Jump to content

69gr Matchking i .223. Testrapport m spm.


prikken

Recommended Posts

Opplevelser på skytebanen.

 

Fredag kveld tikket ei melding inn på mobilen: «drar på banen i morgen. Være med?»

Jess... åff kårsh. Dagen berga.

 

GIH(generalinspektør i heimen) ga sitt tillsagn siden ungene var syke og vi ikke kom oss noen plass som familie likevell.

 

Det blei lada opp ett prøveparti med 69gr Sierra MK til .223'en. Børsa skulle kunne takle det med riflestigning på 1:9.

 

Når jeg oppgir ladedata ønsker jeg at folk har det i minne at det er ei ren prøveladning på mitt ansvar i mitt våpen. Dataene brukes av andre på eget ansvar.

 

Kule: Sierra MK 69gr

Hylse: S & B

Krutt: N-130, 20gr.

Primer: Federal no: 205

 

Kanskje ikke ideelt med så kjapt krutt til så tung kule, men man tager hva man haver... Hadde ikke data for kombinasjonen, så det ble en del regning og spekulering.

 

Lørdag opprant med gnistrende solskinn, skyfri himmel, -0.5^C og vindstille. Perfekt dag.

 

Det var i utgangspunktet håndvåpen som stod på programmet, men det var og møtt opp noen rekrutter som skulle skyte inn noen salonger før søndagens feltskyting. Jeg ble med rekruttene for så å få testet min nye kreasjon på 100meteren.

 

Hadde med amo som jeg viste gikk bra, 52 gr MK og 50 gr V-MAX. Begge disse går meget godt i Tikkaen min.

 

Skjøt en serie på 3 skudd med hver av «kontrollamoen» først for å få feelingen. Som ventet satt disse som X(v-max) og 2 cm lavere for 52gr MK.

 

Første prøveskudd ble sendt ut i periferien. Hadde ikke vært så morro om pangen ikke hadde tålt blandinga med øye og venstrehånda på plass. Men ingen grunn til bekymring. Ikke sot på hylsehalsen, ikke flate tennhetter, ikke tungt hevarmsløft og ingen sprukne hylsehalser. Så såvidt jeg kunne se var der ingen markerte tegn hverken til under- eller overtrykk.

 

Sikkert mye annet som helt sikkert hadde gitt bedre indikasjoner, men min erfaring er at hvis disse tingene er ok så er man ikke langt over eller langt under der man skal være.

 

Så tre stk mot skivene ild. Her snakker vi avvik.....Hvor stor avstand er det fra senter og ut i hjørnet på en standard 100m blink? Tre treff satt helt oppunder lista i venstre øvre hjørne med 5 cm luft mellom hullene.

 

Tre nye patronere mot samme hold, men siktpunkt høyre nedre hjørne. Vel.... ett hull i blinken, en enslig 4'rer 45 grader opp mot venstre.... Prøvde en serie på 40 meter. Alle satt ved senter, men spredt rundt.

 

Ny serie på 100 meter. Siktepunkt i senter. Tre skudd med konsentrasjon og innsats. På nytt ett hull i skiva, men på samme plass som forrige serie, som ble siktet mot nedre høyre hjørne.

Liker ikke helt sånne overraskelser. Det var bare å prøve litt «safe» amo igjen for å utelukke kikkert trøbbel og skytter med heller mangelfulle evner. Heldigvis satt de 6 hullene der de skulle.

 

Konklusjon: Blandingen 69gr MK forran 20gr N-130 ville jeg ikke engang servert svigermor. Ikke til frokost, ikke til kvelds: Totalt ubrukelig.

 

Vel. Dagen var ikke mislykket for det: Det var morro med .22 pistol, 38/357 revolver, svartkrutt revolver i 45(tror jeg) og div annet snacks, men det får bli en tråd for seg.

 

Kan noen her på forumet si meg:

 

Er det håp om å få 69gr MK til å gå bra i min Tikka M595. Jeg mener so sagt riflestigninga er 1:9.

 

Lade svakere?

 

Lade hardere?

 

Kaste til måsen?

 

Takk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har testet nevnte kule i 223 ( 1 : 9 ) med N135. Fikk grupper på ca 50 - 55mm på 100 meter, det er for dårlig. Skal teste igjen men med N540.

 

Vet at flere får denne kula til å gå meget bra.

 

Partizan 75 HPBT Match går derimot helt supert med grupper på ca 10mm på 100meter. Beste gruppe til nå er 14,5mm på 200 meter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...