Jump to content

Moms etter reparasjon i utlandet


nad858

Recommended Posts

Sendte ett kikkertsikte til utlandet for reparasjon(garantisak) , og har nå fått krav i posten om å fortolle varen og betale moms på denne.

Visste desverre ikke om at det måtte innom tollvesenet før utførsel./deklareres.

 

Hvor firkanta er de på dette?

Har brev fra forhandler hvor de sier at de har mottatt siktet for reparasjon, og de påstår pakken inneholder brev som bekrefter dette. Holder dette, eller er de på tollbua helt låst til siden jeg ikke har deklarert varen ved utførsel? Noen erfaringer?

 

Litt usikker på ordlyden i utrykket "varens fulle verdi". Siktet var kjøpt brukt for ett år siden. Er det mva på nypris som må betales om de ikke vill høre på sunn fornuft, eller er det brukt prisen jeg betalte, minus slitasje/ringmerker/hakk osv. ?

Link to comment
Share on other sites

Du skulle nok sendt med en proformafaktura i to billag, en som tollvesenet får på vei ut og en som følger "varen" på vei tilbake.

 

Jeg kan ikke skjønne at det ikke skal holde med den dokumentasjonen du allerede har, men toll er jo toll...TULL på svensk!!

Link to comment
Share on other sites

garantireparasjoner i utlandet er mva-pliktig, dvs. at du i utgangspunktet skal betale mva. av kostnadene med å få kikkertsiktet reparert.

.......................

Dersom det er en garantireparasjon så står det trolig i papirene også, og da skal du ikke betale mva.

 

Sier du ikke litt imot deg selv her?

Link to comment
Share on other sites

Burde ha deklarert/sendt med proformafaktura ja. Har iallefall lært noe nytt nå.

 

Skal ringe posten i morgen å høre hva de kan godta av dokumentasjon.

Reparasjonen var kostnadsfri.

 

Grunnen til at jeg nevner tollvesenet er at jeg kan velge mellom to onder på fortollinga , posten eller tollbua, hvor tollbua er billigst.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sendt gangske dyre briller til optikker i NL som garantisak samt returnert en HP skriver til sentral-lager i Tyskland. Begge ganger fikk jeg TULL med forsendelsen. Vedr brillene så holdt det å ringe til Posten og sende scannet kopi av original faktura. Vedr HP skriver så utstedte HP i Norge/sverige en proforma faktura med påtegning av garantisak. Begge delene løste seg uten noe videre problem.

Link to comment
Share on other sites

garantireparasjoner i utlandet er mva-pliktig, dvs. at du i utgangspunktet skal betale mva. av kostnadene med å få kikkertsiktet reparert.

.......................

Dersom det er en garantireparasjon så står det trolig i papirene også, og da skal du ikke betale mva.

 

Sier du ikke litt imot deg selv her?

 

 

Han har satt punktum for tidlig, han mener nok "ikke betale mva. av varens verdi". Altså kun mva på verdien av reparasjonen.

Link to comment
Share on other sites

garantireparasjoner i utlandet er mva-pliktig, dvs. at du i utgangspunktet skal betale mva. av kostnadene med å få kikkertsiktet reparert.

.......................

Dersom det er en garantireparasjon så står det trolig i papirene også, og da skal du ikke betale mva.

 

Sier du ikke litt imot deg selv her?

 

Jo, du har helt rett, jeg motsier meg selv, og det var ikke meningen. Det skulle stå: reparasjoner i utlandet er mva-pliktig, dvs. at du i utgangspunktet skal betale mva. av kostnadene med å få kikkertsiktet reparert.

 

Når det gjelder GARANTIreparasjoner, så skal du ikke betale mva. dersom denne garantireparasjonen er kostnadsfri for deg, og det er jo garantireparasjoner som regel :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...