Jump to content

Vårens "verste" eventyr.


beech5

Recommended Posts

Vært en strålende helg på sunnmøre, brukte lørdagen til å spasere litt i fjellet.

 

Men, jeg har aldri sett så mye flått som i år!, jeg gikk desverre i shjorts, og etter 100 meter hadde jeg over 7 flått på beina!

Min kamerat hadde nesten samme antall, det stod nesten svart med flått i skogen. Snakket med en hundeeiger, som selv jakter, han unngår skogsturer på denne tiden.. Han presiserte at for 5-10år siden var det flåttfritt i området! Hva skyldes denne enorme oppblomstringen av flått? Er det hjorten som har skylden ?

 

Toppen på kransekaken hadde vel vært å blitt smittet av boreallis-sykdommen no da...

:oops::oops::oops:

Link to comment
Share on other sites

For å få Borreliose må minst 2 ting være oppfylt:

- flåtten må være bærer av Borrelia Burgdorferi

- flåtten må sitte i mer enn 24 timer

Om du har sjekket deg nøye og fjernet alle flåttene er det ingen fare. Sjekk spesielt lyske og armhuler og lignende områder.

 

Om du mot formodning blir uspesifikt dårlig de nærmeste ukene og går til legen med det, kan det være lurt å nevne at du har blitt bitt av flått. Det er ikke alltid man får det karakteristiske utslettet (erythema migrans), og da er det ikke så lett å tenke på Borrelia-infeksjon som årsak for symptomene.

 

Men som sagt: Lite sannsynlig at du får Borreliose. Heldigvis :)

Link to comment
Share on other sites

- flåtten må sitte i mer enn 24 timer

 

Det er "litt" dristig å si at flåtten må sitte på mer enn i 24 timer. Sjansen er liten før 24 timer, men den er tilstede.

 

Dette er sakset fra Folkehelseinstituttet (http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5799&MainArea_5661=5799:0:15,1904:1:0:0:::0:0&MainLeft_5799=5544:55929::1:5800:75:::0:0)

 

"Flått bør fjernes fra huden så raskt som mulig. Sjansen for overføring av spiroketen er liten før 24 timer og øker betraktelig etter 48 timer."

 

Men jeg er enig i at det er liten sjanse, men følg med på de andre tegnene også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...