Jump to content

Huggormbitt, trenger tips fort!


Recommended Posts

Dette kan nok dyrlegen betre enn meg, so først og fremst høyre på hans råd.

Ville følgt med på at hunden får puste greit. I og med at den har fått bitt, og dermed sikkert hevelse, i/ved luftvegane.

Eller får sikkert hunden feber etterkvart. Er vel berre å følge med på den generelle tilstanden, sørge for at den får ro og fred. Lun og trekkfri liggeplass, kor den samtidig får frisk luft. God tilgang på friskt vatn, kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Følg med på almenntilstanden. Bitt i snutepartiet fører til hevelse og kan gi pustevansker. Kortisonen demper jo dette selvsagt men likevel.... kortison er ikke bare av det gode.

 

Feber, oppkast og diare, pustevansker - i det hele tatt hvordan hunden har det.

 

Selv om hun skulle føle seg OK i morgen så er ikke faren over enda. Huggormgifta kan gi nyreproblemer og vise seg etter opp til en uke etter bittet. Så ta det rolig og ikke anstreng hunden. Jeg ville kun gått "tisseturer" og latt henne være mest mulig i ro. Tilgang på friskt vann er en selvfølge.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Som en oppdatering kan jeg vel si at ting ser bra ut. Ho "skurrer" ikke lenger når ho puster, og hevelsen har ikke blitt større enn den var i går kveld. Fikk anbefaling av en annen dyrlege om å lufte en bitteliten tur på morran, og det har vi også gjort. Vi gikk til bestefar, og der fikk ho i seg masse vann, og kanskje en kvart leverposteiboks(sann liten). Så får håpe at hevelsen snart går ned, vi får i hvertfall ta tida til hjælp :)

Link to comment
Share on other sites

Har noen sett med kortisontabletter her ja.

Regner med du har en klar oppfordring til alle om å ha det tilgjengelig....?!

 

Jeg kjøpte slik fin førstehjelpsknapp til å henge på halsbåndet i fjor. Tenkte at det kan jo skje at jeg ikke er ved hunden akkurat når det skjer - og da har jo også andre mulighet til å gi hunden disse.

Men i løpet av ferien skrudde denne seg opp selv, og underdelen ble borte. Kjøper nok en ny nå - men ha på litt neglelakk i kanten, så skal det litt mer til for at den klarer å skru seg opp.

 

Også greit å huske - for alle og en hver - at det er 1 tablett per 10 kg kroppsvekt

Link to comment
Share on other sites

Selve tablettene koster jo så og si ingen ting. De siste jeg jeg anskaffet fikk jeg av veterinæren.

Ellers så er det vel ikke mer enn 20 kr el noe for 5 tabletter.

Førstehjelpsknappen tror jeg kosta sånn ca 200 kr.

Åkke som en billig forsikring.

 

Dette er altså førstehjelp, så veterinær må kontaktes så fort som mulig uansett.

Kortisontablettene reduserer hevelse ved allergiske reaksjoner, ved pusteproblemer), vet f.eks. hoggormbitt og vepsestikk.

Link to comment
Share on other sites

Håper alt går bra med hunden, det ser jo ut som den kommer seg.

 

Dette med hoggorm bitt er en uting, Våres hund ble bitt når den var hvalp og den såg i grunnen mye verre en din ut synest jeg, men ca to dager etter på var hun seg selv igjen.

 

Legger ved et bilde etter bittet..

 

DSCN4216r.JPG

 

Og slik ser hun ut til vanlig

 

IMG_9957-r.JPG

 

Så om et par dager så er nok hunden di seg selv igjen håper jeg.

Link to comment
Share on other sites

Nå har det gått over 24 timer siden hun fikk kortison,og kan nesten se ut som hevelsen blir større, skal jeg kontakte dyrlege igjen?

Puster hun greit og virker i form så ville jeg sett det an. Men som jeg sa i forrige innlegg; kortison er ikke bare av det gode...

 

Eldstebikkja blei bitt i snuten og fikk kortison. Det dempet hevelsen men samtidig undertrykker det immunforsvaret. Det var bakterier på bittstedet som da fikk herje fritt og jeg holdt på å miste bikkja den natta. Det var de fryktede GAS ("kjøttetende" streptokokker) som nesten drepte henne. Alt kjøtt datt av rundt nesa og oppover mot øynene mens jeg så på.

