Jump to content

Ombygging av HV Mauser


pehpeh

Recommended Posts

Hei,

jeg har en HV mauser som jeg vil bygge om til jakt.

 

Har fra før Timney jaktavtrekk og jaktstokk, samt en hevarm med ny sikring.

 

Må sette på stokk og få på plass avtrekket, evt. fjerne for og baksikte.

I tillegg må det på noe feste for kikkertsikte.

Er dette ting man kan gjøre sjøl? Evt. hva kan man gjøre sjøl og ikke?

Evt noe sted man kan finne info om hvordan?

 

PEH

Link to comment
Share on other sites

For å si det grovt, du kan gjøre alt selv om du har utstyr og kompetanse til det.

 

Omsmiing av sluttstykke er enkelt (om du har tilgang på vinkelsliper, skjærebrenner og sveis)

 

Skal du borre i kassa bør du helst ha tilgang på en fres eller ihvertfall en meget stødig søyleboremaskin (jeg anbefaler en fres med ei god maskinstikke)

 

Av verktøy trenger du en liten HM (hardmetall) fres, f.eks 4mm, for å komme under settherdinga før du skal borre med gjengebor.

Til gjenginga bør du bruke et 3'er sett med rette tapper fra f.eks Dormer, Kennametall, Sandvik, Seco osv osv...kvalitet med andre ord.

Vridde tapper er svakere og er ikke å anbefale.

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte en god time med brenner for å finne ut at; nei, det går ikke å smi om hevarma uten å kappe...

 

"Pakka inn" sluttstykket med sveiseduk for å unngå merker og striper ved varming/sliping og sveising..

Hevarm1.jpg

 

Kappa av bolten/arma i toppen av klakken...ca 1mm opp på det runde partiet og slipte ned med lamellskive til den fluktet med "planet" på klakken.

Hevarm2.jpg

 

Bygde opp lengda på den avkappa bolten/arma for å ikke risikere at den ble for kort ved montering/påsveising.

Her er den allerede varmet og formet med en litt større radie enn kikkerten (for å ha mulighet til større kikkert)

Pleggbolt.jpg

 

Grovslipte påleggsveisen med lamellskive før jeg punkta den på klakken.

Videre så fylte jeg opp vinkelen mellom planet på klakken og enden på bolten/arma før det igjen ble grovslipt med lamellskive,

har man litt god trening med vinkelsliper så greier man å gjøre det ganske så nøyaktig, ellers så gjør ei god fil jobben...bare litt saktere.

Hevarm3.jpg

 

Her er den nøye tilpassa med fine filer og pussa til blank overflate for blånering, den ble litt i lengste laget,

men det tar jeg inn igjen når jeg får ut fingeren og får dreiia et nytt håndtak. :)

Mauser1.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bør vel bruke en "heatsink" i gjengene på sluttstykket og sørge for avkjøling når en sveiser. Fort gjort at herdingen forsvinner om ikke.

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode tips!

 

Glemte en ting; hva med bytte av sikring på en hevarm av gamle typen?

 

Er det vanskelig å fjerne sikter? Noen tips som gjæør det enklere enn det ser ut for?

 

PEH

 

Sikringa er da bare å skifte den...om den passer rett på.

Ligger tråder her på forumet med demontering av sluttstykket.

 

Siktene fjerner du med en liten dæsj 5-56, WD40 e.l, litt varme og en klubbe/hammer.

DSC_0593.jpg

 

DSC_0594.jpg

 

DSC_0595.jpg

 

DSC_0596.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...