Jump to content

Andre fester for lyddemper enn gjenger på .22LR


Eirik

Recommended Posts

Hei

Finnes det noen andre former for festing av lyddemper på .22LR en gjenger?

Feks noe ala dette:

Demperfeste.jpg

Laget i feks trangt tilpasset teflon eller så.

 

Tanken er minst mulig inngrep på pipa.

 

Edit: fikk inn at det gjelder .22 Long...

Link to comment
Share on other sites

Har aldri sett noe sånn anna en til hagle (samme patent som du viser til, bare med et par set skruer mot løpet), men at det er fullt mulig å lage, det er det. Dreie en trang hylse tilpasset til løpet i en ellerannen plast type. Men jeg tror dette blir en likeså dyr og kanskje ikke så bra løsning som gjenger, viss det må spesiallages. er du veldig interessert i å få laget en sånn patent eller lignende så får du bare sende en PM :)

Link to comment
Share on other sites

Det ER mulig å gjøre slikt uten gjenger, men gjenger er nok å foretrekke. En løsning jeg har sett på pistol (feks ruger) er en muffe som hektes opp bak forsiktet, så lenge pipa er borret rett og konsentrisk fungerer det nok bra med korrekt tilpassing. Har også sett løsninger med en hylse som klemmer rundt løpet eller fikseres med settskruer, igjen krever dette en konsentrisk pipe. Løsningen han dog gi skader på finish, innfestingen vil utsettes for betydelige krefter i lengderetningen.

 

Personlig synes jeg det er en dårlig løsning sammenliknet med gjenger. Ting som kan kjøpes ferdige kan neppe holde samme toleranser som en tilpasset del, og skal det tilpasses tar det neppe kortere tid enn gjenging. En pent utført gjengebeskytter er uansett ikke mer skjemmende enn at man kan leve med det i ettertid. Men så var det behovet for å være kreativ da, tror ikke det finnes noen argumenter mot det som fungerer :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke gjenger:

:arrow: Usikker på om jeg vil dempe pipa for evig og alltid

:arrow: Til tider lang ventetid på å få det gjort

:arrow: Morro å prøve noe annet...

 

For evig og alltid? Er da ingen lov som sier at så lenge man har gjenger på løpet, så SKAL det være en demper der..... :wink:

 

Men, det hørtes ut som et morsomt prosjekt :)

Link to comment
Share on other sites

På begge mine BRNO 452 fulgte det med ei hylse som var gjenget på løpets munning.

Dette passet så godt at når ikke lyddemper blir brukt, og hylsa var påskrudd, merket man den knapt.

Meningen med den er vel å være en beskyttelseshette for gjengene til lyddemper når demper ikke er montert.

Link to comment
Share on other sites

jeg vil nok ikke ha noe annet en gjenger på mine børser, da vet jeg at lyddempern står i samme posisjon hver gang jeg skrur den på. også sitter den der. den faller ikke av. med en godt tilpasset gjengebeskytter vises det ikke at pipa er gjenget før man ser godt etter.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hei!

Jeg har laget en annen løsning på en CZ Varmint, den har et løp som er svakt konisk.

Jeg fikk dreid et aluminium bakstykke til en hjemmelaget demper. Hullet i bakstykket har samme konusvinkel som løpet. Dette funker på samme måte som vanlig Morse-kon for store spiralborer (13 mm og oppover), og andre typer verktøymaskinkonuser.

 

For å feste demperen, gir jeg bare et lett slag med en plasthammer eller et trestykke, samme for å demontere. Den har ikke ramlet av, og jeg har sikkert skutt 1000 skudd med denne demperen. Det blir en viss misfarging av blåneringen der demperen sitter, men ingen riper e.l. så lenge man er nøye med at løpet og konusen på demperen er 100% rene før montering.

 

Jeg har og en Marlin P70, som har vanlig 1/2" UNF gjenge og en ordinær demper, husker ikke typen. Denne har løsnet flere ganger, så jeg endte opp med å bruke gjengetape for å få den til å sitte skikkelig.

 

Det fins jo og en tredje mulighet, innvendige gjenger i løpsmunningen. På bl.a TOZ salongrifler fra 70-tallet er løpet mye tykkere ved munningen, sikkert 20 mm diameter de ytterste 30 mm. Den egentlige munningen er forsenket 10-15 mm, diameter på hullet er rundt 10mm. Dette krever da en lyddemper med utvendige gjenger, eller et adapter. Ved bruk av adapter må man da være ekstra nøye med tilpassing av gjengene, siden man da har 2 sett gjenger som kan påvirke opprettingen mellom løp og lyddemper.

 

Det fins sikkert og en mengde andre muligheter for å feste en lyddemper, avhengig av pipeprofil, diameter, forsikte osv. Kan forestille meg at en type spennhylse kunne fungere på et tynt, sylindrisk løp. Uansett hvilken metode du prøver, bør du tenke på at demperen bør være 100% gasstett i bakkant og tilstrekkelig solid!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har du noensinne hørt om å lage en muffe som går inn på gjengene?

 

Børsemakeren tar jo bare å dreier av en ubetydelig cm av løpet for å lage en slik, som går utpå pipa.

Skjønner ikke prob da. en ser jo nesten ikke skøyten engang når man skrur den på.

Skal love deg at pipa blir styggere med å skru sett skruer i den, eller å lage en trang hylse som man må slite av og på ai ai ai fine riper.

blir heller ikke fint med krater etter settskruer gitt.

For å si det slik det enkle er oftest det beste.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...