Link to comment
Share on other sites

Ja den nye hevelsen var høyst sannsynlig falsk alarm. Ho har nok bare liggi lenge på samma sida, for det trakk seg tilbake når ho flytta litt på hue.. :) Men ringte dyrlegen, og han sa det at det kunne tas som et faretegn hvis hevelsen spredde seg etter at kortisonens virketid på 24 timer hadde gitt seg. (Dette skjedde visst uhyre sjeldent)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte på en ting jeg, og det er at når vår hund ble bitt så kjørte vi den til dyrlegen og hvis jeg husker rett så fikk hun ikke kortison, men hun fikk antibiotika mot bakterie infeksjoner bittet kunne føre med seg.

Er mulig hun fikk kortison også i tilegg til antibiotika, men slik jeg husker dette så var det anibiotikakuren som var viktigst etter et hoggorm bit.

 

Noen som har bedre kunnskaper om dette?

Link to comment
Share on other sites

Helt enig der. Da min hund fikk kortison var det ikke tegn til infeksjon på snuten og de vurderte det slik at de ikke ville gi antibiotika. Veldig dumt, for immunsystemet hennes lå nede for telling og hun ble dritdårlig utover natta. Jeg husker jeg slengte bikkja bak i bilen og kjørte dyrlegen i møte kl. to på natta for å gi en hestedose med antibiotika i håp om å berge livet hennes...

 

Antibiotika foran kortison altså.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det 3 dager siden ara blei bitt, og endelig ser vi framskritt. Hevelsen har kanskje gått litt tilbake ( vansklig å se). Men ho fikk i seg ei brødskive på morran i dag, og etter liten tissetur på plen sovna ho igjen. Men nå klokka 15 fikk vi familiebesøk, og da blei det liv i bikkja. Utgangsdøra ble stående åpen for å lempe inn grillmaten, og utrolig nok kom ara opp trappa fra kjelleren og ho gikk faktisk ut. Dette er en stor kontrast til den hunden som ikke engang orket å løfte hode sitt igår. Men jeg må ikke glemme at ho fortsatt er dårlig, såå nå har jeg lagt ho ute i luftegården, og der ligger ha på pallen sin å ser på grillpølsene :D

Link to comment
Share on other sites

Det går nok bra det her selv om en hoggorm injiserer mye gift for en hund på den størrelsen. Så lenge man ikke får allergiske reaksjoner, som opptrer temmelig umiddelbart, er det stort sett bare smerte og ubehag og evt. infeksjoner. Alt dette er enkelt å holde under kontroll.

 

Jeg opplevede en temmelig dramatisk allergisk histaminreaksjon på den yngste Rhodesieren min da han ble stukket i snuten av en Mud Dauber, som er en svær jævel av en veps. Han tok fart og stupte i en dørmatte med snuten først for å klø seg før han la seg strekk ut med pusteproblemer. Dette var andre dagen vi hadde han etter han ble omplassert :|

 

Uansett, etter et par injeksjoner og medisinering med antihistamin i pilleform kom han seg fort. Jeg vil tippe han var ok etter 24 timer, men dette var tross alt en større hund og en mye mindre dose gift og (selvsagt) et mindre sår.

Link to comment
Share on other sites

Ja, idag har Ara kvinka til for fullt. Vi valgte å sove hos bestemor og bestefar i natt pga huset fullt av barn. Før jeg orket å stå opp hadde min bestefar allerede vært ute med bikkja (som stod opp av seg sjøl) en liten tur, han er nemlig en skikkelig morrasfuggel :lol: Når døm kom tilbake fra tur hadde nabokatten kommet seg inn hos bestemor, så da våknet jakthunden for fullt, men vi fikk ho med inn og da sovnet ho igjen. Akkurat nå ligger ho å hviler ute i luftegården, og det regner jeg med at ho kommer til å gjøre en god stund idag. Ansikts hevelsen er "fulllstendig" borte, men det skremmer meg litt at væskedannelsen i halsen og bryste ikke har trekt seg tilbake ennå.(kan faktisk ikke kjenne brystbeinet hennes enda) :shock:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...