Jump to content

Riktig prising på brukt utstyr


SparEss

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe en 4 år gammel Kongsberg-rifle med Swarovski-optikk. Etter å ha sjekka nettet vil ny pris i dag ligge på 12 + 17 tusenlapper ++. Da har jeg ikke vært i direkte kontakt med forhandlere, og kjenner ikke om der er noe prutningsmonn på nettprisene :?:

 

Utstyret er lite og pent brukt; selger er våpenforhandler i distriktet.

 

Hva vil være "riktig" pris når en tar hensyn til at det er brukt utstyr?

 

 

mvh

HH

Link to comment
Share on other sites

Du er ganske generell i beskrivingen av utstyret. Vanskelig å si noe konkret når du ikke er mer konkret. Er det en Kongsberg 393? Hvilket kaliber? Hvor mye skutt? Hvor pen er den? Hvilken Swarovski er det? Hvor gammel er den? Er den ripete? Lys/ikke lys i kikkerten?

Link to comment
Share on other sites

Beklager at det ble for generelt :oops:

 

Det er en Kongsberg 393 i 6,5x55 og links utførelse. Har ikke antall skudd annet enn at det er "lite".

Swarovski 3-12x50 skulle passe godt til bruken; hjortejakt på Vestlandet. Optikken er også 4 år (26 år gjenstående garanti :) ), er helt fin av utseende, men har ikke lys. Jeg kjenner ikke til hvilken montasje den står i.

 

Det har vært teipet og limt litt på stokken, men selger vil gå over og shine opp denne før evt. overtakelse. Prisantydning er p.t 15-16.000. Jeg har forsøkt å lete litt, men vanskelig å finne noe særlig om 393.

 

Jeg er fersking og har stor tillit til selger, men siden han har all den erfaring og kunnskap som jeg ikke har, håpte jeg å få litt hjelp og innspill i dette forumet slik at jeg ikke framstår som alt for lettlurt :mrgreen:

 

Takker for de svarene som har kommet så langt :D .

 

 

mvh

HH

Link to comment
Share on other sites

Er det snakk om varer som lett kan skaffes nytt: 1/2 pris om det så "bare vært en gang på skytebanen". Brukt utstyr har ikke noen garanti, forrige eier kan ha gjort mye "rart" og "ny børse" følelsen er mindre på noe som allerede er tafset og klådd på og kanskje har en ripe her eller der. Kanskje det er satt på en kikkert eller montasje jeg ikke liker, kanskje stokken er "tilpasset" etc. Vil ikke selger selge til betydelig redusert pris, da får jeg heller kjøpe nytt.

 

Er det noe "spesielt", dvs laaang leverngstid, ute av produkjson etc og jeg "bare må ha": Da bestemmer selger (og Visakortet :P) prisen...

Link to comment
Share on other sites

15-16000 er litt mer enn jeg ville spandert på den pakken, men det er ikke helt ravgæli heller! Selv ville jeg nok prøvd å prute den ned i hvert fall en tusenlapp til, men hvis utstyret omtrent bare har samlet støv er det en kurant nok pris. Men ikke mer enn kurant mener jeg. Får du den ned i 13-14000 er det mye for pengene, men det SKAL det også være hvis du kjøper brukt, mener nå jeg da.

Link to comment
Share on other sites

[...]De her inne som tror at det er halv pris når børsa krysser dørstokken på butikken bør ta seg ei pille....

 

Kanskje ikke så "ille" som 1/2 pris, men seriøst avslag fra nypris må det være, hvorfor ellers kjøpe brukt?

Link to comment
Share on other sites

Takker for svarene.

 

Som en oppfølger: Er det noen av dere som kan oppgi vekt på en Kongsberg 393? Har fått en melding om at det er en banerifle, med litt tyngre løp, og at den dermed kan bli litt tung i hjortelia.

 

 

mvh

HH

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt mitt første reinsdyr med bane-Kragen min - 5,8 kg og diopter - den var tung å drasse på dagen lang. Vet jo ikke hva 393'n veier, men skal du ha noe som er rimelig håndterbart bør det ikke veie mer enn pluss/minus 3,5 kg.

 

Istmus

Link to comment
Share on other sites

Takker for svarene.

 

Som en oppfølger: Er det noen av dere som kan oppgi vekt på en Kongsberg 393? Har fått en melding om at det er en banerifle, med litt tyngre løp, og at den dermed kan bli litt tung i hjortelia.

 

 

mvh

HH

 

Har den baneløp? Og du planlegger å klatre i lia? Da ville jeg nok gått for en annen børse om jeg var deg. Med standardpipe veier den ca 3,4kg, noe som er akseptabelt, men med baneløp tipper jeg vekta ligger oppunder 4kg. Med et halvt kilo kikkert på toppen blir det litt drass syns jeg. Det tilsvarer børsa mi med Zeiss 3-12x56 pluss lyddemper. Helt på smertegrensa mi i hvert fall, men nå skal det sies at jeg ikke er noen kraftkar da. Kontorrotte som jeg er. Andre har kanskje andre preferanser.

 

Men du sier han sier det er en banebørse? Er det i så fall sporterstokk på den? Hvis det er det snakker vi virkelig om et ganske tungt våpen som vil være som en blyklump på skuldra når dagen er på hell. Ikke særlig velegnet som hjorterifle hvis du planlegger å gå noe særlig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...