&H? Safari-modellene har jo 22 mm pipe, som virker unødvendig tungt. På den andre siden er kanskje standardpipa på 17 mm for lett, slik at semiweight på 19 mm er ganske ideelt?

Link to comment
Share on other sites

Standard pipeprofil går utmerket i en stokk med semi-weight løpskanal. Jeg bruker av og til standard piper i en stokk med løpskanal for safari/match piper ( 22 mm ). Den eneste ulempen med dette er at pipa blir veldig frittliggende. I den grad det kan kalles noen ulempe da. Teknisk er det jo bare en fordel. Det er kun det estetiske som eventuelt lider. Sett fra siden synes det ikke. Sett ovenifra ser man at ei standard pipe i en match/safari stokk, har god plass. I ditt tilfelle, med standard pipe i en semi-wight stokk, blir forskjellen marginal. Jeg tror ingen kommer til å se det en gang. Så etter min mening kan du trygt kjøpe semi-weight stokk, selv om du gjerne vil skyte mest med standard pipe. Da står du i hvertfall fritt til å kjøpe tyngre piper senere.

Link to comment
Share on other sites

Har du undersøkt pris på de to pipene? Tror du må over 10 000,- for semi-weight i magnumkaliber....

 

Hvis du skal ha demper på pipa i 375, hadde jeg gått for standard profil.

 

Jeg har både standard og semi-weight piper. Vektforskjellen kjennes større ut i praksis enn 350 gram.

Link to comment
Share on other sites

Ja, semipipa koster nesten tre lapper mer. Magnumtillegg er det uansett. Ja, jeg tenkte kanskje å montere demper, gjerne den minste A-tec-demperen (ikke-teleskop) for å beholde frontsiktet, og samtidig kappe pipa ca. 5 cm.

 

Er det forresten problematisk å montere demper på ei semipipe?

 

Det er klart at børsa med semiweight blir 350 gram tyngre, og dyrere, men jeg tenkte kanskje den ble litt roligere å skyte med, mao. mindre rekyl. Men muligens er det best å holde seg til standardpipa - det ihvertfall både lettest og billigst. Takk for tipset!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...