Jump to content

30-06 Billig Kuler


S.O.N

Recommended Posts

Hvem av desse har dere prøvd og ville valgt til Hjort/Elgjakt ?

 

Lapua:

185 gr (12,0 gram) Mega: 3,95 Kr

 

Norma:

180 gr (11,7 gram) Alaska: 5,50 Kr

 

Sierra:

180 gr (11,7 gram) SBT Gameking: 3,62 kr

180 gr (11,7 gram) SPT ProHunter: 3,26 Kr

 

Speer:

180 gr (11,7 gram) SBT Spitzer Boot Tail: 4,33 kr

 

Winchester:

180 gr (11,7 gram) PP Power Point: 2,51 kr

 

Remington:

180 gr (11,7 gram) PSPCL: 3,98 kr

Link to comment
Share on other sites

greit og skal ha noe billig, men synes det er gal veg og gå når en skal på jakt. Mange jaktskudd skyter du på for eks elgjakta i året? jeg bruker ikke så mange skudda kansje 10 pluss prøva. er ikke det at jo dyrere jo bedre men velg noe som holder sammen og som er sikker på ekspandere. og om kula koster 3kr eller 9kr er vel lite relevant på jakt

Link to comment
Share on other sites

Ikke kjøp alaska. Skaut en bukk og et villsvin på siste svensketuren nå i vår med den kula, og den kan vel sies å være ustabil. Endret retning i grisen og stoppa tidlig i bukken. Skaut to elger med samma kula i fjor, og var borti at den ene kula ikke ekspanderte i det heletatt :shock:

 

Mega har jeg skutt to elger med, og den gjorde da en god jobb med lite ødelagt kjøtt.

 

Sikkert altfor få elger til å trekke konklusjoner utifra, men heretter blir det swift a-frame for min del.

Link to comment
Share on other sites

Speer BT er ei mjuk hurtigekspanderande kule veldig like Sierra Game King.Gir ofte stor "sopp" om du ikkje får kule/mantel separasjon. Då er Speer sine to andre standardkuler litt bedre. Speer Hot Cor er omtrent som Hornady Interlock kulene i praksis.Gir ofte litt mindre ekspandert diameter og dermed litt bedre inntrenging. Denne kula har eg lada til ein kamerat som er godt fornøgd med den på hjortejakt.Han vil ha den i år også.

Speer Mag Tip har tjukkare mantel og er veldig lik Lapua Mega i praksis. Sjekk den siste testen av 308win kuler som er testa. Du finn den under riflelading. Der finn du bilde av mellom anna desse kulene.

 

Hornady Interlock er jo eit rimeleg og brukbart alternativ . Då Jørund Lien testa kuler for nokre år sidan så var 190grains kula den beste av kaliber 30 Hornady kulene,men det var før Hornady kom med Interbond kula.

 

Winchester Power Point har eg sett vore testa i USA, faktisk med ganske bra resultat til å vera ei standardkule. Den er jo så billeg at det kostar lite å testa den. På bilde ser det ut til at den har tjukkare mantel enn for eksempel Sierra kulene.

 

Ellers er Sako Super Hammerhead ei rimeleg bonded kule. 180grs kostar 4.40kr. Det er neppe den kula som har sterkast bonding,men eg vil no tru den er ein del bedre enn dei fleste standardkuler. Har sjølv brukt den mykje på hjorte og reinsjakt og har berre gode erfaringar.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er av den formening at "loddede" kuler er absolutt det beste på større hjortevilt. Det koster litt mere, men kan spare deg telefonen til ettersøksringen, ettersom ei lodda kule har bedre dybdevirkning. MEN skulle jeg absolutt velge en av kandidatene ovenfor må det bli Lapua Mega.

Link to comment
Share on other sites

Er det mange her som har prøvd pp kula?

 

Ser de fleste henger seg på og anbefaler kjente merker som mega ol

 

Har prøvd denne kula og i rett hastighet har den for meg fungert fint på elg rådyr, rev og tiur.

 

Lite moderate kjøttskader og god dypdevirkning så jeg slkjønner ikke helt hvorfor mega skal være bedere har dårligere virkning på hjortvilt viser mine erfaringer, uten å påberope meg noen fasit.

(Bruker kulene mest på blink, jakter med oryx)

men greit at våpnet altid er innskutt med en blyspiss)

Noen flere som har testet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...